olivier_lefevre
olivier_lefevre

Employer branding. Een buzzword waar velen de betekenis niet van kennen. Een proces van lange adem dat een duidelijke strategie vergt. Maar wat is het nu echt? En hoe neem je je eigen werkgeversmerk onder handen? Onze lead consultant en employer branding expert, Olivier Lefèvre, legt het voor je uit.

wat is employer branding?

Een employer brand, ook wel bekend als het werkgeversmerk, is wat jou er doet uitspringen voor je huidig en potentieel talent. Het is een strategie die potentiële werknemers over de streep trekt en huidige werknemers enthousiast en gemotiveerd houdt.

Maar employer branding is misschien niet de juiste term, en wordt volgens Olivier beter omschreven als “de werkgeversbelofte”. Hiermee bedoelt Olivier de waardepropositie die je als bedrijf vooropstelt, wat je aan (potentieel) talent belooft in ruil voor hun vaardigheden en inzet. 

waarom zou je investeren in employer branding?

Onderzoek wijst uit dat een sterk werkgeversmerk en het succes van een onderneming nauw samenhangen. Een goede employer branding versterkt de band met je medewerkers. Dat houdt je teamleden geëngageerd, wat op zijn beurt de productiviteit en het succes van je bedrijf bevordert.

Bovendien kampen we met een serieuze schaarste op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat de werknemer aan het roer staat. Alleen daarom is het al belangrijk dat je bedrijf aantrekkelijk is. Een sterk werkgeversmerk trekt immers de juiste talenten aan.

quote icon

De werknemer beslist waar die gaat werken. Leer dus je doelgroep kennen en bied hen een omgeving waar ze willen werken.

Olivier Lefèvre
employer branding expert

de basisprincipes van employer branding

Wanneer je weet wat je werkgeversbelofte zal zijn, kan je die uitdragen. Als deel van je employer branding is het immers niet enkel de bedoeling dat je belofte er staat, maar ook dat ze waargemaakt wordt. In jouw ogen, maar ook in die van je werknemers.

herkenning

De eerste stap is herkenning. Je (potentiële) werknemers moeten op de hoogte zijn van je belofte en wat je uitdraagt als organisatie. Streef je bijvoorbeeld naar een gezonde work/life-balance? Dan moet je team dat weten. Ze moeten immers begrijpen wat jouw belofte inhoudt. Je kan bijvoorbeeld flexibele uren invoeren, of extra verlofdagen aanbieden.

erkenning

Vervolgens is het essentieel dat je werknemers je belofte erkennen. Ze moeten je belofte zien en bevestigen dat je die waarmaakt. Als je zegt dat de work/life-balance belangrijk is, moet je dat dus ook actief uitdragen. 

Wanneer je dat niet doet, merken je werknemers dat en kan er een kloof ontstaan tussen wat je zegt en wat je medewerkers ervaren. Dat kan leiden tot een negatieve sfeer. Iemand een standje geven omdat die niet elke dag om 8 uur ‘s ochtends arriveert terwijl je flexibele uren aanbiedt, is dus niet de beste tactiek. 

positieve beleving

Ten slotte draait alles om de positieve beleving of ervaring van de belofte. Het doel van een sterk werkgeversmerk is natuurlijk dat je werknemers tevreden zijn over hun werkplek, dat ze zich goed voelen en vooral willen blijven op lange termijn. Werknemers die veel waarde hechten aan de work/life-balance zouden zich – normaal gesproken – goed moeten voelen in jouw bedrijf.

wat telt voor de werknemer?

Een algemene werknemer bestaat, maar ook weer niet. Elk persoon heeft namelijk andere prioriteiten, maar er zijn steeds drie categorieën waar die noden onder vallen: 

  • hygiënische factoren: loon, werkomgeving, extralegale voordelen, etc.
  • intellectuele uitdaging: de kans om te groeien, kennis op te doen, uitgedaagd te worden, etc.
  • emotionele waardering: je goed voelen, bevestiging krijgen, etc.

Binnen deze categorieën beslist elke werknemer voor zichzelf wat telt. Aan jou om te ontdekken waar de focus ligt! Een stapje in de goede richting?

Ontdek onze uitgebreide employer branding studie via de button hieronder.

contacteer randstad

advies op maat