passieve kandidaten aantrekken
passieve kandidaten aantrekken

Meer dan 70% van de werkende professionals zijn niét actief op zoek naar een nieuwe job. Toch zijn het vaak deze passieve kandidaten die een meerwaarde vormen voor jouw bedrijf. Ze verlaten namelijk hun huidige werkplek, waar ze best tevreden zijn, om voor jou te komen werken. Hun motivatie en betrokkenheid liggen meteen hoger. Benieuwd hoe je ze kunt strikken?

Wat is dat precies, een passieve kandidaat? Deze mensen zijn niet actief op zoek naar ander werk, maar tegelijkertijd niet ongevoelig voor nieuwe mogelijkheden of jobkansen. En in een tijd van war for talent zoek je als werkgever best een manier om deze passieve kandidaten aan te trekken én binnen te halen.

Met deze 7 strategieën lukt het gegarandeerd.

 

1.  bepaal welke skills jouw mensen nodig hebben, nu én in de toekomst

Voor je een nieuwe wervingsstrategie kunt ontwikkelen, moet je weten wat jouw bedrijf nodig heeft. Welk type persoon past het best op de lege plek? Welke vaardigheden en skills heeft jouw nieuwe werkkracht nodig om volledig open te bloeien?

Pas wanneer je dit overzicht hebt, kun je een persona ontwikkelen van de kandidaat die je voor ogen hebt. Alleen op basis van die informatie kun je bepalen via welke kanalen je de ideale passieve kandidaat best aanspreekt.

2.  creëer een talent pipeline

Wist je dat het rekruteringsproces in België gemiddeld twee maanden duurt? Met een talent pipeline gaat datzelfde proces drie keer sneller.

Een talent pipeline is een pool van passieve kandidaten waarvan je weet dat ze perfect zijn voor bepaalde vacatures. Ze staan, bij wijze van spreken, klaar om elke vrijgekomen positie in te vullen.

3.  maak duidelijk waar jouw merk voor staat

Onderschat de kracht van employer branding niet. Om als werkgever op de radar te komen van de juiste medewerkers, moet je de kwaliteiten van jouw bedrijf in de verf zetten: waar staat jouw bedrijf voor? Welk pad kunnen de mensen in jouw organisatie bewandelen? Wat maakt jouw merk uniek?

Wist je dat bedrijven met sterke employer brands twee keer zo veel sollicitanten bereiken dan bedrijven met slechte of onduidelijke brands?

4.  herzie je bestaande employer brand

Na de twee jaar durende pandemie, zijn de eisen en verwachtingen van potentiële werknemers erg veranderd. Het is bijvoorbeeld belangrijker dan ooit om ze een goede work-life balance te bieden.

Tijd dus om je huidige employer brand op punt te stellen. Denk daarbij niet alleen aan de noden van jouw organisatie, maar onderzoek ook de wensen van jouw ideale passieve kandidaat.

5.  zet sociale media in

Van de 11,65 miljoen Belgen zijn er 9,52 miljoen actief op sociale netwerken. En dat aantal stijgt nog elk jaar.

Sociale media zijn zonder twijfel doeltreffende platformen om passieve kandidaten aan te trekken. Om je bereik op deze netwerken te optimaliseren, is het belangrijk om de verschillen tussen de kanalen te begrijpen. Zo gebruiken Gen X en millennials vaker Facebook en YouTube, terwijl TikTok en Instagram populairder zijn bij jongeren onder de 25.

6.  vereenvoudig je sollicitatieprocedure

Het laatste wat je wil is dat passieve kandidaten afhaken omdat de sollicitatieprocedure te lang duurt. Herzie die procedure, en bepaal welke informatie je écht nodig hebt in de eerste fase van de werving. Verdere details kun je later nog vragen.

Door het passieve kandidaten zo makkelijk mogelijk te maken, vergroot je de pool van kandidaten om uit te kiezen.

7. werk samen met HR-specialisten

Zie je door de bomen het bos niet meer? Het juist hr-bedrijf helpt je tijd en geld te besparen én tegelijkertijd je aanwervingsresultaten verbeteren.

Contacteer onze experts voor werving en selectie op maat.