wat is een juridisch medewerker?

Heb je goede sociale vaardigheden om hoffelijk met mensen om te gaan, aandachtig te luisteren en klantendossiers te beheren? Dan zul je met plezier werken als juridisch medewerker. Jouw rol is cruciaal voor een advocatenkantoor, notarissenpraktijk of gerechtsgebouw omdat je de communicatieve en administratieve taken uitvoert. Je zorgt ervoor dat de rechtbank of advocatenkantoor efficiënt is door administratief en praktisch werk te doen en andere juridische professionals te ondersteunen bij hun taken.

Als juridisch medewerker neem jij een groot deel van de communicatie met cliënteel voor jouw rekening. Je ontvangt bijvoorbeeld klanten die op consultatie komen en leidt ze naar hun afspraak. Je beheert het mailverkeer en telefonische communicatie. Zelf mag je geen juridisch advies verschaffen, maar je helpt cliënten met administratieve ondersteuning of geeft mee hoe de algemene richtlijnen werken.

Advocaten vertrouwen op juridische assistenten om hun taken efficiënt uit te voeren. Je helpt juristen bijvoorbeeld met het beheren van hun agenda's en afspraken en met het beantwoorden van e-mails. Je coördineert ook vergaderingen en conferenties met andere advocatenkantoren en zorgt ervoor dat cliëntenbestanden up-to-date zijn. Je onderhoudt de pro-deo boekhouding en vraagt goedkeuring voor terugbetaling van dossiers aan bij de rechtsbijstandverzekering.

Omdat je verantwoordelijk bent voor het papierwerk, creëer je een informatiebeheersysteem, archiefsysteem en databases om de dossiers van cliënten veilig te stellen. Soms voer je juridische taken uit zoals het doen van juridisch onderzoek en het toevoegen van rechtspraak aan conclusies.

Past werken als juridisch medewerker bij jouw interpersoonlijke en organisatorische vaardigheden? Lees dan verder om erachter te komen welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als juridisch medewerker.

bekijk alle jobs
1

loon van een juridisch medewerker

Een juridisch medewerker is een gespecialiseerd type administratief bediende en het loon ligt ook in lijn van wat een administratief medewerker over de verschillende sectoren heen verdient. Per maand komt dit ongeveer neer op €2.750.

Wanneer je begint als juridisch medewerker, voer je voornamelijk algemene administratieve taken uit, je loon zal dan ook wat lager zijn dan dit gemiddelde, een startersloon bedraagt ongeveer €2.200. Je verdienpotentieel verhoogt naarmate je langer werkt in een dergelijke functie en €3.000 per maand is zeker niet uitgesloten.

Als juridisch medewerker worden je inkomsten bepaald door verschillende factoren. Zo is opleiding in combinatie met ervaring een belangrijke factor. Als je een middelbareschooldiploma hebt, verdien je waarschijnlijk minder dan een juridisch medewerker die een universitaire opleiding heeft afgerond. Een juridische achtergrond verbetert dus ook je salaris.

Als je werkt voor een overheidsdienst dan zal je loon worden gekoppeld aan bepaalde barema's. Kies je voor individuele advocatenkantoren of een notarispraktijk, dan kan je loon afhangen van je verantwoordelijkheden, maar ook van de grootte van het bedrijf. In grootsteden, waar vaak grotere associaties zitten, zal je vaak gemiddeld wat meer verdienen.

2

soorten juridisch medewerkers

Als juridisch medewerker kun je je specialiseren in de volgende rollen:

  • bedrijfsjuridisch medewerker: als juridisch medewerker werk je samen met bedrijfsjuristen die bedrijven helpen bij het opstellen van contracten voor bedrijven. Je helpt juristen bij het opstellen van aandeelhoudersovereenkomsten, werknemerscontracten en aandelenoptieplannen. Je voert ook juridisch onderzoek uit om bedrijven te helpen bij het herzien van de bedrijfsregels en het voorbereiden van juridische briefings voor advocaten.
  • juridisch medewerker advocatuur: als juridisch medewerker in een advocatenkantoor assisteer je advocaten bij hun rechtszaken. Je organiseert het papierwerk en houdt documenten bij die je van cliënten ontvangt. Het is jouw taak om het schema voor de advocaat te organiseren om ervoor te zorgen dat hij alle rechtszittingen bijwoont en het dossier helemaal compleet is met de nodige juridische stukken. Je verzorgt telefonisch verkeer met cliënten en maakt kosten- en ereloonstaten op.
twee mannelijke werknemers praten
twee mannelijke werknemers praten
3

werken als juridisch medewerker

Als je graag in een juridische omgeving werkt, is de job van juridisch medewerker een goede start voor je carrière. Hier zijn de specifieke taken en verantwoordelijkheden die worden verwacht in deze functie.

4

opleiding en vaardigheden

Wie ambitie heeft om aan de slag te gaan als juridisch medewerker, die kiest over het algemeen best voor een opleiding rechtspraktijk aan een hogeschool. Deze bacheloropleiding stoomt je klaar om te werken in een advocatenkantoor, op de juridische afdeling van een bedrijf of op de rechtbank.

Heb je echter zeer specifieke wensen, zoals werken als juridisch medewerker voor de personeelsafdeling, dan kan je eventueel kiezen voor een opleiding in human resources management.

Ervaring staat soms gelijk met een opleiding. Heb je dus al jaren gewerkt als administratief bediende en kreeg je stelselmatig meer juridische taken toegewezen? Durf het dan zeker aan om te solliciteren voor een functie als juridisch medewerker.

competenties en eigenschappen van juridisch medewerkers

Enkele van de vaardigheden van een juridisch medewerker zijn:

  • schrijfvaardigheden: als juridisch medewerker bereid je documenten voor advocaten voor en beantwoord je e-mailcorrespondentie. Je hebt goede schrijfvaardigheden nodig om e-mails voor te bereiden en ervoor te zorgen dat de juridische documenten een goede spelling en grammatica hebben.
  • technische vaardigheden: als juridisch medewerker moet je op de hoogte zijn van de nieuwste technologie. Tot je taken behoren onder andere het houden van videoconferenties en het maken van presentaties en back-ups van documenten. Je hebt kennis nodig van juridische software, documentbeheersystemen en tekstverwerking.
  • organisatorische vaardigheden: advocaten en paralegals zijn drukke professionals en jij bent verantwoordelijk voor hun planningen. Je hebt organisatorische vaardigheden nodig om de balans te vinden tussen lopende rechtszaken, papierwerk en consultaties met cliënten. Je helpt paralegals bij het organiseren van hun taken door toezicht te houden op hun agenda's, het verwerken van juridische documenten en het beheren van projecten.
  • sociale vaardigheden: als juridisch medewerker heb je contact met verschillende advocaten, cliënten of medewerkers van parket, politie of rechtbank. Er wordt van je verwacht dat je mensen vriendelijk begroet, gespannen situaties kalmeert en instructies van advocaten duidelijk doorgeeft. Je hebt sociale vaardigheden nodig om aandachtig te luisteren, non-verbale signalen te interpreteren en ideeën uit te drukken.
  • oog voor detail: als juridisch medewerker verwerk je veel papierwerk. Juridische documenten vereisen precisie, dus het is belangrijk dat je oog voor detail hebt. Je detailgerichte vaardigheden helpen je ook bij het opsporen en corrigeren van fouten en het identificeren van ontbrekende documenten of bijvoorbeeld dubbel geboekte vergaderingen.
5

FAQ

Zie je een carrière als juridisch medewerker wel zitten? Lees dan snel deze vaak gestelde vragen om een inzicht te krijgen in de job.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.