Bedrijven investeren steeds meer in interne mobiliteit. En gelijk hebben ze, want intern rekruteren levert je organisatie tal van voordelen op. Wat zijn ze precies en hoe creëer je interne mobiliteit binnen jouw bedrijf? We geven je een aantal praktische tips.
Uit het Talent Trends Report 2025 van Randstad Enterprise blijkt dat 59% van de leidinggevenden van plan is om hun investeringen in interne mobiliteit te verhogen in 2025. 50% van hen geeft aan dat ze zich veel meer zullen richten op het behouden van hun werknemers, zodat die niet vertrekken naar andere werkgevers. Onder interne mobiliteit verstaan we zowel verticale mobiliteit (de ‘klassieke’ promotie) als horizontale mobiliteit (een medewerker neemt een andere rol of functie op) binnen jouw organisatie.
wat zijn de voordelen van interne mobiliteit?
Door het tekort aan talent op de arbeidsmarkt - zelfs tijdens de coronacrisis blijven heel wat profielen zeer schaars - wordt het steeds moeilijker om de juiste mensen te rekruteren voor je jobs. Een intern mobiliteitsplan is een efficiënte strategie waarin je als werkgever zelf de touwtjes in handen neemt en bij het rekruteren het maximum probeert te halen uit je huidige medewerkersbestand.
Maar er zijn nog voordelen aan intern rekruteren:
- hogere retentiegraad: dankzij de interne groeimogelijkheden verkennen medewerkers minder snel opties bij andere werkgevers.
- efficiëntere rekrutering: een intern mobiliteitsplan vergt een investering, maar op langere termijn bespaar je tijd en geld bij je rekrutering.
- sterker employer brand: je maakt duidelijk dat de groei van je medewerkers een prioriteit is. Een grote troef voor je employer branding-strategie.
- flexibelere organisatie: heb je een duidelijk beeld van de kwaliteiten van je medewerkers, dan kan je sneller schakelen als je organisatie voor een nieuwe uitdaging staat. Denk maar aan een nieuwe digitale ontwikkeling of een buitenlands avontuur.
hoe stimuleer je interne mobiliteit?
De voordelen van interne mobiliteit zijn duidelijk. Rest jou de taak om je aanpak in een hanteerbaar plan te gieten. Hier zijn alvast enkele tips om het aan te pakken:
- creëer een intern vacatureplatform en deel nieuwe jobs eerst daar voor je ze extern verspreidt. Geef ook de leden van je talent community toegang tot het platform.
- spreek regelmatig met je medewerkers over hun doelstellingen, breng hun wensen en talenten in kaart en stippel een groeiplan uit.
- geef je medewerkers de kans om verschillende rollen op te nemen. Zo ontdekken jullie samen in welke richting de medewerker kan en wil evolueren.
- Investeer in opleidingen en geef zo je medewerkers de kans om de nodige skills te ontwikkelen voor een andere job binnen je organisatie. Lees onze tips voor een efficiënte opleidingsstrategie.
- Werk in flexibele teams die functies, afdelingen en locaties overstijgen. Zo krijgen medewerkers de kans om aan verschillende projecten mee te werken.
Heb je intern iemand gerekruteerd of laten doorgroeien en ben je op zoek naar een vervanger?