https://www.randstad.be
https://www.randstad.be
Het is een wereldwijde trend. Bedrijven van eigen bodem winnen overal aan aantrekkelijkheid als werkgever. Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad, ziet daar een tegenreactie in op de globalisering.

opnieuw meer jobs en beweging op de arbeidsmarkt

Nooit eerder in de geschiedenis van de Randstad Employer Brand Research bemachtigden zoveel Belgische bedrijven een koppositie in de rangschikking van meest aantrekkelijke werkgevers. 'Die evolutie sluit sterk aan bij wat ik schrijf in mijn boek Werken aan Merken. Wereldwijd winnen nationale bedrijven in hun thuisland aan populariteit als tegenreactie op de globalisering. Uit ons employer-brandingonderzoek blijkt dat we ons vandaag ook in België iets meer vertrouwd voelen met binnen- dan met buitenlandse bedrijven', aldus Jan Denys.

Al 17 jaar brengt de hr-dienstverlener de criteria in kaart die bepalen waarom iemand voor een bedrijf wil werken. Ook dit jaar steken loon en voordelen er met kop en schouders bovenuit. '63 procent van de respondenten vindt dat het belangrijkste argument om voor een werkgever te kiezen', zegt Jan Denys.

Die focus op beloning ziet hij als een logisch gevolg van de groeiende economie en de verhoogde mobiliteit op de arbeidsmarkt. 'Er zijn vandaag meer jobs dan vorig jaar en er wordt weer vaker van werk gewisseld. Je ziet dat ook in de dalende score van werkzekerheid. Dat blijft het derde belangrijkste criterium, maar boet wel in aan belang.'

Wereldwijd winnen nationale bedrijven in hun thuisland aan populariteit als tegenreactie op de globalisering' -Jan Denys, arbeidsmarktexpert Randstad

start-ups

Opvallend is de verschijning van 'nieuwkomers' Pairi Daiza en Studio 100 in de top 5 van de meest aantrekkelijkste werkgevers. 'Elk jaar nemen we een speciale bedrijvencategorie mee in het onderzoek', verduidelijkt Jan Denys. 'Na de publieke sector, social profit, internationale organisaties en de disruptive brands, namen we dit jaar de voorbije winnaars van de regionale Randstad Award mee op. Daaruit blijkt dat twee ijzersterke regionale spelers het ook nationaal bijzonder goed doen.'

De aantrekkelijkheid van start-ups, die dit jaar mee onder de loep werden genomen, dient enigszins gerelativeerd te worden. 'Uiteraard kunnen we start-ups niet individueel beoordelen. Daarvoor zijn de meeste te klein of niet bekend genoeg. Daarom vroegen we aan onze respondenten welk bedrijfstype als werkgever hun voorkeur geniet. Slechts 4 procent kiest voor een start-up. Al scoren start-ups wel iets beter in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar, met 8 procent.'

De meeste respondenten kiezen overigens voor een job in de social profit of publieke sector (20%) en voor familiebedrijven en kleine, lokale bedrijven (allebei 16%).

welk bedrijf overleeft?

Nog een nieuwe vraag in het onderzoek: welke bedrijven zullen het komende decennium overleven en welke niet? 'Daarop scoren baggerbedrijven zoals DEME en Jan De Nul uitstekend. Als we op sectorniveau kijken, merken we dat de toekomst voor farmaceutica het meest positief ingeschat wordt, nog beter dan voor telecom en IT-consultancy. De banken en verzekeringen scoren hier bijzonder slecht. Alleen de metaal- en staalbedrijven doen het nog slechter. Die staan voor een uitdagende missie', weet Jan Denys.

Volgens de arbeidsmarktexpert is werken aan een employer brand overigens complex en tijdsintensief:

'Quick wins bestaan niet. Chapeau dus aan de bedrijven die erin slagen om een sterk merk op te bouwen.'



disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.