hoog personeelsverloop? Zo houd je talent aan boord
Een hoog personeelsverloop (turnover of turnover rate in het Engels) is voor bedrijven veel meer dan een vervelend cijfer in een dashboard. Het ondermijnt het moreel van wie blijft, zet de continuïteit onder druk en jaagt de kosten voor rekrutering, onboarding en kennisoverdracht flink de hoogte in.
Wil je je medewerkers behouden? Wil je écht begrijpen waarom je talent vertrekt én hoe je dat kan voorkomen? Maak dan werk van een HR-beleid dat ook inzet op retentie. En van een bedrijfscultuur die ervoor zorgt dat mensen niet willen vertrekken.
Randstad reikt je hier als partner for talent een handig kompas aan met waardevolle inzichten als basis voor een duurzaam retentiebeleid.
voorkomen van ontslag: van reageren naar anticiperen
Wanneer op korte tijd meerdere medewerkers hun ontslag geven, is de eerste reflex vaak: versneld rekruteren. Maar op een krappe arbeidsmarkt, waar talent schaars is en de concurrentie groot, volstaat die aanpak zelden om de impact van verloop écht op te vangen.
Steeds meer organisaties maken daarom werk van een retentiestrategie: ze proberen te investeren in de juiste hefbomen om hun mensen aan boord te houden. Hoe zo’n aanpak eruit ziet, verschilt per organisatie. Je kan inzetten op een waaier van factoren: een fijne werkomgeving, aantrekkelijke loonvoorwaarden, meer waardering, een interessant opleidingsaanbod, groeikansen of een positieve sfeer op de werkvloer. Of een combinatie, uiteraard.
Toch merken we bij Randstad dat retentie in de praktijk vaak beperkt blijft tot symptoombestrijding. HR focust nog te vaak louter op het vermijden van het vertrek, zonder de onderliggende redenen voor ontslag écht aan te pakken. Problemen zoals een toxische werkcultuur, gebrek aan waardering of het ontbreken van doorgroeimogelijkheden bijvoorbeeld. Het gevolg? Ondanks je inspanningen blijven jouw medewerkers vertrekken.
De organisaties die vandaag het verschil maken, investeren daarom in iets fundamentelers: duurzaam werkgeverschap op basis van een bedrijfscultuur die zorgt dat mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Een retentiebeleid probeert mensen aan boord te houden. Een sterke cultuur zorgt ervoor dat ze niet eens willen vertrekken.
Een retentiebeleid probeert mensen aan boord te houden. Een sterke cultuur zorgt ervoor dat ze niet eens willen vertrekken.
personeelsverloop: de kost van vertrekkende medewerkers
Internationaal onderzoek toont aan dat louter de vervangingskosten na een ontslag kunnen oplopen van 30% tot 200 % van het brutojaarloon.
Maar vergeet ook de gevolgen van een hoog personeelsverloop op de langere termijn niet: een verminderde productiviteit, een dalende klantentevredenheid en een hogere werkdruk bij het team dat de leegte moet opvangen. En bij sleutelrollen kunnen de kosten nog veel hoger oplopen.
Elk vertrek laat bovendien sporen na in het team. Collega’s stellen zich vragen. Vooral als er geen transparantie of opvolging is. Als heel wat medewerkers hun ontslag geven zonder duidelijke communicatie, ondermijnt dat bovendien het vertrouwen in het leiderschap.
Beschouw elk vertrek dan ook als een mogelijk signaal over de betrokkenheid van je mensen, het leiderschap, de werkdruk of de werksfeer in je bedrijf. Als je die signalen niet registreert of ze wel oppikt maar er vervolgens niets mee doet, loop je het risico op een erg dure vicieuze cirkel van vertrek en vervanging. Terwijl de diepere oorzaken van personeelsverloop onopgelost blijven.
Beschouw elk vertrek als een mogelijk signaal.
retentie: zo zorg je dat de juiste mensen willen blijven.
Retentie is geen checklist die je kan afvinken om het personeelsverloop een halt toe te roepen. En het gaat ook veel verder dan een aantrekkelijke verloning. Het is een constante investering in de betrokkenheid van je medewerkers, je menselijk kapitaal en je cultuur. Het gaat om het creëren van een omgeving waar medewerkers zich thuis voelen, zich kunnen ontwikkelen én waarin ze hun professionele toekomst zien. Het totaalplaatje moet kloppen.
