evaluatiegesprek
evaluatiegesprek

Regelmatig evaluatiegesprekken voeren met je werknemers is een noodzaak. En het is niet altijd even simpel. Pak je het gesprek goed aan, dan brengt het voor jou en je werknemer positieve verandering. Hoe je zo’n gesprek in goede banen leidt? Wij delen zes tips.

Je werknemers voelen zich graag gehoord. Daar kan een evaluatiegesprek op regelmatige basis bij helpen. Zo presteren ze beter en voelen ze zich zelfzekerder op de werkvloer. Een evaluatiegesprek zorgt er ook voor dat je als werkgever dichter bij je personeel staat.

1. stel je werknemers op hun gemak

Probeer je in de plaats van je werknemer te stellen. Een evaluatiegesprek is vaak een stressvolle situatie. Geef aan dat je dit gesprek wil benutten om nieuwe kansen te creëren. En dat de focus niet alleen ligt op terugblikken, maar ook op vooruitkijken.

2. plan het gesprek in

Een evaluatiemoment hou je best gescheiden van andere meetings en bijeenkomsten. Doe het niet snel tussendoor, maar neem echt de tijd om in te zoomen op je individuele werknemers en hun prestaties. Zo zullen ze zich gerespecteerd voelen en opener communiceren.

3. beoordeel de prestaties, niet de persoon

Val nooit de persoonlijkheid van je werknemers aan. Focus op de feiten en prestaties in plaats van je persoonlijke indrukken. Vraag ook aan de collega’s van je werknemer wat zij vinden van de samenwerking, zodat je een vollediger beeld krijgt. Durf je eigen verwachtingen in vraag te stellen.

4. geef duidelijke feedback

Het hele evaluatiegesprek draait om feedback. Geef die op een correcte manier en vermijd vaagheid. Als je vage termen gebruikt, creëer je onzekerheid. En dat is net wat je wil vermijden. De conclusie en eventuele actiepunten breng je best zo duidelijk mogelijk over met concrete voorbeelden.

5. wees eerlijk

Vermijd om te soft te zijn, maar wees ook niet onnodig hard en streng. Reageer rustig en genuanceerd wanneer iemand een kleine fout maakt. Maar wees ook kordaat als er echt iets problematisch aan de hand is. Het moet duidelijk zijn voor je werknemers wanneer zij iets moeten veranderen.

6. maak op voorhand je verwachtingen duidelijk

Weten je medewerkers wat er van hen verwacht wordt? Alleen dan kunnen ze je verwachtingen evenaren of zelfs overtreffen. Gebruik het evaluatiemoment om die verwachtingen bij te stellen en feedback te geven waar nodig. Maak op dat moment ook nieuwe afspraken voor de aankomende periode.

Meer opbouwende feedback geven aan jouw werknemers? Klik verder voor meer...