Door het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten worden bedrijven steeds meer geconfronteerd met de uitdaging om het juiste talent te vinden. Dit legt een grote druk op het HR-team, vooral in kleinere bedrijven, die niet alleen de juiste vaardigheden moeten binnenhalen, maar er ook voor moeten zorgen dat werknemers tevreden zijn en willen blijven.

Om deze druk te verlichten, kan het samenwerken met een gespecialiseerd wervingsbureau veel voordelen opleveren, waaronder tijd- en kostenbesparingen. Hierdoor hou je meer tijd en energie over voor andere belangrijke taken. Laten we eens kijken naar een paar redenen waarom steeds meer bedrijven ervoor kiezen om samen te werken met een wervingsbureau.

Tableau 2 - Available for a blue, turqouise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG and AI format.

10 essentiële vragen bij het selecteren van een wervingsbureau

download onze gids

tijd besparen

Werving is een tijdrovend proces dat verschillende taken met zich meebrengt, zoals het plaatsen van vacatures, het beoordelen van cv's, het voeren van sollicitatiegesprekken en het coördineren van referentiechecks. Het is van cruciaal belang om elke stap goed uit te voeren, want een slechte aanwervingsbeslissing kan aanzienlijke gevolgen hebben voor je financiën. Er wordt geschat dat de kosten van een slechte aanwerving kunnen oplopen tot minstens 30% van de verwachte inkomsten in het eerste jaar. 

Door werving en selectie uit handen te geven aan een wervingsbureau, krijgen jij en jouw team meer tijd om zich op de kernactiviteiten te richten. Met hun expertise en uitgebreide talentnetwerken kunnen deze bureaus de tijd die nodig is om vacatures in te vullen aanzienlijk verkorten. Wervingsbureaus hebben toegang tot een uitgebreid netwerk van kandidaten, waardoor er minder tijd hoeft te worden besteed aan het zoeken naar kandidaten en de eerste screening. 

Dit stelt bedrijven in staat om sneller het juiste talent te vinden, terwijl ze de controle houden over hun wervingsbeslissingen. Wanneer je met een wervingsbureau werkt, heb jij het laatste woord over nieuwe aanwervingen, maar hoef je niet bij elke fase van het wervingsproces betrokken te zijn.

de arbeidswetgeving naleven 

Waar je organisatie ook gevestigd is, ze moet zich houden aan lokale en internationale wetten over werknemersrechten en werkgeversverantwoordelijkheden. Recruitmentbedrijven beschikken over uitgebreide kennis van arbeidsrecht en kunnen je gemoedsrust bieden door:

  • naleving van de arbeidswetgeving
  • wisselende arbeidscontracten
  • onderscheid maken tussen het beloningspakket van werknemers en dat van leidinggevenden
  • salarisadministratie en andere arbeidsvoorwaarden
  • het beheren van proeftijdperiodes en, indien nodig, ontslagen

Door samen te werken met een wervingsbureau kun je een HR-afdeling onderhouden die aan de regels voldoet, de efficiëntie van het bedrijf verhogen en het moreel van de werknemers een boost geven. Het kan ook helpen om kostbare juridische gevechten en negatieve merkassociaties te voorkomen.

Bovendien kan een wervingsbureau je helpen bij het waarborgen van de privacy en beveiliging van gegevens, wat cruciaal is in het huidige digitale tijdperk. Door samen te werken met een wervingsbureau krijg je toegang tot hun expertise op het gebied van gegevensbescherming en cyberbeveiliging tijdens het hele proces, van het verzamelen van gegevens tot het veilig opslaan ervan.

vaardigheden veiligstellen
vaardigheden veiligstellen

vaardigheden veiligstellen

De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren steeds competitiever geworden door een wereldwijd tekort aan geschoolde werknemers. En met onderzoek dat een tekort voorspelt van ongeveer 85 miljoen werknemers wereldwijd tegen 2030, moeten aanwervingsmanagers het hoofd bieden aan een voortdurend gebrek aan geschikte kandidaten. 

Hoewel vaardigheidstekorten een steeds grotere uitdaging vormen voor alle werkgevers, zijn ze vooral problematisch voor kleinere bedrijven die niet over de financiële middelen beschikken om te concurreren met grote bedrijven die op zoek zijn naar vergelijkbaar talent. Dat is waar het werken met een wervingsbureau kan helpen. 

