https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

Een pietje-precies, een chaotisch duiveltje-doet-al of een fladderende vlinder: iedere baas is anders. En elk exemplaar heeft zijn of haar specifieke leiderschapsstijl. Sommige bazen zijn meer op taken gefocust, anderen meer persoonsgericht. De ene is een controlefreak, de andere geeft je dan weer (te) veel vrijheid. Hoe jij daarmee omgaat, bepaalt voor een groot deel of jij je goed voelt op je werkplek – of niet. Bovendien geef je die baas met de juiste aanpak een zetje in de goede richting. We verzamelden voor jou typische verzuchtingen én hoe ze te counteren.

“mijn baas heeft torenhoge verwachtingen”

Uiteraard mag je baas van je verwachten dat jij je voor 100 procent inzet voor je job. Maar eist hij dat je die presentatie 'snel nog even thuis afwerkt' en kan er de volgende dag nog geen bedankje af? Dan is het tijd om je grenzen te trekken. Duidelijk en direct communiceren is de boodschap.

 

3 x to do

    • geef tijdig aan wanneer de werkdruk te hoog is en targets of deadlines in het gedrang komen.
    • toon je waardering wanneer je wél een compliment krijgt voor je harde werk. Zo vergroot je de kans op herhaling.
    • neem uitbranders niet persoonlijk: laat je baas zien dat je leert uit je fouten.


“voor mijn baas telt alleen het resultaat, niet mijn persoonlijke ontwikkeling”

Heel wat bazen zijn erg gefocust op de inhoud en de taken die bij de job horen. Voor hen tellen de resultaten. Logisch: een bedrijf moet winst maken. Maar of jij je lekker in je vel voelt en je talenten ten volle kunt ontwikkelen? Nee, daar staan ze minder bij stil. Voor die coaching zul je dus zelf moeten zorgen.

3 x to do

  • gebruik de expertise van je baas in je eigen voordeel: hij zal je met plezier inhoudelijk advies geven.
  • ga extra goed voorbereid naar overlegmomenten en gebruik ze om ideeën te lanceren en belangrijke dilemma's te bespreken.
  • investeer in de relatie met je collega's en ga bij hen te rade met persoonlijke problemen.

“mijn baas geeft weinig sturing en/of hakt moeilijk knopen door”

In tegenstelling tot de typische 'slavendrijvers' hebben sommige bazen net moeite om hun autoriteit te laten gelden. Vaak gedragen ze zich daardoor meer als een joviale collega of zelfs als een kameraad. Prima voor de sfeer op de werkvloer, minder voor de prestaties. Wil je graag leiding krijgen, dan geef je hen het best een voorzet.

 

 

3 x to do

  • duikt er een probleem op? Bedenk alvast zelf mogelijke oplossingen en stap daarmee naar je baas. Dat vergemakkelijkt voor hem de keuze.
  • herinner je baas (meermaals) aan deadlines en beslissingen die hangende zijn.
  • blok al te persoonlijke gesprekken af. Grijp een-op eenmomenten aan om (inhoudelijke) feedback te vragen.

“mijn baas is een controlefreak”

Slordigheden of fouten maken een slechte indruk bij je klanten. Dat je manager topkwaliteit eist, spreekt voor zich: anders krijgt hij zelf op zijn kop bij zijn manager. Maar leest hij over je schouder mee op je computerscherm? Dan heb je te maken met een perfectionist. De boodschap: schenk hem vertrouwen in je capaciteiten.

 

3 x to do

  • lees je werk niet één, maar vijf keer na. Zo struikelt je manager alvast niet over een spelfout.
  • deze manager wil het vooral goed doen. Overloop gemaakte afspraken nog eens en bespreek op voorhand je aanpak. Zo voorkom je misverstanden of verrassingen.
  • meld het als de werkdruk te hoog is: veel kans dat deze manager zelf bijspringt om alles tot een goed einde te brengen.

Hebben deze tips geen positieve uitwerking op je baas? Dan is het misschien tijd voor een nieuwe job!