wat is een planner?

Een planner is, zoals de naam al een beetje verraadt, iemand die werkplanningen in een bedrijf opstelt en bijhoudt. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van werkroosters, verifiëren of ze haalbaar zijn en waar nodig bijsturen. Je bent dus iemand die een goed overzicht heeft over een veelheid aan taken en je hebt een strak oog in het halen van deadlines. Planners zie je heel vaak in de wereld van logistiek en transport, en eveneens in de zorgsector. In elke mogelijke sector die je voorkeur geniet kun je evenwel aan de slag als planner.

Als planner sta je in voor:

  • het opstellen van werkroosters voor werknemers in functie van een opleveringsdatum of deadline

  • het opstellen van planningen op korte en lange termijn

  • het beheren van ziekmeldingen en oplossingen hiervoor voorzien

  • de communicatie naar klanten voorzien omtrent de planning en eventuele wijzigingen hierin van dag tot dag

  • het analyseren en optimaliseren van eventuele knelpunten in planningen

bekijk alle jobs
1

loon van een planner

Het gemiddelde brutoloon voor een planner in België bedraagt €2.847 per maand. Het is belangrijk om te vermelden dat dit een brutoloon is. Anderzijds kun je als planner ook van heel wat extralegale voordelen genieten. Denk bijvoorbeeld aan een hospitalisatieverzekering of groepsverzekering, maaltijdcheques en ecocheques en eventueel een bedrijfswagen. Veel hangt hierbij af van de sector waarin je werkt.

Je opleiding en ervaringsniveau spelen eveneens een grote rol in wat je verdient. Werk je vijf jaar of meer als planner, dan kom je vaak in een senior planningsrol terecht of kun je bijvoorbeeld teamlead in de planning worden. Dit gaat dan gepaard met een hoger bedrag op je loonbriefje.

De regio waarin je werkt is in Vlaanderen eveneens belangrijk. Steden zoals Antwerpen, Brussel of Gent zijn groeipolen voor bedrijven en zijn gelegen langs de grote verkeersassen. Hier zijn dan ook heel wat mogelijkheden voor planners. En precies omdat er een tekort is aan goed opgeleide planners, kun jij daar je voordeel doen en een hoger salaris onderhandelen.

2

soorten planners

Aangezien je als planner in alle sectoren aan het werk kunt, bestaan er dan ook heel wat verschillende soorten planners. Denk dan bijvoorbeeld aan volgende sectorspecifieke functies:

  • transportplanner: transporten plannen is een intensieve en veelzijdige job. In de logistiek heb je veel klanten, producten en vooral veel vrachtwagens. Als planner zorg je er mede voor dat alles op tijd op bestemming komt. Je bent dus een onmisbare schakel in de supplychain.
  • senior planner: wanneer je al een aantal jaar in het vak zit, groei je door tot senior planner. Dan krijg je de supervisie over grote projecten. Je overziet het werk van planners om het grote plaatje rond te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan kwartaal- of jaarplanningen die je dan samen met het management en de HR-afdeling van je bedrijf bekijkt in functie van aantallen medewerkers.
  • planner contactcenter: je zorgt dat de personeelsplanning in het callcenter op punt staat. Dergelijke callcenters hebben vaak een continue aanwezigheid nodig; het is dus belangrijk dat deze planning goed in elkaar zit.
  • productieplanner: hier zorg je voor de tussenstap tussen het ontvangen van orders naar een duidelijke planning voor de productie. Zo zijn er altijd genoeg goederen in het magazijn en zijn alle orders altijd op tijd verzonden.
  • planner logistiek: je zorgt er in deze rol voor dat de logistieke keten blijft draaien. Van personeelsplanning tot aan het laden en lossen van vrachtwagens en orderpicking met de juiste producten: dankzij jouw goed uitgekiende planning verloopt alles op wieltjes!
  • supplychain planner: dankzij jouw planningswerk blijven de voorraden van grondstoffen en benodigde producten steeds goed op peil. Jij plant bestellingen en houdt bij hoeveel er van alles geleverd wordt.
  • zorgplanner: als planner kun je ook in de zorgsector terecht. Je plant personeel, ruimtes en het gebruik van medische toestellen in. Je houdt in de gaten hoeveel bedden er vrij zijn, en je plant operaties en behandelingen in.
planner aan het werk
planner aan het werk
3

werken als een planner

Ben je iemand die van een goed georganiseerde omgeving houdt, en voorkom je problemen door tijdig en nauwgezet activiteiten te plannen? Dan is een job van planner iets voor jou. Hier staan we wat uitgebreid stil bij wat er allemaal komt kijken bij een job als planner.

4

opleiding en vaardigheden

Wil je als planner aan de slag, dan is een opleiding op het gebied van logistiek, operations management of supplychain management een stevige troef. Daarnaast kun je ook nog een aantal specifieke planning opleidingen of bijscholingen bij de VDAB volgen. We noemen er hier enkele.

  • workshop plannen en organiseren (timemanagement): Deze workshop helpt je bij het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van planning en organisatie. Je leert efficiënt plannen en medewerkers en middelen optimaal inzetten.
  • projectmanagement kan een vaardigheid zijn die je voorbereidt op het beheren van projecten. Dit is essentieel voor planners, omdat ze vaak met complexe projecten te maken hebben.
  • een opleiding in een veel gebruikt softwareprogramma zoals MS Planner kan ook een troef zijn, omdat deze tool je helpt in planning en projectbeheer. Veel hangt hier evenwel af van het bedrijf waar je werkt. Ben je een specialist in MS Planner, dan kun je ook doelbewust op zoek gaan naar een bedrijf dat dit programma gebruikt.

competenties en eigenschappen van planners

Als planner moet je precies zijn en voor elk mogelijk probleem een creatieve oplossing vinden. Een oplossingsgerichte instelling is ideaal, net zoals volgende skills en eigenschappen:

  • anticiperen: in de planning worden vaak last-minute dingen veranderd. Daarom is het belangrijk dat jij op problemen anticipeert en een oplossing voor mogelijke problemen vindt.
  • creativiteit: je ziet planning als een puzzel waarvoor je niet kan wachten om hem op te lossen. Je bent dus creatief en leergierig.
  • delegeren: soms is personeel het niet met jou eens, of willen ze niet werken wanneer jij ze hebt ingeroosterd. Het is dan belangrijk dat je de leiding kan pakken zodat de planning niet in gevaar komt. Je kunt conflicten op een menselijke manier hanteren.
  • organiseren: als planner heb jij altijd de touwtjes in handen en ben je goed in het organiseren van evenementen. Jij bent altijd degene die het overzicht bewaart!
  • mensenkennis: in jouw rol ken je de sterke punten van medewerkers en weet je wat hen inspireert. In de mate van het mogelijke houd je hier rekening mee bij het opstellen van planningen. Het personeel weet dat ze bij jou terecht kunnen voor vragen.
5

FAQ

Hier volgen enkele vaak gestelde vragen over het werken als planner.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.