wat is een administratief medewerker?

Als administratief medewerker ondersteun je de werking van een bedrijf of een kantoor. Je takenpallet is heel veelzijdig en afwisselend. Zo sta je bijvoorbeeld in voor het plannen van afspraken, het maken van reisarrangementen en het opstellen van rapporten. Je maakt aantekeningen tijdens vergaderingen, beantwoordt telefoons en overziet de logistiek en de algemene werking van het kantoor. Als ervaren administratief medewerker sta je in voor het coachen van andere medewerkers en ondersteun je het management met gegevens en rapporten.

De job van administratief medewerker verschilt van bedrijf tot bedrijf, maar als gemeenschappelijke factor kun je zeggen dat jouw werk de vlotte werking van een bedrijf garandeert. Zo volg je bestellingen op en sta je in voor logistieke taken zoals: het aanvullen van het kantoor met nieuwe benodigdheden.

In jouw job als administratief medewerker ben je vaak het gezicht van een bedrijf en sta je in voor het beantwoorden van vragen of opmerkingen van klanten. Om je job met succes uit te voeren, beschik je over heel wat skills. Zo blijf je steeds rustig in vaak stresserende omstandigheden en volg je regelmatig bijscholingen over de nieuwste trends in je werkgebied. In een verantwoordelijke setting sta je in voor de evaluatie en opleiding van medewerkers en help je met het onboarden van nieuwe collega’s. Dit wil zeggen dat je een handje toesteekt bij het inrichten van hun werkplek en hen van de nodige informatie voorziet om hun werk vlot uit te voeren. 

In je functie van administratief medewerker ondersteun je het management. Je houdt de agenda bij en organiseert professionele bijeenkomsten. Tot je dagelijkse taken behoren verder ook het nalezen van rapporten en het voorbereiden van de rapportering naar diverse stakeholders. Proeflezen en het voorbereiden van verschillende soorten rapporten kun je als geen ander. Je staat mensen in diverse talen te woord en ook geschreven communicatie ligt je perfect. 

Ben je een organisatorisch talent en kun je als geen ander diverse verantwoordelijkheden combineren, dan is een job als administratief medewerker iets voor jou. In dit artikel lees je alles over de competenties waarover je als administratief medewerker moet beschikken. 

bekijk alle jobs
1

gemiddeld salaris administratief medewerker

Volgens de meest recente cijfers kun je op een bruto maandloon van zo’n €3.077 rekenen als administratief medewerker. In de praktijk is dit cijfer beïnvloed door meerdere factoren. Denk maar aan je diploma, je anciënniteit of de specifieke functie die je uitoefent. Het gemiddeld brutoloon van een starter in administratie en secretariaat bedraagt €2.303 per maand. Vanaf 4 jaar ervaring kun je meestal rekenen op gemiddeld €2.551 bruto per maand. En vanaf 11 jaar ervaring loopt dat op tot gemiddeld €2.997 bruto per maand.

Heb je meer dan 20 jaar ervaring op de teller in een administratieve functie? Dan staat er een bedrag van gemiddeld €3.441 bruto per maand op je loonbriefje. Vanaf 30 jaar ervaring is dat nog ietwat gegroeid, tot gemiddeld €3.810 bruto per maand.

2

soorten administratief medewerkers

  • administratief medewerker: als administratief medewerker bij ondersteun je de verschillende afdelingen. 
  • juridisch administratief medewerker: als juridisch administratief medewerker assisteer je advocaten met administratief werk. Je archiveert het papierwerk van cliënten, doet onderzoek en maakt aantekeningen tijdens gesprekken met cliënten. Je beheert de correspondentie en verstuurt brieven namens advocaten.
glimlachende vrouwtjes die met laptops werken in een kantooromgeving
glimlachende vrouwtjes die met laptops werken in een kantooromgeving
3

werken als administratief medewerker

Werken als administratief medewerker houdt in dat je het bedrijf of de organisatie waar je werkt helpt om alle processen soepel te laten verlopen. Laten we eens kijken naar enkele taken van een administratief medewerker.

4

opleiding en vaardigheden administratief medewerker

Een kant-en-klare opleiding tot administratief medewerker bestaat eigenlijk niet. Je kunt op verschillende manieren en niveaus toegang krijgen tot een dergelijke job. In het hoger onderwijs kun je bijvoorbeeld gaan voor een talenrichting, waarbij je dan een aanvullende opleiding als administratief medewerker volgt. Je kunt ook specifieke opleidingen volgen, zoals bij SYNTRA

Het is mogelijk om in het TSO of BSO de richting kantoor te volgen, waarbij je de nodige vaardigheden leert op het vlak van onthaal van mensen en het beheren van gegevens en waarmee je onmiddellijk na de middelbare school aan de slag kunt.

Administratieve medewerkers kunnen door hun vooropleiding uitgroeien tot onmisbare schakels in een bedrijf. Je bouwt een grondige dossierkennis op die onmisbaar is en de fundering van een bedrijf vormt. Volg je bijvoorbeeld een specifieke taalopleiding dan heb je alvast een voordeel om aa de slag te gaan in een bedrijf dat vaak goederen levert aan een land waar die taal gesproken wordt. 

vaardigheden en competenties

Enkele van de administratieve vaardigheden en competenties die nodig zijn in deze functie zijn:

  • technische vaardigheden: als administratief medewerker heb je technische vaardigheden nodig om gegevens in te voeren, agenda's te beheren en bedrijfsrapporten op te stellen. Je moet vertrouwd zijn met verschillende software zoals spreadsheets, systemen voor klantenrelatiebeheer en virtuele helpdesks. Technische vaardigheden helpen je om je verantwoordelijkheden efficiënt uit te voeren. 
  • communicatieve vaardigheden: als administratief medewerker heb je uitzonderlijke communicatieve vaardigheden nodig. Je werkgever moet erop kunnen vertrouwen dat jij de stem van het bedrijf bent bij het afhandelen van communicatie met klanten. Je moet mensen professioneel te woord staan en een vriendelijke en positieve houding hebben als je met klanten en gasten praat. Meerdere talen kennen is altijd een troef. 
  • organisatorische vaardigheden: je hebt organisatorische vaardigheden nodig om je planningen bij te houden en ervoor te zorgen dat het kantoor georganiseerd is. Je rol bestaat vaak uit het organiseren van teamroosters, dossiers en evenementen.  
  • timemanagement: omdat je een hulpbron bent voor de meeste werknemers in het bedrijf, heb je altijd veel tijd nodig. Timemanagement helpt je om je agenda goed in te delen en te plannen, zodat je alle afdelingen kunt helpen. Het verbetert ook je productiviteit en prestaties en helpt je om een rots van vertrouwen voor je collega’s te worden. 
5

FAQ

Veelgestelde vragen over werken als administratief medewerker.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.