wat is een IT support?

Een IT support of helpdesk is een technische specialist die bedreven is in de configuratie van computersystemen. Je gebruikt je kennis van IT om software te evalueren en problemen met hardware en programma’s op te sporen. Wanneer je interne computersystemen beheert, los je problemen op en communiceer je met klanten. 

Het gebeurt dat je als IT-specialist ook instructies geeft aan klanten in verband met software. Je begeleidt ze bij het gebruiken van programma’s en ondersteunt bij de installatie van software of het upgraden ervan. Als dat nodig is, beantwoord je vragen in verband met de programma’s. Denk aan het herstellen van een internetverbinding of problemen opsporen met IT-producten voor huishoudens, zoals routers.

Als IT support ben je vooral binnenshuis aan de slag in een kantoor van een specifiek bedrijf. Je bent verantwoordelijk voor allerhande IT-gerelateerde problemen. Soms kan je ook werkzaam zijn in een adviesbureau of call center, waar je IT-problemen oplost in naam van meerdere bedrijven.

Deze specialist is actief in verschillende sectoren, maar meestal gaat het om technologiebedrijven en klantendiensten. Natuurlijk bestaan er ook heel wat mogelijkheden in de banksector en de publieke sector.

Beschik je over de nodige sociale vaardigheden om vol zelfvertrouwen om te gaan met klanten in een professionele setting? Hier gaan we dieper in op de eigenschappen, opleidingen en het loon van een helpdesk IT.

IT support vacatures
1

het loon van een IT support

Een IT support in België verdient gemiddeld €44.400 bruto per jaar, maar dat hangt natuurlijk vooral af van het aantal jaren ervaring. In een aanvangspositie verdien je bijvoorbeeld rond de €37.800 per jaar, terwijl dat met de nodige ervaring of in een leidinggevende functie tot €54.400 kan zijn.

2

soorten IT supports

Als IT support kan je je specialiseren in verschillende functies:

  • servicedesk IT support: deze IT-specialist is de eerste persoon met wie klanten in contact komen als ze een oplossing zoeken voor een probleem met IT. Je maakt gebruik van je technische kennis om problemen snel het hoofd te bieden, via de telefoon of het internet.
  • technisch teamlid: als de servicedesk IT support het probleem niet kan verhelpen, wordt de klant doorverbonden naar de tweede in lijn, een technisch specialist. Hij of zij beschikt over specifieke kennis in verband met bedrijfssoftware en producten om complexe problemen op te lossen.
  • applicatiebeheerder: je kunt ook aan de slag als applicatiebeheerder. Deze helpdesk IT houdt zich bezig met complexe IT-problemen die op de twee voorgaande niveaus niet kunnen worden opgelost. De applicatiebeheerder heeft een nog diepgaandere kennis van technologische producten.
man en vrouw die een gesprek voeren
man en vrouw die een gesprek voeren
3

werken als IT support

Als werknemer IT support diagnosticeer je problemen met computer(systemen) en netwerken, zoals internetverbindingen. Hieronder lees je meer over het takenpakket van deze specialist, de werkomgeving en meer.

4

opleidingen en vaardigheden

Bij de VDAB vind je verschillende opleidingen tot specialist in de IT of ICT, waaronder ICT-supportmedewerker. Je gaat hierbij vooral in op het verhelpen van technische problemen met hardware, software en netwerken.

Ook Syntra is een officiële instantie waar je een cursus IT support engineer kunt volgen en dit is vooral interessant voor wie flexibel wil kunnen bijscholen of zich specialiseren. Hier vind je meer informatie over deze opleiding. Externe organisaties, zoals CVO De Verdieping en andere bieden eveneens meer dan genoeg oplossingen als je meer te weten wilt komen over IT support en je kennis wilt bijschaven. Het voordeel hiervan is dat je kunt kiezen tussen een groepstraject, online traject of cursustraject.

competenties en eigenschappen van IT supports

Onderstaande vaardigheden zijn essentieel voor een succesvolle carrière als IT support:

  • communicatieve vaardigheden: duidelijk instructies geven en goed kunnen luisteren zijn van levensbelang als je goede technische ondersteuning wilt kunnen bieden aan klanten en wilt samenwerken met collega’s. Je gebruikt zonder problemen eenvoudige taal om complexe technische problemen uit te leggen. Luistervaardigheden en beleefdheid zijn dan weer belangrijk om een positie gebruikerservaring teweeg te brengen en de situatie van de gebruiker correct in te schatten.
  • oog voor detail: als helpdesk IT verdeel je grote problemen op in kleinere stukjes, zodat gebruikers begrijpen wat ze moeten doen. Bij de installatie van een systeem volg je daarbij een vaste procedure om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt. Oog voor detail is met andere woorden een kerneigenschap van de IT support.
  • time management: de IT support houdt zich met verschillende problemen tegelijk bezig, van netwerkproblemen tot moeilijkheden met het installeren van een computersysteem. Je moet je beschikbare tijd efficiënt kunnen beheren en goed kunnen inschatten of een aanpak werkt of niet, waarna je dan een andere optie uitprobeert. 
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over IT support:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.