schaaschaarste
schaaschaarste

De grootste uitdaging voor werkgevers anno 2022? “Dat is de schaarste op de arbeidsmarkt opvangen”, stelt Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad. “Dit wordt hét jaar om op alle mogelijke manieren op zoek te gaan naar talent en dat talent ook beter te benutten”. Hoe pak je die war for talent aan? Onze checklist.

  • verruim je blikveld

Menselijk kapitaal, daar draait het om in jouw organisatie. Maar hoe vind je de beste mensen in een krappe arbeidsmarkt? En vooral: welke mensen passen bij je bedrijf? Je start je zoektocht vaak met een ideaalbeeld van je nieuwe medewerker. Onbewust sijpelt dat ook door in je vacaturetekst: de gewenste achtergrond, vaardigheden en ervaring worden er minutieus omschreven. Maar dat houdt meteen ook een risico in: zo kun je immers een volledige doelgroep uitsluiten.

Verruim daarom je zoekveld. Besteed evenveel aandacht aan iemands persoonlijkheid, mindset en leervermogen als aan de hardere skills zoals technische vaardigheden, ervaring en de taal. Een voorbeeld: bij Volvo Car Gent is Nederlands spreken geen basisvereiste meer voor starters. Ze leren het on the job.  

En herbekijk ook je eigen aanbod. Is telewerk een optie? Gebruik het dan als troef om letterlijk uit een grotere vijver te vissen. Want als mensen kunnen thuiswerken, maakt het niet uit of ze 5, 50 of 500 kilometer van je hoofdkantoor wonen.

  •  werknemers behouden is het nieuwe aanwerven

Neemt jouw toptalent de benen? Dan moet je weten waarom ze hun ontslag geven. Misschien halen jouw medewerkers geen voldoening uit hun werk, omdat ze te weinig ondersteuning krijgen. Of hebben ze nood aan een welzijnsbeleid en meer empathisch leiderschap.

Onderzoek van consultancybedrijf KPMG toont aan dat medewerkers met een cafetariaplan steeds vaker de vrijheid krijgen om een deel van hun extralegale voordelen te kiezen in functie van hun eigen situatie. Ook die autonomie versterkt de band met je werknemers.

  • levenslang leren

De kwaliteiten waarnaar je op zoek bent in je medewerkers, heb je misschien wel als ruwe diamant in handen. Met een sterk opleidingsaanbod prikkel je de sluimerende talenten van je collega’s en haal je het beste in hen naar boven. Zo hou je hen scherp en gemotiveerd om voor jou te blijven werken.

Denk je aanbod strategisch goed door. Stel niet zomaar een pakket opleidingen samen. Zijn er jobs in je bedrijf die sterk veranderd zijn doorheen de jaren? Of die wegvallen door digitalisering? Zijn er competenties of soft skills die belangrijker geworden zijn, of net niet?

Neem zeker een kijkje op het platform GoodHabitz. Randstad biedt er tientallen online opleidingen gratis aan.

  • maak werk van je employer brand

Potentiële sollicitanten bekijken eerst je vacatures, lezen reviews over je bedrijf op Glassdoor of Indeed en checken je website en sociale media. Pas dán gaan ze over tot actie en solliciteren ze. Investeer daarom in een sterk werkgeversmerk: maak de waarden, cultuur en ambities van je bedrijf zichtbaar op je kanalen.

Om het talent te behouden moet je hun verwachtingen ook inlossen. Want als die niet matchen met de werkelijkheid, loop je het risico dat die talenten zo weer weg zijn.

Met dit stappenplan maak je van jouw employer branding een succesverhaal.

  •  versterk de inclusie in jouw bedrijf

Tachtig procent van de professionals houdt rekening met een inclusieve bedrijfscultuur wanneer ze voor een werkgever kiezen. Dat blijkt uit een bevraging van Deloitte. Inclusie is een troef om nieuw talent aan te trekken. 

En dat is ook goed voor je organisatie. Want een divers team met uiteenlopende achtergronden komt tot de creatiefste en innovatiefste ideeën. En hoe meer je organisatie de samenleving weerspiegelt, hoe beter je inspeelt op de noden van je klanten.

Inclusie gaat nog een stapje verder dan diversiteit. In een inclusieve bedrijfscultuur sta je open voor de eigenheid van medewerkers. Iedereen krijgt gelijkwaardige kansen om zich te laten horen en te ontwikkelen. Op die manier durven medewerkers meer zichzelf te zijn op de werkvloer. En dat komt ook jouw bedrijfsresultaten en merkimago ten goede. Succes!

Wil je je aanwervingsmethode onder de loep laten nemen? Een gespecialiseerde hr-partner kan je helpen.