https://www.randstad.be
https://www.randstad.be

We zoomen in op LinkedIn. LinkedIn is immers een gekend professioneel netwerk waarvan meer dan 4,3 miljoen Belgen gebruik maken. Je maakt er je vaardigheden bekend, bouwt een netwerk op met (potentiële) werkgevers en je zoekt er vacatures.

first of all: google jezelf!

Alles wat je ooit gepost hebt online (of toch een erg groot deel) is terug te vinden op het internet. Werkgevers screenen potentiële werknemers steeds vaker via de verschillende sociale media-platformen. Ze zullen dus zeker je naam googlen. Wees dus voorbereid!

Staat er informatie die je liever niet aan je toekomstige werkgever wilt tonen, probeer die dan te verwijderen. Als het niet zelf lukt, kan je steeds de webmaster van die betreffende website vragen de info over jou te verwijderen.

je profielfoto

Gebruik een professionele profielfoto, je bent tenslotte een professional op zoek naar een job. Vermijd dus vakantiefoto's, groepsfoto's en avatars. Leg de focus op je gezicht. Zorg voor een sobere foto met een goede belichting, een neutrale achtergrond en een scherp beeld. Vermijd ook zwart-witfoto's. Een professionele profielfoto is al bijna de helft van het werk!

extra tip:

een achtergrondfoto is een ideale manier om je personal branding te upgraden. Bedenk wat je wilt uitstralen maar hou het professioneel. Je kan bijvoorbeeld je vakgebied onderstrepen door een gepaste achtergrondfoto.

  • ben je een kei in logistiek?  --> Foto van de haven van Antwerpen
  • ben je een expert in mechaniek?  --> De F1 wagen van Max Verstappen

je kopregel of headline

Die staat net onder je foto en je naam. Maak deze concreet en duidelijk en een tikkeltje uniek. Vermijd hier standaardomschrijvingen zoals 'op zoek naar een nieuwe uitdaging' of 'werkzoekende regio Brussel'. Ook met buzzwords zoals 'creative mind' of 'social media goeroe' zal je niet beter scoren. Kies bijvoorbeeld voor de functie die je zoekt en wanneer je beschikbaar bent: #junior marketeer #ondernemend #beschikbaar vanaf 1 september #regio Brussel.

Ben je nog aan het werk? Zet er je functietitel en de naam van het bedrijf waar je werkt.

volledigheid van je profiel

Het is duidelijk dat hoe meer je invult, hoe deskundiger je profiel wordt. LinkedIn stimuleert met meldingen om jouw profiel zo goed mogelijk aan te vullen. Je krijgt dan een betere beoordeling zoals 'zeer deskundig'. Vul alle velden in van je profiel en gebruik keywords waarop werkgevers kunnen zoeken. Met deze kernwoorden ben je ook beter vindbaar via google of andere zoekmachines. 

Heb je extra ervaring zoals vrijwilligerswerk of leiding in een jeugdbeweging of bij speelpleinwerking? Voeg dit dan zeker toe!
Zorg er ook voor dat potentiële werkgevers je snel en eenvoudig kunnen contacteren en dat je persoonlijke contactgegevens dus ingevuld zijn: je email, je telefoonnummer, eventueel je twitter-profiel, een eigen website (of website van je huidige werkgever), etc.

LinkedIn genereert je eigen url. Die bestaat in eerste instantie uit een mix van cijfers en letters. Maar die kan je heel makkelijk zelf aanpassen. Bijvoorbeeld linkedin.com/in/jenaam. Deze is makkelijk te onthouden en je bent zo beter te vinden.

extra tip:

wees coherent met de informatie op je profiel. Als een potentiële werkgever tegenstrijdige informatie vindt, kan hij twijfelen aan je eerlijkheid en de neiging hebben je profiel niet verder te overwegen.

samenvatting

Dit is een cruciaal onderdeel voor jouw personal branding. De samenvatting verschijnt helemaal bovenaan onder je naam en headline. Schrijf hier een korte en krachtige tekst die jouw ervaring/kwaliteiten/kennis/persoonlijkheid/drive in de verf zet. Deze tekst zorgt ervoor dat iemand verder leest in jouw profiel. Gebruik dus vooral zinvolle content. Je kan er ook vermelden naar wat je juist op zoek bent. Gebruik ook hier kernwoorden om goed te scoren in zoekresultaten.

extra tips:

  1. De taal die je hier kiest, zegt ook iets over de bedrijven waar je wil werken. Nederlands of Engels?
  2. Vertel vanuit de eerste persoon (ik) en maak jezelf onmisbaar: licht toe hoe je een potentiële werkgever kan helpen.

privacy instellingen

Bekijk je zelf iemands profiel? Dan kan je kiezen of jouw gegevens zichtbaar zijn voor die persoon. Via privacy > opties voor het bekijken van profielen, kies je best 'je naam en kopregel' indien je op zoek bent naar werk. Als je dan iemands profiel bekijkt (potentiële werkgever, recruiter,...) krijgt die persoon een melding en ziet hij jouw gegevens.

Via Privacy > Privacy van gegevens en reclame kan je recruiters laten weten dat je op zoek bent naar een job. Zo verschijn je sneller in hun zoekresultaten.

en tot slot: 

Hou je profiel levend! Een professioneel sociaal netwerk moet je onderhouden. Ook als je een job gevonden hebt. Stop niet met actief te zijn op Linkedin. Like posts die je leuk vindt. Vraag en geef aanbevelingen. Volg bedrijfspagina's en probeer deel uit te maken van beroepsrelevante groepen. Berichten leuk vinden is een eerste stap. Zelf content delen is trouwens een efficiënte manier om mensen voorbij je eerstelijnscontacten te bereiken.