Een van de grootste voordelen die wervingsbureaus hun klanten kunnen bieden is toegang tot een groot netwerk van gescreende kandidaten. Recruitmentbureaus onderhouden uitgebreide kandidatendatabases, waardoor ze een breed scala aan potentiële kandidaten met verschillende achtergronden en ervaringen kunnen benaderen. Dit geeft je toegang tot een bredere pool van talent om uit te kiezen.

de juiste loonbeslissingen nemen

Het vaststellen van lonen voor bepaalde functies kan een lastige evenwichtsoefening zijn. Te veel betalen brengt duidelijke financiële nadelen met zich mee, maar te weinig betalen brengt het risico met zich mee dat je getalenteerde werknemers misloopt die elders betere aanbiedingen kunnen vinden.

Als je moet concurreren om veelgevraagd talent dat echt een verschil kan maken voor je bedrijf, moet je dit evenwicht zien te vinden. Het loon blijft immers de belangrijkste factor in de beslissing van mensen voor wie ze willen werken. In Randstad's 2024 Workmonitor Report maakte meer dan de helft van de respondenten zich zorgen over het rondkomen van de eindjes door de toegenomen economische zorgen en een vijfde overwoog van job te veranderen om een hoger loon te krijgen.  

Gespecialiseerde wervingsbureaus zijn experts op dit gebied. Door gebruik te maken van hun kennis van de arbeidsmarkt, kunnen wervingsbureaus gegevens en advies geven over de geldende loonschalen voor specifieke functies, bedrijfstakken en geografische regio's. Dit vergroot de kans dat jouw vacatures worden geaccepteerd aanzienlijk.

Bovendien kan een goed wervingsbureau je informeren over andere voordelen die belangrijk zijn om werknemers aan te trekken en betrokken te houden op het werk. Het jaarlijkse onderzoek van Randstad naar werkgeversmerken werpt bijvoorbeeld licht op aanvullende factoren zoals de balans tussen werk en privéleven en jobzekerheid, die door werknemers naast loonoverwegingen hoog worden gewaardeerd.

Tableau 2 - Available for a blue, turqouise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG and AI format.

10 essentiële vragen bij het selecteren van een wervingsbureau

download onze gids

flexibiliteit 

Flexibiliteit is niet alleen een wenselijke eigenschap voor moderne bedrijven, het is een essentiële eigenschap. In de huidige snelle en steeds veranderende markt is het vermogen om je snel aan te passen cruciaal voor succes. Dit geldt vooral voor werving en selectie. Door een flexibele benadering van werving en selectie kunnen bedrijven beter navigeren door de ups en downs van hun sector, zodat je altijd de juiste resources op het juiste moment hebt.

Dit kan vooral voordelig zijn als je een fluctuerende vraag hebt. Bedrijfstakken zoals horeca, detailhandel en de bouw worden sterk beïnvloed door seizoensgebonden trends, waarbij de personeelsbehoeften gedurende het jaar variëren. Door samen te werken met een wervings- en selectiebureau kunnen bedrijven in deze sectoren gemakkelijk korte-termijn tekortkomingen opvullen en schommelingen in de werkdruk beheren. Of het nu gaat om het inhuren van extra personeel tijdens piekseizoenen of het terugschroeven van personeel tijdens langzamere periodes, een wervingsbureau kan de nodige flexibiliteit bieden.

Maar flexibiliteit in werving en selectie is niet alleen beperkt tot seizoensgebonden sectoren. Kleine bedrijven in elke sector kunnen profiteren van flexibel personeel. Startende bedrijven of bedrijven die snel groeien, kunnen bijvoorbeeld snel meer personeel nodig hebben om aan de toenemende vraag te voldoen. Aan de andere kant kan het zijn dat bedrijven met financiële beperkingen of onzekere marktomstandigheden hun personeelsbestand tijdelijk moeten inkrimpen. In beide gevallen kan een wervingsbureau helpen door toegang te bieden tot tijdelijk personeel of personeel op contractbasis, zodat bedrijven hun personeelsbestand naar behoefte kunnen aanpassen zonder de langetermijnverplichtingen van vaste benoemingen.

