wat is een service manager?

Een service manager is iemand die in organisaties waakt over een productieve en klantvriendelijke werkomgeving en ervoor zorgt dat het team volgens de geijkte procedures qua service en klantvriendelijkheid werkt. Dit kan in verschillende omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan callcenters, winkels of bijvoorbeeld ook hotels. Eigenlijk kun je als service manager in elk dienstverlenend bedrijf je steentje bijdragen. Je verbetert de tevredenheid van klanten en helpt het customer serviceteam om klanten goed te bedienen. Naast het aansturen van personeel onderhoud je ook contact met de belangrijkste klanten van het bedrijf en zorg je ervoor dat ze tevreden over je producten zijn. Je moet over een grondige kennis van de producten en de waarden van het bedrijf beschikken, zodat je klachten van klanten vlot kunt afhandelen.

Er bestaat niet zoiets als “de” service manager. De invulling van de job hangt voor een groot stuk af van de bedrijfssector. De primaire verantwoordelijkheid is evenwel het verbeteren van de klantervaring. Service managers verbeteren de efficiëntie en de workflow in de dienstverlening. De meeste service managers kunnen vlot met mensen overweg en lossen eenvoudig en snel problemen op.

Past de functie van servicemanager bij jou? Heb je heel wat people skills en hou je ervan om problemen op te lossen? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je verder nodig hebt om deze job elke dag met glans uit te voeren.

bekijk alle jobs
1

salaris service manager

Het salaris van een service manager in Vlaanderen hangt af van verschillende factoren. Denk aan het bedrijf, de ervaring en de opleiding. Het gemiddelde salaris voor een servicemanager in 2024 ligt ongeveer tussen de €3.500 en €6.500 bruto per maand.

Naast het basissalaris genieten servicemanagers van verschillende voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een vergoeding van het woon-werkverkeer of een bedrijfswagen. 

Voor service managers geldt dat het salaris voor een stuk afhankelijk is van de sector waarin ze werken. In commerciële bedrijven kun je sneller meer verdienen dan bijvoorbeeld in openbare instellingen, maar in deze laatste sectoren is er meer werkzekerheid en zijn er officiële loonbarema’s waaraan werkgevers zich houden. Een goede tip is verschillende sectoren uit te proberen tot je de perfecte sector of het perfecte bedrijf voor jou vindt. Verder hebben je opleidingskwalificaties en vaardigheden ook een invloed op je salaris. Service managers met vele jaren ervaring hebben meer vaardigheden waarop ze kunnen terugvallen, waardoor ze ook meer verdienen.

2

soorten service managers

De taken en de soorten service managers verschillen per bedrijfssector en zelfs per bedrijf. We geven hier enkele voorbeelden. Wedden dat je je helemaal in een van onderstaande rollen herkent?

  • customer service manager: een service manager op de afdeling klantenservice traint medewerkers om met klanten om te gaan en klachten te behandelen. Je levert ook after-sales diensten aan klanten, zoals het leveren van producten of van wisselstukken voor producten.
  • service managers bij de overheid: je werk speelt zich af binnen de overheid. Je leidt teams die ervoor zorgen dat het publiek een service van hoge kwaliteit ontvangt.
  • IT-service managers: als je in technologiebedrijven werkt, help je klanten met installatie- en onderhoud van producten, en dit volgens nauwgezette procedures. Je traint support teams om technische ondersteuning te bieden en helpt klanten met het oplossen van problemen. Binnen IT-bedrijven is er bijvoorbeeld de bekende ITIL-standaard, die vastlegt welke service je aan klanten levert. Dit is dan bepaald in service level agreements.
man en vrouw praten achter de computer
man en vrouw praten achter de computer
3

werken als servicemanager

Laten we kijken naar enkele specifieke taken en mogelijke werkomgevingen van een service manager.

4

opleiding en vaardigheden

Er zijn verschillende opleidingen die je op een carrière als servicemanager voorbereiden. Wil je bij de overheid aan de slag, dan is het een optie om de opleiding service management (SERV1), aangeboden OBMB1, te volgen. Deze opleiding bestaat uit zelfstudie en workshops, waarin je leert over de verschillende rollen en taken van een servicemanager, de digitale trends en uitdagingen in de service sector, en de klantgerichte aanpak van servicemanagement. Deze opleiding komt ook in aanmerking voor opleidingscheques, Vlaams opleidingsverlof en Vlaams opleidingskrediet.

Een andere optie is de opleiding Field Service Management, die wordt georganiseerd door BEMAS2. Deze opleiding richt zich op de specifieke uitdagingen van field service, zoals de planning en organisatie van de service-activiteiten, de communicatie en samenwerking met de klant en de technici, en de optimalisatie van de serviceprocessen en kosten.

Het is altijd een troef om met een bedrijfskundige opleiding te solliciteren naar een job als servicemanager.

vaardigheden en competenties

Een servicemanager heeft de volgende kwaliteiten nodig om in zijn job uit te blinken:

  • communicatieve vaardigheden: je hebt contact met verschillende stakeholders in het bedrijf, van klanten tot medewerkers en leidinggevenden. Het is belangrijk om over uitstekende communicatieve vaardigheden te beschikken, die je helpen om je taalgebruik aan te passen aan verschillende doelgroepen.
  • leiderschapsvaardigheden: je geeft leiding aan teams van customer supportmedewerkers. Je bereikt je doelen door je medewerkers te inspireren en zodoende de prestaties te verbeteren.
  • computervaardigheden: een servicemanager gebruikt vaak specifieke software om klanten en verschillende taken in een organisatie te beheren. De meeste bedrijven met een groot klantenbestand hebben bijvoorbeeld software voor relatiebeheer. Computervaardigheden helpen je om de software te gebruiken voor gegevensanalyse en het ontwikkelen van werkprocessen.
  • kritisch denken: in je rol als servicemanager bestaat je baan uit het oplossen van problemen en het omgaan met moeilijke klanten. Je hebt kritisch denkvermogen nodig om de beste oplossingen te vinden voor problemen.
5

FAQ

Wil je graag meer weten over wat het werk van een service manager inhoudt? Lees dan de veelgestelde vragen over de vele verantwoordelijkheden van een servicemanager.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.