work-lifebalans_800x450
work-lifebalans_800x450

Een leuke job én een aangenaam privéleven? Daar tekenen we allemaal voor. Een goede work-lifebalans maakt ons gelukkiger, gezonder en gemotiveerder. Maar hoe bewaar je nu precies een goed evenwicht tussen werk en privé? 5 concrete tips!

1. zorg voor routine

Niks mis met een privételefoontje tijdens de werkuren. Of een brainstorm die je pakweg in bad voorbereidt. Maar voortdurend multitasken tussen ‘werk’ en ‘thuis’, maakt het moeilijk om de werk-privébalans te bewaren. Bovendien remt het onze productiviteit af. Baken daarom je werk-, pauze- en privémomenten duidelijk af in je dagschema.
 

2. maak tijd vrij voor vrije tijd

Een dag hard werken om ’s avonds uitgeteld in de zetel te ploffen? Herkenbaar. Toch is het belangrijk om de batterijen op te laden in je vrije tijd. Krijg je energie van padellen, een etentje met vrienden of gitaarles? Reserveer genoeg plek in je agenda voor dingen die jij belangrijk vindt. Volg daarnaast deze gezonde tips voor een extra energieboost op het werk. 
 

3. wees af en toe onbereikbaar

Teams, Slack, mails, WhatsApp, … Wie wil, kan de baas en collega’s 24/7 contacteren. Maar af en toe eens helemaal niet bereikbaar zijn, helpt om los te koppelen van het werk. Maak hierover duidelijke afspraken met je werkgever en je collega’s.
 

4. leer ‘nee’ zeggen

Natúúrlijk neem je die opdracht er nog bij. Of zeg je ‘ja’ op een feestje (terwijl er al drie op de planning staan die week). Leer af en toe bewust ‘nee’ te zeggen – zowel op het werk als in je privéleven. Zo komt er ruimte vrij voor dingen die je echt graag doet. Kwaliteit boven kwantiteit.
 

5. zoek naar jouw persoonlijke balans

Op zoek naar de perfecte balans tussen werk en privé? Spoiler alert: die bestaat niet. Waar de ene met plezier op zaterdagochtend werkmails beantwoordt, focust de ander na 17 uur op qualitytime met het gezin. De grootste uitdaging? Jouw persoonlijke balans vinden. Aan jou om te bepalen wat werkt. En wanneer je (niet) werkt.

Werk-privé in de zorg: een moeilijke evenwichtsoefening

De coronapandemie zet de zorgsector onder druk. Het gevolg: lange werkdagen, veel overuren en stress. Werk en privé scheiden is dan niet evident. Toch je grenzen bewaken? Stel jezelf dan de vraag: wat zou mij energie geven als ik elke dag twee uur extra tijd had? Maak van die activiteit een prioriteit in je dagelijks leven.