Naast tijdelijk personeel kunnen wervingsbureaus ook helpen met de behoefte aan vast personeel. Dit betekent dat u de flexibiliteit hebt om het soort dienstverband te kiezen dat het beste past bij uw zakelijke behoeften. 

gestroomlijnd inwerken

Het behouden van werknemers is van cruciaal belang voor het runnen van een efficiënte HR-afdeling, gezien de tijd en kosten die het aannemen van een werknemer met zich meebrengt. Hoewel veel factoren van invloed zijn op het verloop, is het inwerkproces een van de eenvoudigste om aan te pakken. Statistieken van de Society of Human Resource Management (SHRM) benadrukken hoe sterk het inwerkproces van invloed is op het behouden van werknemers.

Werknemers die een positieve inwerkervaring hebben gehad, zijn eerder geneigd om in hun nieuwe functie te blijven - meer dan 69%. Zelfs een strikt standaard onboardingproces werpt vruchten af, met meer dan 50% van de werknemers die na 3 jaar nog in dienst zijn. Als tijdgebrek er daarentegen vaak toe leidt dat je nieuwe werknemers in de mix gooit met een houding van "zwemmen of verzuipen", zet je mogelijk jouw employer brand op het spel, samen met de nieuwe werknemer.

Als je jouw personeelsbehoud wilt verbeteren, is het tijd om jouw inwerkproces te verbeteren. En door samen te werken met een ervaren wervingsbureau krijg je deskundige begeleiding om jouw programma te laten slagen.

Een goed wervingsbureau kan deze en andere onboarding-taken van je overnemen, zodat je je kan richten op andere gebieden van personeelsversterking. Ze kunnen nieuwe werknemers begeleiden bij elke stap van hun indiensttreding, van de aanvaarding tot het einde van hun proefperiode en daarna.

inzichten in de arbeidsmarkt

HR en recruitment is een snel veranderend vakgebied, met voortdurend nieuwe innovaties. Door voorop te lopen bij veranderingen kan je een concurrentievoordeel behalen en een modern, flexibel bedrijf worden.

Wervingsbureaus zijn goed op de hoogte van de laatste markttrends, waaronder verschuivingen in de vraag naar specifieke vaardigheden of kwalificaties. Ze kunnen je bedrijf waardevolle inzichten bieden in het huidige arbeidsmarktlandschap, salarisbenchmarks en effectieve wervingsstrategieën. Deze informatie kan je in staat stellen om weloverwogen beslissingen te nemen over de beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden van je werknemers.

Bovendien kunnen wervingsbureaus je ook begeleiden bij het ontwikkelen van effectieve wervingsstrategieën die zijn afgestemd op jouw zakelijke behoeften. Met hun diepgaande kennis van de arbeidsmarkt kunnen ze je helpen bij het identificeren van de meest effectieve kanalen om potentiële kandidaten te bereiken, of dat nu via online platforms, professionele netwerken of branchespecifieke evenementen is. Door jouw wervingsproces te optimaliseren, kan je efficiënt kandidaten van hoge kwaliteit aantrekken en de tijd en middelen die aan werving worden besteed tot een minimum beperken.

Samenvattend kan het samenwerken met een gespecialiseerd wervingsbureau een game-changer zijn voor bedrijven die te maken hebben met de uitdagingen van het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten. Door samen te werken met een wervingsbureau kan je waardevolle tijd en middelen besparen door de tijdrovende taken van werving en selectie uit te besteden. Bovendien kunnen wervingsbureaus zorgen voor naleving van de arbeidswetgeving, toegang bieden tot een bredere pool van geschoolde kandidaten en je de nodige flexibiliteit bieden om je aan te passen aan veranderende eisen. 

Als je overweegt om met een wervingsbureau in zee te gaan, download dan onze uitgebreide gids. Deze bevat 10 essentiële vragen die je zullen helpen bij het kiezen van de perfecte rekruteringspartner voor de behoeften van jouw bedrijf.

Tableau 2 - Available for a blue, turqouise and white background. Please use the version for the background color as indicated in the file name. The zip file contains the illustration in EPS, PNG, SVG and AI format.

hier zijn 10 essentiële vragen om te overwegen bij het selecteren van een wervingsbureau om mee samen te werken.

download de gids hier om een weloverwogen beslissing te nemen

FAQ's over wervingsbureaus

wat is een wervingsbureau?

