Els Marx

Heel wat arbeidsmarktexperts waarschuwen ervoor. Hoewel het lijkt alsof de schaarste achter de rug is als gevolg van de coronacrisis, blijven de knelpuntvacatures even moeilijk in te vullen als voordien. En toch is de vraag naar jobs vandaag voor een aantal profielen een stuk groter dan het aanbod. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je bij het rekruteren en het publiceren van een vacature niet bedolven geraakt onder een berg sollicitaties? Enkele tips van collega Els Marx, director van Randstad Search&Selection.

 

  1. Rekruteer je een profiel dat vrij gemakkelijk te vinden is op de arbeidsmarkt? Omschrijf de gezochte vaardigheden en het profiel dan zo specifiek mogelijk. Geef ook informatie over jouw bedrijfscultuur en waar je als bedrijf voor staat. Dat zorgt voor een extra screening. Mensen die een klik hebben met jouw bedrijf en de waarden ervan, zullen sneller geneigd zijn om te solliciteren. Wie die klik niet heeft zal sneller afhaken.
     
  2. Werk met een externe partner (uitzendbedrijf, werving en selectiekantoor,....) zodat die voor jou de eerste selectie kan doen. Bovendien kan een externe partner ook alle kandidaten die gesolliciteerd hebben, maar niet weerhouden zijn, de nodige feedback geven.
     
  3. Publiceer de vacature op jouw eigen website. Dat is belangrijk voor jouw employer branding en zorgt ervoor dat kandidaten binnen jouw eigen bedrijfsomgeving terechtkomen zodat ze al feeling krijgen met waar jij als bedrijf voor staat. Maar plaats bij de contactinfo wel de gegevens van jouw externe rekruteringspartner.
     
  4. Bouw in je selectieproces een aantal digitale stappen in om snelheid te maken. Zoals bijvoorbeeld een digitale pre-screening op basis van een aantal vragen.
     
  5. Bouw proactiviteit in in jouw rekruteringsproces. Als je pas begint te zoeken wanneer je dringend iemand nodig hebt, dan ben je genoodzaakt om jouw vacatures online zo breed mogelijk bekend te maken. Met de kans dat je daarna erg veel sollicitaties binnen krijgt, die je dan vervolgens ook goed moet doornemen, opvolgen en netjes afhandelen. Als je continu investeert in de connectie met talent, dan bespaar je erg veel in de rekruteringskosten, én kan je bij een rekrutering eerst bij die mensen gericht polsen of ze interesse hebben en creëer je niet meteen een grote stroom van sollicitaties. 

Ben je op zoek naar een vaste of tijdelijke medewerker? Of naar een partner die de eerste tijdrovende selectie in het rekruteringsproces in goede banen kan leiden?


Wij kunnen je daarbij helpen!