opleidingen
opleidingen

Investeren in de opleiding van je medewerkers? Uiteraard is dat een goed idee. De overheid moedigt het bovendien sterk aan: 5 dagen verplichte opleiding, zegt de wet op werkbaar en wendbaar werk. Een win-win voor iedereen! Maar hoe zorg je ervoor dat je organisatie én je medewerkers er het meeste uit halen? 

In 5 stappen begeleiden we jou naar een goede strategie voor je opleidingen.

1. werk samen (door een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen)

Wie heeft er baat bij een opleiding? Je medewerker en je organisatie. Maak er daarom samen werk van. Hoe? Met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Zo stem je de persoonlijke doelstellingen van je medewerkers af op de doelen van je organisatie. De ambitie van je medewerkers sluit dan perfect aan bij de ambitie van je organisatie.

Oh, ja: vervang in de vorige zin gerust het woord ‘ambitie’ door ‘ontwikkeling’. Of door ‘groei’.

 

Benoem de negatieve emotie
Benoem de negatieve emotie

2. geef vertrouwen (door je medewerkers het stuur in handen te geven)

Welke opleidingen zijn de beste? Degene die je medewerkers helpen om hun werk zo goed mogelijk te (blijven) doen. En wie weet het best welke opleidingen dat zijn? Je medewerkers zelf. Geef hen dus de verantwoordelijkheid – en het vertrouwen – om het stuur van hun loopbaan in handen te nemen. Zij weten wat ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.

Geef je medewerkers dus vooral ruimte. Ruimte om hun opleidingen te kiezen, om die opleidingen voor te bereiden, te volgen en te verwerken, én om nadien hun vaardigheden te ontwikkelen en te delen met andere collega’s.


3. voorzie begeleiding (door mentoren blijvend een rol te laten spelen)

Je medewerkers het stuur geven, dat is een goede zaak. Maar niemand kan in z’n eentje leren rijden. Zet daarom in op mentorschap. Waarschijnlijk doe je dat al, maar kijk je daarbij verder dan de onboarding van nieuwe medewerkers? Want daarna begint de bijdrage van de mentor aan de loopbaan – en de groei! – van zijn of haar mentee pas écht.

Mentoren kunnen medewerkers tijdens heel hun loopbaan antwoord geven op relevante vragen. Hoe verkrijg je meer expertise? Hoe ga je om met feedback geven en krijgen? Hoe deel je successen? Hoe ga je om met tegenslagen? En uiteraard ook: hoe kan je je verder ontwikkelen en welke (nieuwe) vaardigheden heb je daarvoor nodig?

 

wat-nu
wat-nu

4. omarm innovaties (door technologie een prominente plaats te geven binnen je opleidingen)

We dachten allemaal dat we digitaal al goed bezig waren. Tot corona kwam… en het digitale werken in een stroomversnelling terechtkwam. De digitalisering grijpt almaar sneller om zich heen – ongetwijfeld ook in je eigen sector of vakgebied. Je medewerkers en je organisatie moeten mee zijn met technologieën en systemen. Alleen zo kan je je organisatie gestroomlijnd en wendbaar houden.

Nieuwe technologieën vragen om een nieuwe manier van werken. En dus ook om nieuwe opleidingen. Door de technologie te omarmen en je erin te verdiepen, blijven je medewerkers zo efficiënt mogelijk werken. En blijft je organisatie hoge toppen scoren. Het codewoord? Upskilling.


5. koester talenten (door te blijven investeren in de groei van je mensen)

Genieten? Jazeker. Van een future-proof organisatie. Van klanten die optimaal worden bijgestaan. Van gemotiveerde medewerkers. En van de aandacht van kandidaat-medewerkers.

Talent moet je koesteren. Dat doe je in de eerste plaats door te investeren in de ontwikkeling van je mensen, door actief een rol te spelen in hun groei. Zo help je hen hun talenten te ontwikkelen en hun vaardigheden aan te scherpen. En zo blijft je organisatie relevant in het almaar sneller veranderende economische landschap.

 

wat-nu
wat-nu