student
student

studierelevante bijbaan nog steeds onderbenut door studenten én bedrijven.

Dit jaar gaf voor het eerst meer dan de helft van de studenten (52%) aan de keuze van een studentenjob, gedeeltelijk of volledig, te maken in functie van hun studiekeuze. Dat is een stijging met 10% ten opzichte van vier jaar geleden. Dat blijkt uit de jaarlijkse studentenstudie van Randstad Research bij 1.000 studenten. Nochtans blijft de jobinhoud het minst doorslaggevend bij de zoektocht naar een studentenjob. En vervolgens vindt slechts één op de vijf studenten het werk echt interessant. Een studentenjob heeft nochtans meer te bieden dan alleen loon. 

salaris doorslaggevend.

Met welke factoren houden studenten rekening in hun zoektocht naar een studentenjob? Hét belangrijkste criterium bij de keuze is - zoals steeds - het geld dat ze ermee kunnen verdienen. Het salaris is doorslaggevend, ruim voor de werkervaring of de toekomstperspectieven die een studentenjob kan bieden.

“Studenten laten enorme kansen liggen door alleen op de korte termijn te denken. Hierdoor boren ze het potentieel van studentenjobs niet ten volle aan. Jongeren die kunnen aantonen dat ze al ervaring hebben opgedaan die in het verlengde ligt van hun studies, betreden de arbeidsmarkt met een serieuze streep voor op hun concurrenten. Dit betekent dat ze op de iets langere termijn meer kans maken op een job na hun studies én dus ook meer kans hebben om snel een vast inkomen te hebben”

Wim Van der Linden
woordvoerder van hr-dienstverlener Randstad

bedrijven onderschatten het potentieel.

76% van de studenten wil bij dezelfde werkgever aan het werk voor een studentenjob. Slechts 35% ziet het bedrijf nog als een optie voor een job na de studies. In 2019 bedroeg dit aandeel 28%.

Bedrijven spenderen enorme bedragen aan rekruteringscampagnes. De jobstudenten die ze jaarlijks over de vloer krijgen, laten ze dikwijls wegglippen. Ze onderschatten het potentieel van studentenjobs als rekruteringskanaal. Ze zijn hét kanaal bij uitstek om toekomstige werknemers aan te trekken, te evalueren en een duurzame relatie met hen op te bouwen. We vermoeden dat meer en meer bedrijven op dit punt een beleid aan het ontwikkelen zijn. Dit maken we op uit de licht stijgende tendens van het aandeel studenten dat aangeeft na hun studies bij de werkgever van hun studentenjob te willen blijven werken.

samenwerking met hogescholen en universiteiten.

Sinds 2012 hielp Randstad Young Talents in samenwerking met tal van ondernemingen en meer dan dertig hogescholen en universiteiten in heel België al enkele duizenden studenten aan studierelevante bijbanen. In 2021 gaat het (t.e.m. augustus) om 850 studenten die via Randstad Young Talents een studierelevante bijbaan deden. Het betreft veelal administratief ondersteunende functies zoals marketeer, medewerker op de financiële afdeling en hulp bij HR-gerelateerde zaken. Daarnaast volgen er een duizendtal studenten de individuele coachings en tweeduizend studenten onze workshops.
 

“In deze nijpende schaarste is de studierelevante bijbaan één van de geheime wapens in the war for talent. Als werkgever bereik je de jonge potentials voordat deze op de radarschermen van andere werkgevers komen. Je kunt ze leren kennen, kijken of ze passen in je organisatie en ze binden. Op deze manier kan je als bedrijf de studierelevante bijbaan inzetten als structureel en zeer krachtig rekruteringsmiddel”

Vivian Roks
Innovation Lead bij Randstad

ook wanneer studies niet vlotten.

Ook wanneer de studies niet vlotten, speelt Randstad een rol van betekenis via Randstad NewStart, een co-creatie van hr-dienstverlener Randstad en haar zusteronderneming, Randstad RiseSmart. Zij sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een methodologie speciaal voor jongeren die voortijdig de schoolbanken verlaten, opgebouwd uit drie fases: 4 uur intensieve coaching, een ontdekkingsfase in de praktijk en op maat uitgewerkte ondersteunende testen. 
 

“Via Randstad NewStart willen we onze ambitie kracht bijzetten om mensen doorheen hun gehele carrière te begeleiden en dat start uiteraard met een goede uitgangspositie op de arbeidsmarkt. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk jongeren weer terug naar de schoolbanken te begeleiden, maar dan in een studie die wél bij hen past, die hun talenten volledig benut en hen zo sterk motiveert tot slagen”

Vivian Roks
Innovation Lead bij Randstad