wat is een uitzendconsulent?

Een uitzendconsulent is in feite een ‘matchmaker’ tussen werkgevers of bedrijven en kandidaten voor vacatures. Bij deze job houd je je vooral bezig met het vergelijken van vacatures en kandidaten om de beste persoon te vinden voor een bepaalde functie. Op die manier geef je beide partijen wat ze willen: werkzoekenden een job en werkgevers bekwaam personeel.

bekijk alle jobs
1

het loon van een uitzendconsulent

Als uitzendconsulent kan je een gemiddeld loon verwachten tussen de €2.560 en €3.100 bruto. Dit hangt natuurlijk voor een groot stuk af van het aantal jaren ervaring en de sector waarin je werkt.

2

soorten uitzendconsulenten

Hoewel de uitzendconsulent altijd verantwoordelijk is voor het contact met (nieuwe) werknemers, zijn er toch een aantal verschillende functies. De uitzendconsulent in een HR-organisatie houdt zich bezig met de zoektocht naar personeel voor verschillende bedrijven en baseert zich hiervoor op openstaande vacatures. Je komt met verschillende sectoren, bedrijven en werknemers in contact. Ben je als uitzendconsulent in een onderneming aan de slag? Dan weet je precies wat de werkgever zoekt in een werknemer. Je kent het bedrijf door en door en maakt een weloverwogen keuze bij het aannemen van personeel.

We onderscheiden verschillende soorten uitzendconsulenten op basis van het takenpakket. In de meeste gevallen is de uitzendconsulent verantwoordelijk voor het aanwerven van nieuw personeel. Dit gebeurt op basis van een compatibiliteitstest, een interview en het doornemen van cv’s. Soms sta je als uitzendconsulent ook in voor het opleiden van nieuwe werknemers. Dit is vooral het geval als je werkt in een sector waar voorkennis en extra bijscholing erg belangrijk zijn. Denk maar aan de bouwsector of de chemie.

mens op kantoor
mens op kantoor
3

werken als een uitzendconsulent

De uitzendconsulent komt elke dag in contact met mensen, maar heeft ook een uitgebreid takenpakket. Hier gaan we dieper in op je verantwoordelijkheden, werkomgeving en meer.

4

opleidingen en vaardigheden

Uitzendconsulent worden, dat kan aan de hogeschool via een traject HR-support of via een Bachelor Human Resources Management aan de universiteit. Ook bij de VDAB vind je een opleiding tot uitzendconsulent. Tijdens zo'n cursus leer je:

  • klantvriendelijke en klantgerichte communicatie: je leert omgaan met klachten, assertief communiceren en lichaamstaal interpreteren.
  • telefoontechnieken: je leert om op een beleefde en proactieve manier gesprekken te voeren via de telefoon of online kanalen.
  • commerciële methodes: je leert een commercieel gesprek voeren en onderhandelen en ontdekt hoe je omgaat met weerstand. Ook prospectie maakt deel uit van deze cursus.
  • schriftelijke communicatie: je leert grammaticaal correct en toegankelijk schrijven om de communicatie te verbeteren.

Daarnaast zijn er nog andere organisaties die opleidingen tot uitzendconsulent aanbieden, waaronder Cevora en Syntra. Uitzendconsulenten in spe of beginnende uitzendconsulenten kunnen hun vaardigheden verder ontwikkelen via Travi, dat met Cevora samenwerkt om uitzendconsulenten beter voor te bereiden op hun job. 

Randstad helpt je trouwens ook op weg met complete opleidingen in de HR. Voor meer informatie over wat ervoor nodig is om het helemaal te maken als uitzendconsulent.

competenties en eigenschappen van uitzendconsulenten

De uitzendconsulent beschikt over een specifieke set talenten en vaardigheden die vooral gericht zijn op contact met andere mensen. Tot de belangrijkste eigenschappen behoren:

  • sociale vaardigheden: als uitzendconsulent voelt omgaan met mensen als een tweede natuur. Je voert vlotte, persoonlijke gesprekken op een authentieke manier. Zo doorgrond je mensen en ontdek je wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze willen.
  • assertiviteit: de uitzendconsulent is assertief ingesteld, maar gaat altijd respectvol om met zowel kandidaten als werkgevers. Zo breng je beide dichter bij elkaar.
  • openstaan voor nieuwe dingen: de uitzendconsulent staat nooit stil en beseft dat de behoeftes en mogelijkheden van werkzoekenden, werkgevers en de arbeidsmarkt constant veranderen. 
  • enthousiasme en nieuwsgierigheid: je geeft je voor de volle 100% voor het bedrijf waarvoor je werkt, door enkel de beste kandidaten te zoeken en door te verwijzen. Je presteert goed onder stress en behoudt zelfs dan je enthousiasme bij het zoeken naar en het begeleiden van personeel.
  • communicatieve vaardigheden: je communiceert in duidelijke, beknopte taal en brengt boodschappen goed over. Zo voorkom je misverstanden bij het wervingsproces en zorg je dat de eerste kennismaking alvast goed verloopt. Ook vermijd je met je communicatieve vaardigheden problemen tussen werkgever en werknemer in de toekomst.
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over uitzendconsulenten:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.