rekruterenopafstand
rekruterenopafstand

Videosollicitaties werden de norm tijdens de lockdown. En ze hebben zeker genoeg voordelen om daarna een vast onderdeel van de sollicitatieprocedure te worden! Ze zijn immers gemakkelijk in te plannen, want sollicitanten hoeven in zich niet te verplaatsen. En kandidaten moeten geen uitvluchten meer verzinnen voor hun afwezigheid. Ze kunnen het interview gemakkelijk voor of na hun werkdag doen of gewoon tijdens hun middagpauze. Zie je ook de voordelen van videosollicitaties als vast onderdeel van jouw rekruteringsaanpak? Dan is het nu het ideale moment om de overstap te maken. Dit moet je weten.

 

kies de juiste tools

Eerst en vooral moet je het geschikte platform bepalen. Er bestaat een overvloed aan tools, van gratis versies tot bedrijfsoplossingen vol extra opties. Skype, Google Duo of Google Hangouts en Whatsapp zijn gratis en werken bijna op elk apparaat.



Bedrijfsoplossingen zoals Zoom of Modern Hire bieden dan weer een grotere waaier aan functies aan. Zo biedt Modern Hire sollicitanten de mogelijkheid om hun antwoorden op vooraf opgestelde vragen op te nemen, zodat recruiters en aanwervende managers die kunnen beluisteren wanneer het hen past. Het levert ook predictive analytics en intuïtieve workflows die verduidelijken wie wat moet doen in elke fase van het aanwervingsproces.

Welk platform past nu het beste bij jou? Dit hangt af van de specifieke noden en het budget van jouw organisatie, en ook van de ervaring die jouw bedrijf heeft met videosollicitaties. Voor kleinere bedrijven die slechts af en toe aanwerven, kan een gratis tool gemakkelijk de klus klaren. Een bedrijfsoplossing is dan weer beter geschikt voor grotere bedrijven met frequentere aanwervingsbehoeften.

Wat de noden van je organisatie ook zijn, het goede nieuws is dat je nu al gratis de stap naar videosollicitaties kan zetten – en in een latere fase de meer geavanceerde oplossingen kan uitproberen als die zinvol zijn voor je bedrijf.



zet de juiste toon

Videosollicitaties zijn en blijven sollicitaties, en die moeten via een gestructureerd, formeel stramien verlopen. Want omdat sollicitatiegesprekken nu in theorie mogelijk worden vanuit de keuken, de luie zetel of op het terras, moet je echt wel duidelijk maken dat deze gesprekken van cruciaal belang zijn voor het bedrijf en ernstig moeten worden genomen.



Dus ook al werk je van thuis en heb je een sollicitatiegesprek gepland met een kandidaat: respecteer de dresscode die je ook tijdens een face-to-face sollicitatiegesprek op kantoor zou dragen. Een maatpak hoeft misschien niet, maar afhankelijk van wat op kantoor de norm is, blijft een soortgelijke outfit nog altijd vereist. Niets geeft immers een fouter signaal aan een sollicitant dan geïnterviewd te worden door iemand in een trainingspak.



Maak afspraken met alle recruiters in jouw bedrijf over het stramien van een videosollicitatie en wat er in de verschillende fasen aan output en gegevens verwacht wordt en wat moet doorgebrieft worden. Op die manier creëer je een duidelijke workflow, worden verwachtingen ingelost en wordt het minder vrijblijvend of informeel. Doe je dat niet, dan kan je de indruk geven dat een videosollicitatie een tijdelijke oplossing is in plaats van een waardevol en volwaardig onderdeel van de rekurteringsaanpak.

bouw camera-ervaring op

Smartphones en selfies mogen dan wel alomtegenwoordig zijn, maar gefilmd worden tijdens een sollicitatiegesprek is andere koek en vereist vaardigheid en discipline. Enkele tips...

  1. zet de camera op de juiste hoogte



    Zet de camera op ooghoogte. De camera verhogen met behulp van wat boeken is een simpele oplossing om te vermijden dat die gevreesde dubbele onderkin in beeld komt. Dat gebeurt wel wanneer je je laptop op je bureau of op je schoot laat liggen.

     
  2. vermijd afleidingen



    Klassieke sollicitatiegesprekken vinden plaats in afgesloten vergaderzalen. Videosollicitaties kunnen overal plaatsvinden. En dat betekent vaak dat het risico op afleiding groter is. Luidruchtige kinderen, blaffende honden en pop-upmeldingen op je scherm kunnen het gesprek verstoren en een negatieve ervaring creëren voor de sollicitant. Zorg voor een rustige plek om interviews af te nemen en schakel meldingen op je laptop en telefoon uit, zodat je niet in de verleiding komt om weg te kijken.

     
  3. let op de achtergrond



    Zorg ervoor dat je de gesprekken afneemt in een setting met weinig visuele afleiding voor de kandidaat. Een witte of neutraal gekleurde muur is een veilige keuze. Ga niet voor een raam zitten of voor een andere lichtbron. Door het tegenlicht ben je immers moeilijk te zien.

     
  4. oefen je cameradiscipline



    Tenzij je al een carrière als nieuwspresentator achter de rug hebt, zal je waarschijnlijk instinctief naar jezelf kijken op het scherm in plaats van naar de sollicitant. Breng jezelf wat cameradiscipline bij en kijk alleen naar de sollicitant op het scherm, en niet naar je eigen feed in het hoekje onderaan. We zijn van nature ijdel, we willen er dus uiteraard goed uitzien op het beeld, maar als je geen digitaal 'oogcontact' maakt, komt dat slecht over en geef je de kandidaten het gevoel dat je niet aan het luisteren bent. Cameradiscipline vereist oefening, en interne videovergaderingen zijn een prima kans om te oefenen.



plan op lange termijn

Het is nog koffiedik kijken over hoe lang de maatregelen van social distancing van kracht zullen blijven. Maar de kans is klein dat je volledige team binnenkort naar kantoor terugkeert. En in tussentijd raken videosollicitaties steeds beter ingeburgerd als onderdeel van een rekrutering.

Zorg er daarom voor dat je team begrijpt dat dit geen tijdelijke oplossing of kortstondige maatregel is. Videosollicitaties hebben zoveel voordelen dat ze niet hoeven te verdwijnen post-corona.

Zelfs als alles weer normaal wordt, zullen videosollicitaties nog altijd de snelste en eenvoudigste manier zijn om snel en efficiënt sollicitanten te screenen.

Heb je zelf niet de tijd om het erg arbeidsintensieve wervingsproces in jouw bedrijf in goede banen te leiden? Wij kunnen helpen met het zoeken en screenen van zowel vaste als tijdelijke medewerkers.