jobstudenten
jobstudenten

Wist je dat 9 op de 10 jongeren hun werkervaringen delen met vrienden? Neem je dus een jobstudent aan, dan zorg je best voor een eersteklasbeleving. Goed voor jouw employer branding, goed voor de student én goed voor jouw organisatie. Win-win, dus! Maar hoe pak je dat aan? We helpen je op weg met deze tips.

1. start met onboarding

De eerste dag is altijd een beetje zoeken. Daarom neem je best voldoende tijd voor je jobstudenten en leg je uit wat je van hen verwacht, bij wie ze terechtkunnen en hoe de werkdag eruitziet. En liggen alle tools klaar om aan de slag te gaan? Denk aan het pasje om binnen te komen, een computer met login, een lijst met nuttige telefoonnummers, enzovoort.

2. maak je verwachtingen glashelder

Communicatie is de sleutel tot elke succesvolle samenwerking. Maak de jobomschrijving daarom zo klaar als een klontje. Met duidelijke en concrete doelstellingen voor je studenten. Probeer ook tussendoor tijd vrij te maken voor een een-op-eengesprek over wat goed loopt en wat beter kan.

3. meer dan takenlijstjes afvinken

Eenvoudige taken afwerken is part of the job. Maar je kan je jobstudenten er niet elke dag mee opzadelen. Wil je hen echt inspireren? Dan kan je hen bijvoorbeeld uitdagen om een klein werkproject op poten te zetten dat past binnen je onderneming. Met een duidelijk vooropgesteld doel en een stappenplan om dat te bereiken.

4. laat hen proeven van het bedrijfsleven

Laat je jobstudenten proeven van het echte werk? Dan voelen ze zich meer betrokken bij je organisatie en doen ze extra hun best. Je kan hen uitnodigen voor interne meetings of de vrijheid geven om zelf een presentatie in elkaar te steken. En wie weet komen ze met een geweldig idee op de proppen om jouw bedrijf te doen groeien.

5. beloon met extra verantwoordelijkheid

Presteert een student beter dan verwacht? Dan volstaat een schouderklopje als beloning niet. Denk eens na of ze geen opdracht met meer verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen? Zo halen ze nog meer uit hun eerste werkervaring. En dat is ook goed voor jouw bedrijf.

6. stuur bij met opbouwende kritiek

Alle begin is moeilijk. Vallen en opstaan is deel van het groeiproces. Maakt een student een uitschuiver? Dan stuur je beter met zachte hand bij. Studenten waarderen de praktische feedback die jij uit je rijke werkervaring put. Daarmee kunnen ze echt aan de slag om zich professioneel verder te ontwikkelen.

7. sluit af met een gesprek

Kijk samen terug naar de ervaringen van je jobstudent: Wat was er interessant? Wat liep er minder vlot? Was het wat hij of zij ervan had verwacht? De blik van jongeren op je bedrijf levert vaak erg waardevolle feedback op.

En ben je tevreden over de samenwerking? Vraag dan naar de toekomstplannen en maak meteen afspraken voor volgend jaar. Misschien is je bedrijf op lange termijn wel een medewerker rijker. Randstad Young Talents ondersteunt je om jong talent klaar te stomen voor het echte werk.