https://www.randstad.be
https://www.randstad.be
Ben je al een aantal jaren aan het werk en overweeg je een carrièreswitch? Dan is dit je eerste opdracht: die stofwolk van je cv blazen. Want geef maar toe: daar heb je voor het laatst naar omgekeken toen Michael Jackson nog leefde (dat was in 2009 – R.I.P. Michael). Sleutelen aan je cv: een van die typische taakjes die je liefst onderaan je to-dolijst laat bungelen. Maar wil je die kraakverse naamkaartjes dit jaar uitdelen? Dan maak je maar beter werk van een overtuigend curriculum vitae.

Waarom? Met je cv krijgen recruiters in één oogopslag informatie over wat jij als professional te bieden hebt. Welke bagage heb jij in je rugzak die een bedrijf van pas komt? Met welke talenten vervolledig jij de skill set van het huidige team? Op die vragen moet je cv een antwoord bieden.

Helaas onderschatten we het belang van een goed curriculum vitae nog te vaak. Werknemers beschouwen het als een noodzakelijk kwaad, waardoor ze zich in een aantal typische valkuilen storten. Bijvoorbeeld door het vol te proppen met irrelevante informatie. Of net die kwaliteiten waar werkgevers naar op zoek zijn niet te vermelden.

Nochtans is een goed cv opstellen niet zo moeilijk. Met onderstaande tips bouw je het ideale cv op voor élke job!

tip 1: stel meer dan één cv op

Wat!? Meer dan één? Yep, door die zure appel moet je even heen. Want de ene job is de andere niet. Dus heb je verschillende cv's nodig voor verschillende functies.

 

Dat betekent niet dat je voor elke vacature vanaf nul moet beginnen. Wél dat je een aantal versies achter de hand houdt van je standaard-cv.

 

Stel: je hebt als projectmanager ervaring op sales- en marketinggebied en solliciteert voor beide profielen. Maak dan twee standaard-cv's op. Eentje waarin je je onderhandelings- en overtuigingscapaciteiten benadrukt. En een tweede waarin je focust op je voeling met de consument en de markt.

Wat behoud je sowieso? Een aantal basisonderdelen. Net als bepaalde onwrikbare feiten, zoals informatie over je jobverleden, of over een opleiding die je genoot. Stoffeer je cv zeker ook met je contactinformatie, een korte samenvatting (een kort tekstje bovenaan waarin je je kandidatuur verdedigt), een lijstje met je belangrijkste skills (op te delen in hard en soft skills) en de nodige referenties.
 

Wat pas je aan? De inhoud en volgorde van bepaalde onderdelen. Je samenvatting  updaten is het belangrijkste. Want daarmee trek je de aandacht van de recruiter. Vermeld hier zeker termen en buzzwords die ook in de vacaturetekst en op de bedrijfswebsite voorkomen.
 

Zorg in de standaardversie van je cv voor voldoende voorbeelden. Daaruit maak je telkens een aangepaste selectie. Bovenaan zet je de ervaring en skills die het relevantst zijn voor de vacature.

Solliciteer je voor een creatieve functie? Durf dan te spelen met lay-out en taalgebruik. Eén blik op de website van een bedrijf leert je meestal snel hoe ver je daarin kunt gaan.

Je cv customizen loont echt de moeite. Zeker omdat vele sollicitanten er hun laars aan lappen. Jij niet? Dan heb je meteen een streepje voor.

 

tip 2: wees specifiek

“Ik ben een echte teamplayer.” Geeuw. Dat zinnetje las elke recruiter al 100.000 keer. Mijd algemeenheden dus als de pest. Geef een voorbeeld waarmee je aantoont hoe jij de teamgeest voortstuwt. Zo: “Doordat ik erin slaagde de neuzen van het salesteam in dezelfde richting te zetten, steeg onze verkoop in 1 jaar tijd met 10 procent.” Cijfers doen het trouwens altijd prima.

Lijst ook op welke tools en technologieën jij meester bent. 'Online genie' klinkt leuk, 'Google AdWords certified' tien keer beter. En 'Adobe Photoshop-expert' doet sneller naar de telefoon grijpen dan 'grafisch onderlegd'.

tip 3: ga voor persoonlijkheid

Je hebt al je relevante ervaring opgelijst. De vacaturetekst tien keer gelezen. De bedrijfswebsite afgeschuimd naar bruikbare termen. En dus: Het. Perfecte. Cv. opgesteld. Denk je. Maar hoe vaak je ook nagelbijtend naar je telefoon kijkt, rinkelen doet hij niet.

Waarom niet? Je kwam over als een robot. Een cv moet menselijk zijn. Je doelen en ambities moeten erin doorschemeren. Vertel waaróm die job bij de lokale traiteur je zo aanspreekt (je kasten puilen uit van de kookboeken). Waarom je zo gemotiveerd bent om als sportarts die hockeyploeg naar een hoger niveau te tillen (je vader was ooit Belgisch kampioen).

Vergeet je die persoonlijke touch? Vergeet dan ook maar dat telefoontje. Maar: een overdaad aan persoonlijke details doet meer kwaad dan goed. Vermijd dus hobby's die niet ter zake doen (bloemschikken als je solliciteert in de logistiek) of details over je echtscheiding.

Daarnaast zijn ook referenties belangrijk. Laat je (ex)-baas en -collega's in een paar zinnen samenvatten wat van jou een goede werknemer/collega maakt. Het sollicitatie-equivalent van mond-tot-mondreclame.

Droeg je bij aan bepaalde publicaties in je vakgebied, of gaf je trainingen? Vermeld die dan ook. Je geloofwaardig profileren als thought leader geeft je kandidatuur gegarandeerd een boost.

Pas je bovenstaande tips feilloos toe? Dan is je volgende carrièremove snel gezet!