wat maakt een werkgever vandaag écht aantrekkelijk?
Toen Randstad 25 jaar geleden begon om de employer brands van de grootste Belgische bedrijven te onderzoeken, was er heel wat scepsis in hr-middens. De vraag werd gesteld of dit überhaupt een hr-thema was. Op zich was dit vreemd, want in 1997 publiceerde McKinsey reeds de studie The War for Talent. Er is geen hr-thema dat zo lang voordien werd voorspeld. De aanvankelijke scepsis is intussen helemaal verdwenen. Niemand trekt het belang van een sterke employer brand nog in twijfel. En elke hr-professional weet dat dit tot zijn brede takenpakket behoort, al of niet gedeeld met andere afdelingen in het bedrijf.
Randstad Employer Brand Research: 25 jaar inzichten over aantrekkelijk werkgeverschap
In een arbeidsmarkt die structureel onder druk staat – met krapte, vergrijzing en groeiende verwachtingen rond transparantie – volstaat het niet langer om reactief te werven. Bedrijven die het verschil willen maken, bouwen bewust en strategisch aan hun employer brand.
Daarom presenteren we met trots de 25e editie van de Randstad Employer Brand Research: hét referentierapport dat al een kwarteeuw lang de aantrekkelijkheid van de grootste Belgische werkgevers in kaart brengt. Dit jaar brengen we de aantrekkelijkheid van 194 grote Belgische werkgevers met meer dan 1.000 medewerkers in kaart.
wat mag u verwachten?
In dit rapport vindt u het antwoord op de volgende vragen:
- waarom mensen vandaag voor een bepaalde werkgever kiezen
- welke sectoren en bedrijven zijn de meest aantrekkelijke en waarom?
- hoe werknemers hun eigen werkgever evalueren
- en wat de bouwstenen zijn om zelf werk te maken van een sterker, aantrekkelijker werkgeversmerk
De resultaten bieden niet alleen een uniek inzicht in de perceptie van bedrijven als werkgever, maar ook in de bredere trends die de arbeidsmarkt van morgen zullen bepalen.
We wensen u veel leesplezier.
qu'est-ce qui rend un employeur vraiment attractif aujourd’hui?
Toen Randstad 25 jaar geleden begon om de employer brands van de grootste Belgische bedrijven te onderzoeken, was er heel wat scepsis in hr-middens. De vraag werd gesteld of dit überhaupt een hr-thema was. Op zich was dit vreemd, want in 1997 publiceerde McKinsey reeds de studie The War for Talent. Er is geen hr-thema dat zo lang voordien werd voorspeld. De aanvankelijke scepsis is intussen helemaal verdwenen. Niemand trekt het belang van een sterke employer brand nog in twijfel. En elke hr-professional weet dat dit tot zijn brede takenpakket behoort, al of niet gedeeld met andere afdelingen in het bedrijf.
Randstad Employer Brand Research: 25 ans d’analyses sur l’attractivité des employeurs
Dans un marché de l’emploi structurellement sous pression – marqué par des pénuries, un vieillissement de la population active et des attentes croissantes en matière de transparence – le recrutement réactif ne suffit plus. Les entreprises qui veulent faire la différence investissent de manière consciente et stratégique dans leur marque employeur.
C’est pourquoi nous sommes fiers de vous présenter la 25e édition du Randstad Employer Brand Research : le rapport de référence qui, depuis un quart de siècle, analyse l’attractivité des plus grands employeurs belges.
à quoi pouvez-vous vous attendre?
Dans ce livre blanc, vous découvrirez:
- pourquoi les talents choisissent un employeur plutôt qu’un autre
- quels secteurs et quelles entreprises sont perçus comme les plus attractifs – et pourquoi
- comment les travailleurs évaluent leur propre employeur
- et quels sont les fondements pour construire une marque employeur plus forte et séduisante
Téléchargez le rapport et faites de votre marque employeur un véritable moteur de croissance.