back to work / terug aan het werk
back to work / terug aan het werk

Ben jij net terug van vakantie? Maar heb je moeite weer in je werkritme te komen? Met deze praktische tips krik je je motivatie voor je job zelf weer op!

1. vraag een update

Voel je je wat verloren nu je terug achter je bureau zit? Weet je niet waar te beginnen? Het is een goed idee om even aan te kloppen bij je collega’s en onder een koffietje te bespreken wat er gebeurd is terwijl je weg was. Welke opdrachten zijn helemaal afgerond? Wat waren de resultaten? Zijn er nieuwe opdrachten waar je mee kan inrollen? Overleg ook welke zaken jij het dringendst in orde moet brengen. Zo ben je weer helemaal mee én weet je wat je te doen staat.

2. vind je focus terug

Betrap je jezelf erop langer te dagdromen dan anders? Heel normaal. Je moet je focus terugvinden en dat kost tijd. Heb je toch deadlines die dichterbij komen en wil je je écht focussen om die te halen? Gebruik de Forest-app. Dat is een applicatie op je smartphone waarmee je digitale bomen laat groeien door te focussen op je taak! Laat je je verleiden om op je gsm te kijken? Dan sterft je boom en moet je opnieuw beginnen.

Geen fan van digitale hulpmiddelen? Pas de Pomodoro-methode toe. Werk 25 minuten lang aan dezelfde taak, neem een pauze van 5 minuten en werk vervolgens 25 minuten aan de volgende. Na elk vierde tijdsblok van 25 minuten, neem je een langere pauze van 30 minuten. Wedden dat je je focus zo terugvindt?

3. haal jouw e-mails in op je eigen tempo

Puilt je mailbox uit? Dan wil je toch niet op de eerste werkdag na je vakantie een hele dag e-mails checken? Onze tip: begin met het beantwoorden van de tien oudste mails. Doe dan een andere taak. Zo spreid je dit werkje over verschillende dagen.

Nog een gouden tip: stel je out of office enkele dagen vroeger en later in dan je eigenlijk weg bent voordat je op vakantie gaat. Zo geef je jezelf ruimte om goed af te sluiten én weer op te starten.

4. maak een lijstje met de belangrijkste to do's

Nu je terug bent, stapelen de taken zich op. Hoog tijd om alles in één keer aan te pakken? Niet zo’n goed idee. Breng alle taken die je moet aanpakken in kaart. Van belangrijk naar minder belangrijk. Geef jezelf daarbij haalbare deadlines. Het volstaat om voor elke dag enkele to-do’s op te lijsten die je zeker kan afvinken. Dat geeft meer motivatie dan een lange lijst van zaken die je toch niet op één dag gedaan krijgt.

Meer tips om productiever aan de slag te gaan?