Barry-Ahmadou
Barry-Ahmadou

Op zoek naar werk? Al eens gedacht aan een job als vrachtwagenbestuurder? Grijp nu je kans, want er zijn tal van vacatures in de Belgische wegtransportsector. Wil je graag weten hoe je nieuwe carrière er zou kunnen uitzien? Je hoort het van Ahmadou, vrachtwagenbestuurder bij H.Essers.

vlot en snel aanwervingsproces

Ahmadou was al een paar maanden economisch werkloos omwille van corona toen Nathalie van Randstad hem een job als chauffeur aanbod.  Hij was het beu om thuis te zitten, dus het telefoontje kwam op het juiste moment. En hij had al een CE-rijbewijs op zak!

"Het aanwervingsproces was buitengewoon dynamisch, snel en goed gecoördineerd. Zowel vanuit Randstad als vanuit H. Essers, mijn huidige werkgever," vertelt Ahmadou. “Ik stuurde mijn rijbewijs, cv en motivatiebrief door. En één dag later ontving ik al een afspraak voor een rijtest. Toen ik daarvoor slaagde, kon ik de volgende maandag starten met een opleidingsweek en een proefperiode. En dat resulteerde uiteindelijk in een job, gelukkig!”

Met een knipoog vertelt Ahmadou dat Nathalie soms wel een geheime agent leek. “Van zodra ik ‘s avonds thuis kwam, belde ze me op om feedback te geven en me te informeren over het verdere verloop. Tot een medewerker van H.Esser zélf belde … om te vertellen dat er een vrachtwagen op me stond te wachten!”

één vraag maakt het verschil

Wat Ahmadou opviel aan het sollicitatieproces? “In tegenstelling tot vroegere werkgevers vroegen Randstad en H.Essers me wat ík wilde. Internationaal of nationaal rijden? Vrachtwagen met dekzeil of een frigowagen? Ik mocht zelf aangeven bij welke voorwaarden ik me goed voelde!”

het vak van chauffeur: een dagelijkse routine van nieuwigheden

Bij de vraag waarom hij chauffeur wilde worden, denkt Ahmadou terug aan zijn vaderland, Guinee. Hij vertelt ons dat hij na zijn rechtenstudie assistent werd van een justitie-officier en toen een hekel kreeg aan kantoorwerk.

"Routine creëert spanning tussen mensen, door de dagelijkse strubbelingen. Nu ga ik naar Genk, neem mijn truck en vertrek voor twee weken. Ik zie elke dag nieuwe gezichten, leer nieuwe talen. Het is een groot dagelijks avontuur."

En hoe zit het met zijn familie? Is het moeilijk om al die tijd apart te leven? “Dankzij sociale media blijven we continu met elkaar in contact. Als mijn zoon zich verveelt, bel ik hem op via WhatsApp. We chatten en ik laat hem zien waar ik op dat moment rijd. Hey, ik kan zelfs communiceren met mijn familie in Afrika terwijl ik werk.” 

onderweg in Europa

Ahmadou koos ervoor om internationaal te werken en de Europese wegen te verkennen.

"Ik ben door de ‘Mont Blanc’-tunnel gereden, de Fréjus-tunnel, zag al indrukwekkende vlaktes en viaducten. Het is echt de perfecte job om nieuwe plekken te ontdekken, en je wordt er ook nog eens voor betaald. Je mag eigenlijk gratis reizen, en leert tegelijkertijd veel bij.”

En waar hij ook is, Barry voelt zich veilig dankzij het geolocatiesysteem. "Op kantoor kunnen ze realtime zien waar ik ben. Als ik onderweg problemen heb, krijg ik heel snel hulp. We worden goed opgevolgd, zodat we ons werk met een gerust hart kunnen doen.”

de gouden regels voor chauffeurs: hoffelijkheid en rust

Volgens Ahmadou moet een goede chauffeur in alle omstandigheden hoffelijk zijn, zowel achter het stuur als buiten de truck.

"Hoffelijkheid opent deuren. Zelfs als je onaangename mensen ontmoet, moet je je best doen om kalm te blijven en te glimlachen. Dat maakt het leven gemakkelijker! Een goede chauffeur moet ambassadeur zijn voor hoffelijke verkeersregels.”

En de sleutel tot veiligheid? "Gebruik je rusttijd om echt te slapen. Zo blijf je altijd geconcentreerd op de baan”. Jouw beurt om achter het stuur te kruipen?