Een wervingsbureau, ook wel uitzendbureau of personeelsbureau genoemd, is een bedrijf of organisatie die gespecialiseerd is in het in contact brengen van werkgevers met werkzoekenden. Deze bureaus spelen een cruciale rol op de arbeidsmarkt door werkgevers te helpen bij het vinden van geschikte kandidaten voor hun vacatures en door werkzoekenden te helpen bij het vinden van vacatures die aansluiten bij hun vaardigheden en carrièredoelen. Deze bureaus bieden doorgaans een breed scala aan diensten, waaronder sourcing, screening en plaatsing. Bij Randstad kunnen we een stap verder gaan door ook het onboarding- en trainingsproces te verzorgen. Daarnaast bieden we uitgebreide workforce management oplossingen om onze activiteiten te stroomlijnen.

waarom werken met een wervingsbureau?

Veel werkgevers kiezen ervoor om met wervingsbureaus te werken omdat deze diensten het wervingsproces kunnen versnellen en de wervingskosten kunnen verlagen. Wervingsbureaus zijn vooral handig om in korte tijd veel functies in te vullen en gekwalificeerde kandidaten te vinden voor functies die moeilijk in te vullen zijn.

Ten eerste beschikken wervingsbureaus meestal al over een netwerk van potentiële kandidaten. Ten tweede zijn ze experts in het vinden van kandidaten en in marketing naar doelgroepen van kandidaten. Tot slot bieden wervingsbureaus flexibiliteit door bedrijven te helpen hun personeelsbestand naar behoefte op- of af te bouwen. 

hoe werken wervingsbureaus?

Wervingsbureaus werken als tussenpersoon tussen werkzoekenden en werkgevers. Ze beginnen meestal met het identificeren van de personeelsbehoeften en functievereisten van een bedrijf. Vervolgens zetten ze hun netwerken en middelen in om potentiële kandidaten te vinden, bijvoorbeeld door te adverteren met vacatures, hun database te doorzoeken of actief contact op te nemen met passieve kandidaten. Na het identificeren van potentiële kandidaten en het uitvoeren van de nodige assessments, presenteert het bureau hun profielen ter overweging aan de werkgever. Als de werkgever geïnteresseerd is, regelt het bureau vaak sollicitatiegesprekken en coördineert het het wervingsproces. In veel gevallen helpen wervingsbureaus ook met loononderhandelingen en het afronden van de jobaanbieding.

hoe brengen wervingsbureaus kosten in rekening?

Wervingsbureaus vragen werkgevers meestal een vergoeding voor hun diensten bij het vervullen van vacatures. In veel gevallen rekenen wervingsbureaus een percentage van het eerstejaarloon voor de vacature die ze invullen. Als de vergoeding van het bureau bijvoorbeeld 20% is en het jaarsalaris voor de functie €100.000 bedraagt, bedragen de kosten voor de wervingsdiensten €20.000.

Bij Randstad variëren onze prijzen op basis van verschillende factoren, met name het type kandidaten dat je  inhuurt en het ervaringsniveau dat je zoekt. Verschillende andere factoren, zoals jouw locatie, aanwervingsperiode en het aantal werknemers dat je nodig hebt, kunnen ook van invloed zijn op jouw kosten. De tarieven van Randstad zijn flexibel en aangepast aan jouw precieze behoeften.

wat is het grootste wervingsbureau ter wereld? 

Randstad is de grootste recruitmentorganisatie ter wereld met een omzet van 27 miljard euro. Al meer dan 60 jaar verbindt Randstad werkgevers met het talent dat ze nodig hebben om hun bedrijf te laten groeien. In 2022 hielpen we in onze 39 markten meer dan 2 miljoen mensen aan een job die goed voelt en adviseerden we meer dan 230.000 klanten over hun behoeften aan talent.

about the author
olivier lefevre
olivier lefevre

Olivier Lefevre

lead strategic advisor randstad consultancy

Olivier werkt bij Randstad Consultancy als lead consultant waarvan employer branding een belangrijk onderdeel is. Hij werkt nauw samen met Jan Denys, onze oprichter van het jaarlijkse werkgeversmerkonderzoek, en heeft werkgeversmerkworkshops en -strategieën ontwikkeld voor zowel private als publieke bedrijven.