wat is een hulpboekhouder?

Een hulpboekhouder is een financieel administratieve rol die vaak als instapfunctie op de boekhoudkundige afdeling dient. Je ondersteunt en rapporteert aan de financieel manager en vervult administratieve zaken zoals de leveranciersboekhouding, afschrijvingen opvolgen en de jaar- of kwartaalrapporten voorbereiden. Van KMO tot multinational, in quasi elk type bedrijf is een kleine tot grote financiële afdelingen en dus een plek om te werken als hulpboekhouder. Je hebt een cruciale rol in het bedrijf, de financiële afdeling zorgt namelijk dat alle cijfermatige gegevens steeds kloppen en ondersteunen zo de gezondheid van de onderneming.

Hulpboekhouders worden soms verward met junior accountants omdat ze overlappende taken uitvoeren voor de boekhoudkundige afdeling van het bedrijf. Toch zijn het twee verschillende rollen. Als hulpboekhouder rapporteer je aan junior boekhouders die boekingen dubbel controleren en boekhoudkundige fouten herstellen. De rol van een hulpboekhouder is meer ondersteunend en administratief dan puur boekhoudkundig.

In elk type sector en elk soort bedrijf of publieke instelling is er wel een financiële afdeling. Als hulpboekhouder is het dus zeker mogelijk om een job te vinden binnen een sector die jou heel erg aantrekt. Er zijn een aantal sectorspecifieke zaken die je zult leren tijdens je job, maar over het algemeen bestaat jouw rol uit dezelfde type taken, ongeacht de bedrijfstak waarin je bent tewerkgesteld.

Zou werken in de financiële sector als hulpboekhouder passen bij jouw wiskundige en analytische vaardigheden? Lees dan verder om te ontdekken welke competenties en kwalificaties je nodig hebt om een functie als hulpboekhouder te vervullen.

bekijk alle jobs
1

loon van een hulpboekhouder

Een hulpboekhouder kan over het algemeen rekenen op een gemiddeld loon dat schommelt tussen de €2.000 tot zelfs €4.000 per maand. Het is namelijk zo dat jouw ervaring en mate van verantwoordelijkheid binnen het financiële team ook zal meespelen in de bepaling van je loon. 

Schoolverlaters met een louter administratieve rol die als startend hulpboekhouder aan de slag gaan, zullen dus eerder aan de onderkant van deze schaal zitten. Heb je al wat jaren ervaring en voer je veel zelfstandige taken uit zonder dat de junior accountant of hoofdboekhouder je werk moet nazien? Dan zal deze ervaring zeker doorsijpelen in je loon. 

vrouw die aan de telefoon spreekt
vrouw die aan de telefoon spreekt
2

soorten hulpboekhouders

Enkele soorten boekhoudassistenten zijn:

  • medewerker controlling: als hulpboekhouder van de financial controller ben je verantwoordelijk voor het bijhouden en controleren van rekeningen en bedrijfstransacties. Je kunt in elk bedrijf werken om debiteuren- en crediteurenrekeningen bij te houden en na te zien als alle cijfers correct in de jaarrekening terechtkomen. Je helpt interne en externe audits administratief voor te bereiden.
  • boekhoudkundig medewerker: als boekhoudkundig medewerker kun je in elke sector aan de slag. Het is je taak om transacties te registreren, financiële documenten op te slaan en financiële overzichten te analyseren. Je houdt ook een overzichtelijke administratie bij, zowel virtueel als op papier. Je bent nauwkeurig en administratief ingesteld.
  • ondersteuning audit: als hulpboekhouder binnen de afdeling audit kan je twee richtingen uitgaan. Ofwel kies je voor de interne audit binnen één specifiek bedrijf of je werkt voor een extern auditkantoor en ondersteunt administratieve taken voor consultants. Deze job is zowel administratief maar heeft ook een sterk wiskundige kant. In deze functie controleer je financiële documenten op onnauwkeurigheden en bied je oplossingen voor fouten.
3

werken als een hulpboekhouder

Werken als hulpboekhouder houdt in dat je bedrijven helpt om hun financiële transacties bij te houden en administratief overzicht te bewaren. Laten we eens kijken naar de dagelijkse taken en verantwoordelijkheden in deze functie.

4

opleiding en vaardigheden

Hulpboekhouders hebben alle soorten opleidingsprofielen. Je kunt volgens onderwijskiezer aan de slag in het boekhoudkundig team met een technisch diploma Wil je graag een bachelor of zelfs masterdiploma halen? Dan stomen richtingen zoals Bedrijfsmanagement - Accountancy en fiscaliteit of Accountancy en revisoraat je klaar voor een job als hulpboekhouder en later misschien boekhouder, controller of revisor.

competenties en eigenschappen van hulpboekhouders

Hulpboekhouders hebben een bepaalde set vaardigheden nodig om verschillende boekhoudkundige verantwoordelijkheden vakkundig uit te voeren. Deze omvatten:

  • analytische vaardigheden: wiskunde vormt de kern van boekhouden. Als hulpboekhouder verzamel je de nodige financiële gegevens, analyseer je ze en maak je nauwkeurige berekeningen in opdracht van de accountant of financieel manager. Sterke wiskundige en analytische vaardigheden stellen je in staat om verschillen tussen rapporten op te merken en boekhoudproblemen op te sporen en te rapporteren.
  • computervaardigheden: om hun werk mogelijk te maken, vertrouwen hulpboekhouders op computerapps en software zoals spreadsheets om hoeveelheden gegevens te registreren en op te slaan. Daarom moet je kennis hebben van computers en enige ervaring met de relevante boekhoudsoftware.
  • luistervaardigheden en communicatieve vaardigheden: aangezien hulpboekhouders samenwerken met andere boekhouddeskundigen, is het noodzakelijk dat je goed kunt communiceren met andere mensen. Als hulpboekhouder moet je goed kunnen luisteren om snel van je meerderen te leren. Je moet ook heel duidelijk zijn wanneer je informatie doorgeeft. Constante communicatie helpt je fouten in de boekhouding te voorkomen.
  • veel aandacht voor detail: precisie is belangrijk om succesvol te zijn als hulpboekhouder. Als je de boekhouding grondig behandelt, lever je werk van hoge kwaliteit. In de boekhouding kunnen de kleinste foutjes zelfs een groot bedrijf in de problemen brengen als ze niet snel worden opgelost.
  • organisatorische vaardigheden: als hulpboekhouder kan je werk complex zijn, vooral wanneer je te maken hebt met veel dossiers in een groot bedrijf. Je moet je werk goed kunnen organiseren om deadlines te halen en goede resultaten te leveren.
5

FAQs

Hier zijn de meest gestelde vragen over werken als hulpboekhouder.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.