-
een sterke onboarding als startpunt
De eerste weken bij een nieuwe werkgever zijn erg belangrijk. Een sterke onboarding is dan ook veel meer dan een ontbijtje, een rondleiding en een infomap op de eerste werkdag. Het is een traject dat deel uitmaakt van je employee journey. Onboarding zorgt ervoor dat nieuwe collega’s meteen het gevoel krijgen dat ze erbij horen, gewaardeerd worden en dat ze op de juiste plek zijn geland.
Een sterke onboarding:
- neemt onzekerheid weg door te zorgen dat de nieuwkomer op elk moment de nodige informatie ter beschikking heeft om de job goed te doen,
- maakt de visie, de missie en de cultuur van je bedrijf tastbaar,
- zorgt voor duidelijkheid over verwachtingen en samenwerking,
- en creëert ruimte voor vragen, verbinding en informele kennismaking.
Een zwakke start leidt daarentegen tot twijfel, onzekerheid en zelfs vroegtijdig vertrek. Beschouw de onboarding van nieuw talent dus niet als een operationele of administratieve fase, maar als een belangrijk fundament van je retentiebeleid.
-
employer branding die ook focust ook op retentie en betrokkenheid
Wil je je personeelsverloop verlagen? Employer branding wordt vaak vermeld in een context van rekrutering, als een belangrijke strategie om nieuwe mensen aan te trekken. Maar sterke employer brands doen veel meer dan dat. Ze hebben ook een grote impact op het engagement van medewerkers. En dus ook op de retentie.
Een sterk werkgeversmerk met de juiste employee value proposition (EVP) groeit immers van binnenuit. Het wordt uitgedragen door je medewerkers en is gebaseerd op waarden die echt doorleefd worden. Geen opgepoetst verhaal, maar een geloofwaardig imago waarin medewerkers zich herkennen.
Een sterk werkgeversmerk:
- weerspiegelt authentiek wie je bent als werkgever,
- wordt gedragen door je medewerkers,
- heeft het potentieel om de juiste mensen aan te trekken en aan boord te houden.
-
sterk leiderschap dat verbindt
Medewerkers vertrekken zelden alleen vanwege de job of het bedrijf. Ook de leidinggevende speelt vaak een rol bij een vertrek. De directe manager heeft immers een grote impact op de betrokkenheid en het welzijn van medewerkers. En dus op retentie. Mensen die aan de slag zijn in topbedrijven, met een leuke bedrijfscultuur en heel aantrekkelijke voorwaarden zullen toch niet blijven als ze een slechte leidinggevende hebben.
Sterk leiderschap betekent immers niet alleen doelen stellen en resultaten managen, maar ook medewerkers vertrouwen geven, aanwezig zijn, de lijnen uitzetten, inspireren en moed tonen om ook lastige gesprekken aan te gaan. Goede leiders verbinden, geven autonomie en erkennen het potentieel van hun teamleden.
Ben je vastberaden om te investeren in een retentiebeleid dat werkt? Onderzoek dan zeker ook hoe de leidinggevenden in jouw bedrijf het er als people managers vanaf brengen en begeleid hen waar nodig.
-
ruimte voor dialoog en laagdrempelig contact met HR
Wil je vanuit human resources ook een vinger aan de pols houden van je personeelstevredenheid en van hoe het met je medewerkers gaat, zodat je tijdig kunt ingrijpen? Baseer je dan niet alleen op wat uit een jaarlijks evaluatiegesprek met de leidinggevenden komt.
Bouw laagdrempelige formele of informele kanalen naar de HR-afdeling zodat medewerkers die vragen hebben of zich onzeker voelen over hun toekomst in het bedrijf een klankbord hebben
Op die manier vermijd je dat medewerkers hun ontslag als de enige optie zien als ze zich niet goed in hun vel voelen of onvoldoende perspectief hebben. En krijg je hen - als het goed is - op de radar lang voor ze effectief weg willen, zodat je nog kunt ingrijpen.
-
flexibiliteit voor een gezond evenwicht tussen werk en privé
Een goede balans tussen werk en privé is voor veel medewerkers een belangrijke factor om bij een werkgever te blijven. Door bewust te investeren in welzijn en flexibiliteit, laat je als organisatie zien dat je de mens achter de medewerker waardeert.
Denk aan:
- flexibele werkuren en mogelijkheden tot thuiswerk,
- aandacht voor werkdruk en realistische deadlines,
- het actief aanmoedigen van het nemen van pauzes en vakantiedagen,
- ondersteuning van de mentale en fysieke gezondheid.
Een cultuur die ruimte laat voor het leven buiten het werk, draagt ertoe bij dat medewerkers ook op lange termijn voor jouw organisatie willen blijven werken.
