zit u op het juiste spoor om talent aan te trekken?

Toen Randstad 24 jaar geleden begon om de employer brands van de grootste Belgische bedrijven te onderzoeken, was er heel wat scepsis in hr-middens. De vraag werd gesteld of dit überhaupt een hr-thema was. Op zich was dit vreemd, want in 1997 publiceerde McKinsey reeds de studie The War for Talent. Er is geen hr-thema dat zo lang voordien werd voorspeld. De aanvankelijke scepsis is intussen helemaal verdwenen. Niemand trekt het belang van een sterke employer brand nog in twijfel. En elke hr-professional weet dat dit tot zijn brede takenpakket behoort, al of niet gedeeld met andere afdelingen in het bedrijf.

De manier waarop potentiële werknemers naar een bedrijf kijken, hangt niet af van enkele toevalligheden. Een lovend krantenartikel en een hippe, inspirerende CEO zijn mooi meegenomen. Maar het beeld dat de betrokkenen op de arbeidsmarkt van uw onderneming als werkgever hebben, is grotendeels gebaseerd op feitelijke en duurzame ontwikkelingen in het bedrijf. Communicatie speelt uiteraard een rol, maar de opinie van het grote publiek wordt in de eerste plaats beïnvloed door de feiten, handelingen en initiatieven van een bedrijf. Met andere woorden: door de manier waarop de onderneming doet wat ze doet. Elk bedrijf heeft dus, binnen bepaalde grenzen, invloed op zijn eigen employer brand. Wel zijn de omgevingsfactoren veranderd. Bedrijven zijn door de opkomst van de social media glazen huizen geworden. Er is geen structureel verschil meer tussen interne en externe communicatie. En elk bedrijf kan op elk moment meegesleurd worden in een mediastorm, soms door gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn.

Randstad wil bedrijven ondersteunen om hun employer brand te verbeteren. Daarom onderzoeken we elk jaar - en dit jaar dus voor de 24ste keer - de aantrekkelijkheid van de grootste werkgevers in België. Het Randstad Employer Brand Research en de bijbehorende Randstad Award zijn uitgegroeid tot een vaste waarde op de arbeidsmarkt. Sinds vijf jaar doet Randstad ook méér dan de informatie van het onderzoek ter beschikking stellen. We ontwikkelden ook dienstverlening voor bedrijven die actief met hun merk aan de slag willen gaan.

In dit onderzoek komen, zoals steeds, alle grote privéwerkgevers met meer dan 1.000 werknemers aan bod. We hebben alle grote bedrijven die in België actief zijn, opgenomen in de studie. Dit jaar gaat het om 179 bedrijven.

wat mag u verwachten?

In dit rapport vindt u het antwoord op de volgende vragen:

  • op basis van welke criteria kiezen mensen een werkgever?
  • welke sectoren zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
  • welke bedrijven zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
  • hoe beoordelen de respondenten de eigen werkgever?
  • welke bedrijven/organisaties in de privésector zijn de meest aantrekkelijke en waarom?

We wensen u veel leesplezier.

download hier uw exemplaar van de randstad employer brand research.

Titel
General