werknemer-terug-komen
werknemer-terug-komen

Sinds 9 juni mogen we terug naar kantoor. Sommige werknemers zijn er helemaal klaar voor, anderen vinden het best angstaanjagend. Hier zijn alvast vier tips voor een vlotte en veilige terugkeer naar kantoor volgens Safety Manager bij Randstad, Pascal Meyns. 

tip 1: communicatie is alles

Je werknemers mogen één dag terug naar kantoor, en er mag maximum 20 procent van je personeel aanwezig zijn. Toch? Klopt, maar niet helemaal.

“Het eerste wat je moet doen, is duidelijkheid scheppen”, aldus Pascal. “De één dag per week en twintig procent regel geldt enkel voor functies die honderd procent van thuis uit gedaan kunnen worden. Kijk dus welke functies binnen je bedrijf wel - en welke niet - onder deze regeling vallen.”

“Eens je dat weet, is het belangrijk je medewerkers op de hoogte te brengen. Hoe doe je dat? Via alle kanalen die je beschikbaar hebt, en zo frequent als nodig.”

tip 2: geen haast en spoed, maar begrip waar het moet.

Vanaf 1 september is het de bedoeling terug in ‘normale omstandigheden’ te kunnen werken. “Zie de fase tussen 9 juni en 1 september als een overgangsperiode. Zit je met medewerkers die het nog niet zien zitten om terug te komen naar kantoor? Geef hen tijd en toon vooral begrip. Zo verlaag je stap voor stap de drempel om de fysieke werkplek opnieuw te betreden.”

Verplicht je medewerkers dus niet terug te komen. “Je medewerkers die het wel zien zitten, zullen angstige collega's automatisch geruststellen”, vertelt Pascal. De perfecte manier dus om hen te laten zien dat alles onder controle is, en je hoeft er zelf niet eens iets voor de doen!

quote icon

Je medewerkers die het wel zien zitten, zullen angstige collega's automatisch geruststellen

wat-nu
wat-nu

tip 3: een mix tussen regels en gezond verstand.

De kunst volgens Pascal is zorgen voor veiligheid, zonder iets te verbieden of te verplichten. "In het begin van de crisis hadden we nood aan regels. Dat gaf ons een gevoel van controle. Nu is het tijd om ons gezond verstand terug te gebruiken."

“Over sommige regels valt niet te discussiëren. Handen wassen, ventilatie en afstand blijven belangrijk. Maar voor de rest, kan er al heel veel. Wil je medewerker graag een mondmasker dragen? Prima, maar het is geen verplichting. Het moment is aangebroken om onze medewerkers terug zelf te laten inschatten, denken en handelen”, legt Pascal uit. 

quote icon

Wil je medewerker graag een mondmasker dragen? Prima, maar het is geen verplichting

wat-nu
wat-nu

“We moeten geleidelijk terugkeren naar de normale gang van zaken. Dat wil niet zeggen dat we onze handen niet meer moeten wassen. Dat betekent wel dat we handgel ondertussen terug kunnen vervangen door water en zeep.”

Ontdek hoe je met nudging je medewerkers aanzet om afstand te houden, zonder het expliciet te verplichten.

tip 4: denk op lange termijn

Telewerken is here to stay en hybride werken wordt het nieuwe normaal. Dat wil zeggen dat de werkvloer er nooit meer zal uitzien als voor de crisis. “Bereid je dus niet voor om al je werknemers opnieuw te ontvangen en maak aanpassingen altijd met het oog op de toekomst. Een concreet voorbeeld? Een systeem waarin je medewerkers hun kantoordagen reserveren.”



Ontdek andere manieren om je medewerkers te ondersteunen bij het telewerken.

met 4 tips en goede moed, komt alles goed

Het is al de tweede gedragswijziging die we moeten doorvoeren, en dat in minder dan twee jaar. De eerste verving vrijheid door strikte regels, deze keer vervangen we strikte regels door gezond verstand. “Een uitdaging, dat zeker, maar als je deze vier tips volgt, komt het helemaal goed!”

Lees meer over veiligheid en welzijn op het werk volgens Pascal.

wat-nu
wat-nu