-
groei- en leerperspectief als motor voor engagement
Je medewerkers hebben nood aan een professioneel perspectief. Dat betekent niet altijd promotie, maar wel de mogelijkheden om te leren, te groeien en nieuwe dingen uit te proberen.
Door hen die mogelijkheden aan te reiken, toon je heel concreet dat hun toekomst bij jou ligt.
Investeer daarom in:
- een interessant opleidingsaanbod,
- interne mobiliteit en kansen om horizontaal te bewegen of mee te werken aan projecten,
- een leercultuur die medewerkers aanspoort om te groeien.
-
inclusie als basis voor veiligheid
Inclusie is geen checkbox in je DE&I-beleid. Het is een ambitie die je dagelijks in de praktijk brengt, waardoor elke medewerker zich gewaardeerd, veilig en betrokken voelt ongeacht achtergrond, leeftijd, gender, neurodiversiteit of levensvisie.
Een inclusieve cultuur:
- verlaagt drempels voor medewerkers om zichzelf te zijn en zich thuis te voelen,
- verhoogt engagement en creativiteit,
- en voorkomt uitstroom als gevolg van onzichtbare frustraties of uitsluiting.
Wie zich veilig, erkend en gezien voelt, zal veel minder snel overwegen om weg te gaan. Inclusie is dus geen ‘zachte’ extra, maar een basisvoorwaarde voor duurzame personeelsretentie.
Door ruimte te bieden om te leren en te groeien, geef je medewerkers heel concreet een perspectief en toon je dat hun toekomst bij jou ligt.
slimme retentie is ook loslaten
Niet iedereen past bij elke organisatie. Ook niet bij jouw bedrijf. En dat is prima. De noden van medewerkers veranderen. En dat geldt ook voor je organisatie die snel evolueert. Slimme retentie betekent dan ook: medewerkers loslaten als ze echt niet meer matchen met je bedrijf.
Retentie draait om het behouden van de juiste mensen: medewerkers die zich vinden in het bedrijf en in hun opdracht, die energie brengen, willen groeien en hard willen meewerken aan de toekomst van je bedrijf. Mensen die passen bij het dna van je bedrijf én bij waar je naartoe wil.
Alle medewerkers krampachtig proberen vast te houden in een gouden kooi, uit angst voor de schaarste op de arbeidsmarkt, kan erg contraproductief zijn. Het zorgt vaak voor frustratie, zet een rem op innovatie en vernieuwing en ondermijnt de positieve dynamiek op de werkvloer.
Past iemand echt niet meer bij je bedrijf, ondanks herhaalde pogingen om de kloof te dichten of wil iemand echt graag weg? Dan is professioneel offboarden en loslaten geen verlies, maar een slimme keuze. Het is ruimte maken voor nieuw talent en voor innovatie. En pak je het goed aan, dan heb je er met de vertrekker een ambassadeur voor je bedrijf bij of keert hij of zij ooit terug als boomerang werknemer.
retentie: vergeet je tijdelijk talent niet
Freelancers, uitzendkrachten, consultants: ze staan niet op de payroll, maar hebben een grote impact op je bedrijf. Ze dragen bij tot je cultuur, je expertise en de connectie met je klanten. Toch durven ze al eens uit de boot te vallen als het over retentie gaat. Onterecht. Ook zij willen zich gewaardeerd voelen. En dat ze zich gewaardeerd voelen, daar heb je als organisatie alles bij te winnen.
Zo maak je ook voor tijdelijk talent het verschil:
- Maak zo weinig mogelijk verschil tussen vast of tijdelijk talent bij de onboarding: een warm welkom, heldere verwachtingen en praktische ondersteuning maken voor iedereen het verschil vanaf dag één.
- Nodig ook tijdelijke medewerkers uit voor team meetings, vier samen successen en geef hen een plek in de informele dynamiek. Niemand wil de buitenstaander zijn.
- Tussentijdse, eerlijke feedback is motiverend en versterkt het engagement. Laat hen voelen dat hun werk ertoe doet.
- Denk in relaties, niet in opdrachten. Wie zich thuis voelt, wordt een ambassadeur voor je bedrijf en keert later misschien met plezier terug.
Ook wij kunnen je helpen om tijdelijk talent te vinden. Bekijk onze contractvormen.
conclusie: wat is retentie echt?
De betekenis van retentie voor je bedrijf valt nauwelijks te overschatten als je een personeelstekort wil vermijden. Een echt retentiebeleid draait niet om pingpongtafels, leuke meubels of coole uitstapjes. Het draait om engagement en betrokkenheid.
