wat is een receptionist?

Receptionisten zijn essentieel in vrijwel elke onderneming. Zoals de term al doet vermoeden, ontvangt de receptionist klanten en bezoekers. Dat wil zeggen dat je in eerste instantie bezoekers begroet, maar er komt nog meer bij kijken. Zo beantwoord je de telefoon en e-mails in naam van het bedrijf. Het takenpakket van de receptionist heeft meestal te maken met klanten, maar ook administratieve taken maken er deel van uit. Soms moet je als receptionist afspraken vastleggen, rapporten bijhouden en e-mails beheren.

Wat precies je verantwoordelijkheden zijn als receptionist hangt voor een groot deel af van de sector. Soms moet je bijvoorbeeld ook de balie van je werkplaats onderhouden en schoonmaken of drankjes verkopen aan klanten. In bepaalde gevallen is de receptionist verantwoordelijk voor de kassa, betalingen en zelfs de boekhouding van het bedrijf.

Hoewel je bij het woord receptionist misschien eerst en vooral denkt aan iemand die in een kantoorgebouw werkt, kan het ook anders zijn. In feite is er in elke sector of type onderneming wel iemand werkzaam die instaat voor de communicatie tussen klant en het bedrijf. Als je bijvoorbeeld in een advocatenkantoor werkt, ontvang je (nieuwe) klanten en help je hen bij hun afspraken. In het ziekenhuis moet je patiënten dan weer doorverwijzen naar de juiste afdeling en medische rapporten bijhouden. Ten slotte zijn receptionisten ook te vinden in hotels of fabrieken, waar ze klanten en bezoekers ontvangen.

Ben je een sociaal persoon en zou je helemaal opbloeien tijdens een job als receptionist? Lees snel verder en je komt alles te weten over de kwalificaties, werkomgeving en meer van een receptionist.

bekijk alle jobs
1

het loon van een receptionist

Een receptionist verdient in België gemiddeld €2.400 bruto per maand, maar dat hangt natuurlijk af van het aantal jaren ervaring en de sector. In een aanvangspositie bedraagt je jaarloon minstens €27.600 bruto, terwijl meer ervaren receptionisten al snel tot €33.349 bruto verdienen. Per uur kan je je verwachten aan een brutoloon van gemiddeld €14,77.

2

soorten receptionisten

De specialisatie receptionist valt moeilijk onder te verdelen in strikte categorieën, maar toch kunnen we verschillende types onderscheiden:

  • receptionist aan de balie: je beheert de balie van een organisatie en helpt bezoekers met hun afspraken. Je houdt je werkruimte schoon en voegt eventueel decoratie toe om een goede indruk te maken op bezoekers.
  • receptionist in bedrijven: je ondersteunt leidinggevende personen in de onderneming met alledaagse taken, zoals het opnemen van de telefoon en e-mails versturen en beantwoorden. Daarnaast stel je memo’s op voor je baas met informatie over rapporten van de verschillende branches van de onderneming.
  • HR-receptionist: als je actief bent in een bedrijf dat zich focust op HR of waar HR een belangrijke rol speelt, ontvang je klanten aan de ingang van het kantoorgebouw. Je bent ook verantwoordelijk voor administratieve taken. Denk maar aan het beheren van de vakantiedagen van werknemers, afwezigheden door ziekte, administratie in verband met nieuw personeel en het inplannen van werkgerelateerde reizen.
Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches
Randstad employer brand photo, internal, people, consultants, branch, branches
3

werken als een receptionist

Klaar om van start te gaan in je nieuwe job? Dan is het in de eerste plaats belangrijk dat je weet wat je kunt verwachten. Hieronder vertellen we je meer over het dagelijkse takenpakket van de receptionist.

4

opleidingen en vaardigheden

Wil je zeker zijn dat je een volwaardige opleiding krijgt tot receptionist? Hier vind je alle nodige informatie. Receptionisten zijn in zowat elk bedrijf en sector nodig en dat betekent dat je via verschillende trajecten een opleiding kunt volgen.

Ook bij de Syntra bestaan er mogelijkheden, waaronder een cursus meertalig administratief bediende en onthaal- en PR-assistent. Om een breder beeld te hebben van mogelijke opleidingen tot receptionist bezoek je best de VDAB. Zo vind je precies de goede optie in jouw buurt en in verschillende sectoren.

competenties en eigenschappen van receptionisten

Een succesvolle receptionist beschikt hoe dan ook over deze eigenschappen en talenten:

  • communicatieve vaardigheden: de receptionist moet in de eerste plaats duidelijk kunnen communiceren. Hij of zij legt daarbij de focus op een kalme, vriendelijke en professionele manier van spreken, ongeacht de bezoeker. Actief kunnen luisteren is een must.
  • sociale vaardigheden: de receptionist is een geboren teamspeler en werkt moeiteloos samen met alle anderen in een kantoor of bedrijf. Je sociale skills helpen je om elk lid van de onderneming te helpen bij het uitvoeren van taken.
  • multitasking: bij een job als receptionist is multitasking de norm. Je schakelt zonder problemen tussen de telefoon opnemen, klanten ontvangen en e-mails beantwoorden. Ook prioriteer je de belangrijkste zaken dankzij je praktisch inzicht en zorg je ervoor dat alle taken afgerond worden.
  • technische kennis: tegenwoordig moet de receptionist kunnen werken met allerhande technologische apparaten, zoals kopieermachines, telefoonsystemen en printers. Je technische vaardigheden maken je job niet alleen gemakkelijk voor jezelf, maar zorgen er ook voor dat je je taken tijdig afwerkt.
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over receptionisten:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.