werksfeer
werksfeer

Een stimulerende werkomgeving geeft je zin om te werken. En daar heb ook jij een invloed op. Wil je meewerken aan de sfeer op het werk? Het moet niet elke dag polonaise zijn, maar met deze  inspirerende tips hou je de werksfeer erin.

1.breng humor op de werkvloer

Laat je gevoel voor humor los op je werk. Onderzoek toont aan dat lachen heel wat voordelen heeft op de werkvloer. Dat vertelt Andrew Tarvin in een interview aan Randstad. Hij noemt zichzelf de humor engineer.

Andrew helpt bedrijven om conflicten op de werkvloer aan te pakken via improvisatiespelletjes en positieve psychologie. “Lachen is een uitstekende anti-stress-tool”, zegt hij. “Het helpt om creatiever na te denken en sneller problemen op te lossen. Humor geeft ook de onderlinge communicatie een boost. Mensen die om dezelfde dingen lachen, voelen zich meer verbonden en bouwen sneller relaties op.”

2. trakteer op een learning snack

Bij Randstad geloven we in de weldaad van een learning snack. Dat is een kort en fun leermoment met een collega. Hoe pak je dat aan?

  • Je nodigt een collega uit voor een één-op-één moment. Jij bent de gastvrouw- of -heer.
  • Je brengt allebei een ‘leercadeautje’ mee: een slimmigheidje dat je erg handig vindt om efficiënt te werken.
  • Je post wat je van elkaar geleerd hebt op je eigen community. Bijvoorbeeld op het intranet onder de hashtag #learningsnack. Zo leren je collega’s mee.
  • Je collega nodigt op haar of zijn beurt weer iemand anders uit.

De voordelen van zo’n learning snack? Je connecteert met een collega die je misschien al een poos niet meer gehoord of gezien hebt. En leren is fun! Het is tof om iets op te steken en om een collega iets bij te brengen.

3.stel je open voor je collega’s

Uithuilen bij een collega, dat doe je toch niet?! Fout. Want durf jij je open te stellen en je kwetsbare kant te tonen? Dan doen je collega's dat vast ook bij jou.

En heb je graag dat mensen je aanspreken als je het moeilijk hebt? Of neem je liever zelf het initiatief om je hart uit te storten? Laat je collega’s weten hoe jij graag communiceert. Zo versterk je de vertrouwensrelatie.
Als je voldoende steun en appreciatie krijgt van de mensen die je dag in dag uit omringen, voel jij je goed in je vel. En in een positieve omgeving kom je met plezier werken, toch? Ontdek drie redenen waarom het oké is om uit te huilen bij een collega.

4. omgaan met de kleine kantjes van je baas

Een pietje-precies, een chaotisch duiveltje-doet-al of een fladderende vlinder: iedere baas is anders en heeft zijn of haar specifieke stijl. Sommige bazen zijn meer op taken gefocust, anderen meer persoonsgericht. De ene is een controlefreak, de andere geeft je dan weer (te) veel vrijheid.

Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt voor een groot deel of jij je goed voelt op je werkplek. We verzamelden voor jou typische verzuchtingen én hoe ze te counteren.

5. keep in touch

Maak bewust tijd vrij voor ontspanning en sociaal contact. Dat is zo simpel als even langsgaan bij een collega, bijkletsen in de koffiehoek of samen naar de lift stappen. Alles behalve zinloze tijd, want korte ontspanningsmomenten met je collega’s zijn beter voor je concentratie dan tussendoor op je smartphone tokkelen. Het verlaagt je stressniveau, verhoogt productiviteit én is goed voor de werksfeer

6. verdeel de taken

Wat vind jij echt prettig aan jouw functie? Maak er een lijstje van en bespreek dat met je collega's. Wie weet vinden zij net die taken leuk die jij liever niet doet. Waarom wissel je ze dan niet uit? Zo help je elkaar en focus jij op wat je echt graag doet. Win-win voor jou, je collega’s en de werksfeer!

7.een (virtuele) check in

Waar hebben je collega’s de meeste nood aan? Dat weet je alleen als je elkaar echt goed leert kennen. Maak daarom een goede gewoonte van een (virtuele) check-in. Je start elke meeting met een rondje: “Hoe gaat het met jou?” Zo maak je bewust tijd voor elkaar.

Het doet deugd als collega’s oprecht in je geïnteresseerd zijn. En nu we vaker virtueel vergaderen, is zo’n check-in nog belangrijker. Die komt in de plaats van de spontane babbel op de parking, in de gang of aan de koffiemachine. 

8.maak geen vijanden op het werk

Als collega’s elkaar niet kunnen luchten, dan zorgt dat voor een onaangenaam werkklimaat. Logisch, maar wist je dat één op de vier werknemers een vijand heeft op het werk? Dat blijkt uit onderzoek van Randstad. De motieven? Wraak, jaloezie en wedijver. Met alle gevolgen van dien: wie vijanden maakt, heeft vaker last van stress en roddels. Of grijpt naast een promotie. Lees hoe je iedereen te vriend houdt.

Klaar om sfeer te brengen in een nieuwe job?