https://www.randstad.be
Maakte je een fout op het werk? Dat gebeurt. We maken allemaal fouten. Elke dag. Zelfs de besten onder ons laten steken vallen op het werk. Misschien schreef je een typefout in een mail naar de grote baas, of vergat je een bestand mee te sturen en miste je zo een belangrijke deadline. En misschien speelde je zelfs een belangrijke klant kwijt... Een fout is lastig en het kan de aanleiding zijn om aan jezelf te gaan twijfelen. Niet laten gebeuren. Want als je die fout ook nog jouw zelfvertrouwen laat aantasten, dan is de schade nog groter. We geven jou 6 tips om een fout zo goed mogelijk recht te zetten, ervan te leren en verder te gaan!
6 tips om jouw fout te boven te komen

Zoals gezegd: fouten gebeuren. Het belangrijkst is hoe je ermee omgaat. Dus verdrink niet in zelfmedelijden. Los het op. Pak de fout aan en toon jouw collega's, jouw manager en jouw bedrijf hoe je de dingen weer op het juiste spoor krijgt. Enkele tips!

1. neem verantwoordelijkheid

Het eerste dat je moet doen is jouw fout toegeven. Dat kan erg moeilijk zijn, maar het is een belangrijke stap om de fout recht te zetten. Vermijd uitvluchten. Geef de anderen niet de schuld. Kom niet met "verzachtende omstandigheden". Dat is allemaal te gemakkelijk. Geef je jouw fout toe, dan zullen mensen jou om die reden respecteren.

2. bied oprecht jouw excuses aan

De meeste mensen zijn erg begripvol als er een fout wordt gemaakt. Als je vindt dat excuses nodig zijn, zorg er dan voor dat ze oprecht overkomen. Neem meteen contact op met de betrokken mensen en bied jouw excuses aan. Wees kort en to the point. Het is niet nodig om uitvoerig uit te leggen waarom je de fout maakte.

3. kom met een oplossing

Hoe je met de fout omgaat is belangrijk. Als je jouw fout toegeeft aan de collega's, reik dan ook meteen verschillende opties aan om de situatie recht te zetten. Collega's zullen waarderen dat je er alles aan doet om het probleem op te lossen.

4. bewaar het perspectief

Jezelf pijnigen omdat je een fout maakte helpt niemand vooruit. Bewaar het perspectief en maak een juiste inschatting van de ernst van de fout. Wat is de impact? Is die beperkt? Aanvaard dan dat je niet onfeilbaar bent en laat het los. Heeft jouw uitschuiver een erg grote impact? Bedenk dan een plan om de schade zo goed mogelijk te beperken en zorg dat dit niet meer kan gebeuren in de toekomst.

5. evalueer het proces dat tot de fout leidde

Je zal op minder begrip kunnen rekenen als je dezelfde fout verschillende keren maakt. Van zodra je een plan hebt om de fout recht te zetten, evalueer dan ook kritisch wat de aanleiding was. Zag je iets over het hoofd? Ging je te snel en checkte je onvoldoende? Had je iets kunnen doen om ze te vermijden?

6. leer en vermijd herhaling

Zorg dat je weet wat er fout liep. Voor kleinere fouten is dat meestal duidelijk. Voor grotere fouten ligt dat soms niet zo voor de hand. Wees niet bang om hulp de vragen. Praat met jouw baas en met collega's over manieren om fouten te vermijden in de toekomst. En maak een plan. Jouw ervaring kan erg nuttig zijn voor anderen in de toekomst.

Fouten maken maakt integraal deel uit van het leerproces van medewerkers. Iedereen maakt fouten. En dat is maar goed ook. Fouten zijn immers onvermijdelijk als je nieuwe dingen uitprobeert. En bedrijven hebben vandaag een enorme nood aan mensen die betrokken zijn en durven te innoveren om te verbeteren. Wat belangrijk is, is hoe je van jouw fouten leert en wat je met die kennis doet om dingen nadien beter te maken.


Al lang niets nieuws meer geprobeerd in jouw job? Heb je nood aan een nieuwe uitdaging?