aanwerven-medewerkers
aanwerven-medewerkers

Toxische medewerkers of medewerkers met een echt slecht karakter hebben een erg negatieve impact op een organisatie. Ze kosten niet alleen handenvol geld omdat hun negativiteit hen belet hun werk goed te doen. Ze hebben ook een slechte invloed op hun collega’s. En ze zorgen voor ontevreden klanten. Je zorgt er dus maar beter voor dat je hen tijdig detecteert. Voor ze jouw bedrijf binnenkomen dus. Enkele tips!



rekruteer op vriendelijkheid

HR-professionals zijn tijdens sollicitatiegesprekken vaak heel erg gefocust op vaardigheden. En dan vooral de technische vaardigheden. Terwijl de soft skills minstens even belangrijk zijn. Ga tijdens het rekruteringsproces op zoek naar tekenen van vriendelijkheid en positivisme. Stel vragen als:

  • Wat zou je vorige werkgever over jou zeggen? Positief en negatief?
  • Welke drie dingen zou je aan jezelf willen veranderen?
  • Hoe pakte je een stressvolle situatie aan? Of een conflict op het werk?
  • Welke signalen wijzen erop dat je te veel onder druk staat?
  • Wanneer faalde je? Hoe ging je daarmee om? Wat leerde je?
  • Met welke mensen kan je het moeilijkst samenwerken? En als je dat toch moet doen, hoe ga je daar dan mee om?

En ook deze signalen kunnen een teken aan de wand zijn: kwam de kandidaat te laat voor het interview? Was hij vriendelijk tegen de mensen van het onthaal? Tegen de poetsvrouw? Welke indruk hebben zij van de kandidaat?



zet jouw team aan het werk! 

Zorg ervoor dat de kandidaat met mensen uit jouw team gaat lunchen. Of iets gaan drinken. Zo laat je hem of haar op een leuke manier kennis maken met de mensen, de bedrijfscultuur en de waarden van het bedrijf. Is er geen klik? Loopt dat niet goed? Voelt de kandidaat zich niet goed in de groep? Kan hij zich niet vinden in de waarden? Dan heb je jezelf, de kandidaat en het bedrijf heel wat kostbare tijd bespaard.



vraag referenties naar gedrag

Pols de referenties - liefst telefonisch want dat levert veel meer nuttige informatie op - naar specifiek gedrag met vragen als: “Hoe was het om met haar te werken?” of “Zat hij goed in de groep?” of nog “Werkten mensen graag voor haar?” en “Zou je hem opnieuw aanwerven?”.



geef eerlijke feedback 

Een sollicitatiegesprek is voor een werkzoekende niet alleen de kans om een job aan de haak te slaan. Het is ook een kans om feedback te krijgen over zijn vaardigheden en ervaring, zijn cv of het sollicitatiegesprek. Door die feedback op een eerlijke en constructieve manier te geven, kan je de kandidaat verder op weg helpen.



Geef dus altijd aan waarom iemand niet weerhouden werd. Ook als dat betekent dat je het moet hebben over de gebrekkige match tussen de waarden die jij als werkgever zoekt en de waarden en houding van de kandidaat.



Overweeg je toch om iemand aan te werven die zeer competent is, maar een rotkarakter heeft? Niet doen! Vaardigheden en talent kunnen de negatieve impact van toxische medewerkers niet compenseren. 



Ben je op zoek naar een vaste of tijdelijke medewerker? Of wil je een kandidaat door ons laten screenen?