https://www.randstad.be
Hoewel u veel investeerde in rekrutering, werkgeversimagoprojecten en aanwervingstechnologieën, wordt het vinden van de meest geschikte werkkrachten steeds moeilijker. De zoektocht naar medewerkers verloopt in tal van sectoren en voor heel wat beroepen moeilijk. Ons land staat ook een krimp van de bevolking op arbeidsleeftijd te wachten, de vervangingsvraag piekt de volgende jaren en de favoriete visvijvers staan op een laag pijl. Bedrijven zien retentie als dé strategie bij uitstek zien om schaarste te bestrijden, maar wat zijn de belangrijkste pijlers?

Uit de arbeidsmarktstudie van Randstad blijkt dat de Belgische bedrijven retentie als dé strategie bij uitstek zien om schaarste te bestrijden. Maar wat zijn de belangrijkste pijlers van een efficiënt retentiebeleid?

maak een risicoanalyse

Weet u al welke fantastische werknemers uw bedrijf dreigen te verlaten? Identificeer de medewerkers die het meest geneigd zijn om te vertrekken en speel in op hun behoeften op carrièrevlak, voor het te laat is. Gelukkig heeft u toegang tot talrijke tools om u daarbij te helpen. Steeds meer geavanceerde 'performance management tools' maken het mogelijk om de toppresteerders makkelijk te volgen. Gebruik opleidings- en ontwikkelingsplatformen om hun loopbaanontwikkeling te ondersteunen en hen perspectieven te bieden. Zorg voor duidelijkheid over de doorgroeimogelijkheden in uw organisatie.

ken de markt

Is uw salarisplanning gebaseerd op actuele en relevante marktgegevens? Zorg ervoor dat uw bedrijf kan blijven concurreren in deze dynamische tijden. U bepaalt best op regelmatige tijdstippen een competitief loonniveau voor uw functies. Maak het uw concurrenten niet te makkelijk om uw werknemers af te snoepen, omdat uw loonvoorwaarden gebaseerd zijn op gedateerde marktinformatie.

maak werk van uw employer brand

Employer branding is niet alleen belangrijk om talent aan te trekken. Het is ook belangrijk om dat talent vervolgens aan boord te houden. Of zoals Luc Sels het als Decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de KULeuven ooit zei:

Marketing the brand is belangrijk om kandidaten aan te trekken. Living the brand is cruciaal om ze daarna ook te kunnen begeesteren en behouden. Zodat ze vervolgens als de beste ambassadeurs het merk weer uitdragen.