TextClouds_illustration_UseBackgroundBlue_RGB.svg
TextClouds_illustration_UseBackgroundBlue_RGB.svg

Sociale media zijn belangrijke kanalen. Zeker in tijden van social distancing. Dan durven we soms vergeten dat iedereen kan meelezen, ook je werkgever. Wat doe je beter niet op sociale media? En wat zijn de mogelijke sancties als je het toch te bont maakt? Randstad vroeg advocaat Filip Tilleman om raad.

 

wat is je algemeen advies?

“Besef heel goed dat alles wat je op de sociale media deelt, tegen jou kan gebruikt worden!”

 

moeten we dan voorzichtiger zijn op de sociale media?

“De sociale media gaan veel breder dan de besloten familie- of vriendenkring. Het is nooit alleen voor jouw vrienden. Zelfs niet als je profiel is afgeschermd of het één-op-één berichten zijn via sms of WhatsApp. Je bericht kan doorgestuurd worden en zo toch een publiek karakter krijgen. Daarom raad ik iedereen aan om jezelf altijd deze vraag te stellen alvorens op de verzendknop te drukken: wat als mijn werkgever dit zou zien?”

 

wat mag niet?

“Op Facebook uithalen naar je baas kan een gegronde reden zijn tot ontslag. Het is in feite hetzelfde als een rechtstreekse e-mail sturen. Het maakt niet uit hoe jouw werkgever het te lezen krijgt, of dat nu komt omdat je profiel openbaar is, of omdat iemand van je collega’s het doorstuurt. Eén van de pijlers van het arbeidsrecht is dat je als werknemer respect moet tonen voor je werkgever.”

 

wat doe je nog beter niet?

“Ook extreme meningen delen of verspreiden op sociale media kan voor je werkgever voldoende reden zijn tot ontslag. Dit kan worden beschouwd als een professionele fout. Een man die onlangs door zijn werkgever aan de deur werd gezet voor het liken en delen van antisemitische posts op Facebook en dat ontslag aanvocht bij de rechter, kreeg ongelijk. Zeker als er een direct verband is met de uitgeoefende functie. Een vertegenwoordiger op de baan kan klanten beledigen of afschrikken met bepaalde extreme meningen. Voor een magazijnier die enkel binnen werkt, zal dit minder zwaar wegen.” 

 

nog voorbeelden uit de praktijk?

“Vertrouwelijke informatie over een onderneming verspreiden, is natuurlijk totaal not done. Dat gebeurt niet altijd met kwaad opzet, dikwijls uit onvoorzichtigheid. Ook bij afwezigheid wegens ziekte kan Facebook spelbreker zijn, als uit online foto’s blijkt dat de werknemer eigenlijk kerngezond is...”.

 

is er een verschil tussen zelf publiceren of gewoon liken?

“Het resultaat is hetzelfde, want een extreme of beledigende opvatting komt in het openbaar. Punt. In de praktijk zal een werkgever of rechter zwaarder tillen aan het feit als je iets zelf hebt geschreven en wordt beschouwd als auteur, dan andermans gedachtengoed liken of delen.”



Sociale media hebben zonder twijfel hun verdienste, ook in het professionele leven. Toch zijn er enkele stevige valkuilen aan verbonden. We denken immers dat het een privé-kanaal is. Maar dat is een grote misvatting. Wat we posten op sociale media kan worden doorgestuurd en krijgt daardoor een publiek karakter. Uithalen naar je baas op Facebook, bedrijfsgeheimen onthullen op LinkedIn, reisfoto’s posten tijdens je ziekteverlof of pesterijen onder collega’s via tekstberichten, kunnen allemaal een gegronde reden zijn tot ontslag.

 

Meer weten over het arbeidsrecht in de praktijk?