wat is een customer service medewerker?

Customer service medewerkers of klantendienstmedewerkers helpen klanten en bezoekers met aankopen en klachten. Deze specialist geeft informatie en beantwoordt vragen die verband houden met de producten en diensten van een bedrijf. Daarnaast houd je je bezig met retours en klachten die voor bepaalde departementen of leidinggevende personen bedoeld zijn.

Soms moet je als customer service medewerker andere medewerkers begeleiden, vooral wanneer je doorgroeit tot een leidinggevende functie. Voor deze job is het belangrijk dat je geduld uitoefent en kalm blijft in elke situatie. Je komt immers regelmatig in contact met boze klanten en dan is het belangrijk dat je hun gevoelens erkent en een oplossing zoekt voor het probleem. Je blijft altijd professioneel en empathisch bij het helpen van klanten via verschillende kanalen. Daarnaast moet je natuurlijk duidelijke informatie kunnen geven over producten en diensten.

De customer service houdt rapporten bij van klantgesprekken, waaronder klachten en reacties. Hij of zij fungeert als het aanspreekpunt voor gebruikers en coördineert en communiceert samen met andere medewerkers om bijvoorbeeld product- of dienstenrapporten op te stellen. Je werkt vooral aan de computer en krijgt regelmatig opleidingen om te leren werken met verschillende types software.

Past een job als customer service medewerker bij jou vanwege je geduld en rustige karakter? Hieronder lees je alles over deze specialisatie, het loon en het takenpakket en meer, zodat je je nieuwe carrière alvast goed inzet.

bekijk alle jobs
1

het loon van een customer service medewerker

Een customer service medewerker in België verdient tussen de €2.174 en €2.625 bruto per maand. 

2

soorten customer service medewerkers

We kunnen verschillende soorten customer service medewerkers onderscheiden. Zo is er verschil in de wijze van communicatie. Dit is vaak vooral telefonisch, maar soms ook per e-mail. Ook sociale media worden steeds meer ingezet voor customer service. 

man som bär hörlurar
man som bär hörlurar
3

werken als een customer service medewerker

Het is al duidelijk dat een customer service medewerker de hele dag door in contact staat met bezoekers en klanten in naam van het bedrijf. Lees verder voor meer informatie over het takenpakket en de werkomgeving van de klantendienstmedewerker.

4

opleidingen en vaardigheden

In België customer service medewerker worden, dat kan op ongelofelijk veel manieren. Bij de VDAB ben je aan het juiste adres voor flexibele opleidingen met verschillende modules, zoals:

  • telefonisch (en schriftelijk) klantvriendelijk communiceren
  • communiceren in moeilijke situaties en klachtenbehandeling
  • commerciële gesprekken voeren
  • klanten informeren
  • reglementering: consumenteninfo en -bescherming
  • inbound versus outbound
  • verkooptechnieken

Dit opleidingstraject is individueel en omvat ook een stageperiode als voorbereiding voor je nieuwe job. Andere organisaties, bijvoorbeeld het NHA afstandsonderwijs, zijn ook geschikt als je je wilt specialiseren tot customer service medewerker en vooral interessant wanneer je je opleidingstraject wilt combineren met een huidige job. Voor een eerder gespecialiseerde en diepgaande opleiding is het NCOI dan weer een goede kandidaat.

competenties en eigenschappen van customer service medewerkers

De customer service medewerker moet tegenwoordig bedreven zijn in het gebruik van allerhande elektronische apparaten, zoals computers en telefoons. Daarbij werkt hij of zij met de nodige software om accounts van gebruikers up te daten. Aan de andere kant zijn ook een aantal andere soft skills en eigenschappen belangrijk voor de klantendienstmedewerker:

  • luistervaardigheden: de customer service medewerker luistert echt naar klanten en kan op die manier hun behoeftes vervullen. Je blijft altijd empathisch en je belangrijkste verantwoordelijkheid is actief luisteren naar wat de klant te zeggen heeft, zodat hij of zij zich gehoord en begrepen voelt. Je neemt de tijd die nodig is voor elk gesprek en kunt de vragen en situatie van gebruikers correct interpreteren om een oplossing te vinden.
  • geduld: zelfcontrole is essentieel voor de customer service medewerker, omdat je in elke situatie rustig moet kunnen blijven. Vooral als je te maken krijgt met ontevreden of boze klanten. Daarbij neem je de verantwoordelijkheid op voor de fouten van het bedrijf en zorg je ervoor dat de klant tevreden is met het gesprek.
  • probleemoplossend denken: je probleemoplossende vaardigheden maken het gemakkelijker om snel oplossingen te vinden voor complexe problemen. Customer service medewerkers gaan systematisch te werk en hebben oog voor detail bij de zoektocht naar een oplossing. Daarbij zijn creativiteit en vindingrijkheid onmisbaar om klanten echt te helpen en succesvol te worden in deze job.
  • flexibel omgaan met uitdagingen: flexibiliteit is een must als je het wilt maken als customer service medewerker. Je komt dagelijks met tientallen klanten in contact en dat betekent dat je onmogelijk kunt weten welke situaties er zich zullen voordoen. Een goede customer service medewerker zorgt ervoor dat klachten en vragen bij het juiste departement of de relevante persoon terechtkomen. Daarnaast kan je de nodige informatie geven aan de gebruiker, zonder je te laten meeslepen door stress of emoties. Je blijft altijd mentaal flexibel, zelfs wanneer je tegelijkertijd verschillende klanten helpt via verschillende kanalen.
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over customer service medewerkers:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.