Retentie is dan ook geen quick fix. Het is strategisch, doordacht en duurzaam. Een succesvol retentiebeleid zorgt ervoor dat het talent dat matcht met het dna van je organisatie niet weg wil.
Het kan vreemd klinken, maar duurzame retentie betekent ook dat je professioneel afscheid neemt van medewerkers waarmee de klik er echt niet meer is, zodat diegenen die wel geëngageerd zijn, goesting hebben om te blijven. Retentie gaat ook om het bouwen van de connectie met je tijdelijk talent zodat zij alles hebben om hemel en aarde te bewegen voor jouw bedrijf tijdens hun opdracht. En retentie gaat om het ondersteunen van je leidinggevenden, zodat zij uitgroeien tot de best mogelijke people managers.
Goede retentie start bij de juiste match. Wij helpen je talent te vinden dat past bij je bedrijf én je cultuur.
FAQ
de meest gestelde vragen over retentie en personeelsverloop
-
hoog personeelsverloop: waarom vertrekken medewerkers?
Er zijn verschillende redenen waarom medewerkers hun ontslag geven. De meest voorkomende oorzaken van een hoog personeelsverloop zijn:
- slecht leiderschap of toxisch gedrag van de leidinggevende
- een kloof tussen de beloofde en de werkelijke bedrijfscultuur
- te hoge werkdruk en stress zonder voldoende autonomie
- gebrek aan erkenning, respect of zinvol werk
- geen ruimte voor eigen inbreng of doorgroeimogelijkheden
-
wat is de retentie van personeel in HR?
Retentie betekent het aan boord houden van medewerkers binnen je organisatie. Het is erg belangrijk omdat heel wat bedrijven als gevolg van de schaarste op de arbeidsmarkt te maken krijgen met een personeelstekort. Het verwijst naar hoe lang personeel gemiddeld blijft en wat je doet om vroegtijdig vertrek te voorkomen. Een retentiebeleid zet in op personeelstevredenheid, engagement en betrokkenheid.
-
hoe kan je personeel behouden en het personeelsverloop verminderen?
Je vermindert het personeelsverloop door te investeren in een sterke bedrijfscultuur, goed leiderschap en een duurzaam retentiebeleid. Denk aan: een goede onboarding, ruimte voor groei, waardering, flexibele werkafspraken en een open dialoog met HR. Medewerkers blijven immers waar ze zich gewaardeerd, gehoord en gesteund voelen.
-
wat is een normaal personeelsverloop?
Een gemiddeld personeelsverloop ligt tussen de 10% en 15%, maar dat varieert sterk per sector en regio. Belangrijker dan dat cijfer zelf is of je personeelsverloop gezond is: wie vertrekt? Neemt je toptalent de benen? In deze blog geeft Randstad je erg waardevolle inzichten om werk te maken van een duurzaam retentiebeleid.
-
hoe kan je het personeelsverloop berekenen?
Het personeelsverloop geeft aan hoeveel medewerkers je organisatie verlaten in een bepaalde periode. Wil je je verloop berekenen? Je berekent het eenvoudig in vier stappen:
- kies een periode (maand, kwartaal of jaar).
- tel het aantal vertrekkers in die periode: kies daarbij duidelijk voor wat je wil meten. Alleen het vrijwillig vertrek? Of ook de ontslagen en de medewerkers die einde contract waren?
- bereken het gemiddeld totaal aantal medewerkers voor die periode: (aantal medewerkers bij de start van de periode + het aantal vertrekkers bij het einde van de periode) ÷ 2
- pas deze formule toe: (aantal vertrekkers ÷ gemiddeld totaal aantal medewerkers) × 100 = personeelsverloop (in %)
Voorbeeld: In het eerste kwartaal van 2025 hebben 5 medewerkers het bedrijf verlaten. In die periode waren er in jouw bedrijf in totaal 127 mensen aan boord.
Formule: (5 ÷ 127) × 100 = 3,9% personeelsverloop
Zo krijg je snel en helder zicht op hoe groot het verloop écht is. En of actie nodig is.
latest updates
see all articles-
13 augustus 2025
tijd om een nieuwe job te zoeken: 6 signalen.
-
24 juli 2025
zet deze 5 soft skills op je cv als je net bent afgestudeerd.
-
18 juli 2025
zorgen voor morgen: wat maakt werken in de zorgsector aantrekkelijk?
-
18 juli 2025
speel in op je sterktes tijdens je sollicitatie.
-
16 juli 2025
5 tips om jouw soft skills te verbeteren.
-
26 juni 2025
levenslang leren: ontdek je volgende opleiding.