interim_manager_william
interim_manager_william

Aan het woord: William Ryckaert, specialist in hr, coaching, transitiemanagement en organisatiedesign, en intussen bijna een jaar aan de slag als interim manager bij CM. Met volle goesting. Wij hadden een gesprek met deze interim manager die het gewend is om kansen te grijpen.

quote icon

Ik creëer maatschappelijke én bedrijfsmeerwaarde, en kan mijn competenties optimaal inzetten. Heerlijk!

William Ryckaert
interim manager

1. wat is jouw achtergrond?

"Als pas afgestudeerde arbeids- en organisatiepsycholoog startte ik vrijwel onmiddellijk bij Philips, het bedrijf waar ik mijn stage deed. Van in het begin stond ik erop dat ik in het buitenland wou werken, omdat ik andere omgevingen en nieuwe culturen wou ontdekken. En dat heb ik gedaan, 20 jaar lang. Ik heb al mijn kansen gegrepen en werkte in Brugge, Eindhoven, Singapore, Amsterdam en Mol. Tien jaar in de business - in inkoop, marketing en sales en audit - en ook 10 jaar in verschillende hr-rollen. Dat laatste is mijn passie. Human resources is waar alles startte bij Philips, en waar ik uiteindelijk ook eindigde, met tussenin boeiende rollen in de business.”

2. hoe kwam je bij Randstad Professionals terecht?

“In 2019 leidde ik bij Philips een groot veranderingstraject. Daarbij sneuvelde ook mijn eigen job. Ik kon kiezen voor een nieuwe rol binnen de organisatie, maar besliste om mee te surfen op de reorganisatiegolf. Ik was net 45 jaar geworden en speelde al lang met het idee om een eigen zaak te starten. Dus ik sprong! Ik startte Rise&Shine om mensen, teams en organisaties te helpen om hun volle potentieel te realiseren en ze zo naar een volgend niveau te tillen.

Enkele maanden na de opstart, brak de coronapandemie uit. Dat maakte het praktisch onmogelijk om bedrijven te bezoeken en mijn innovatieve en revolutionaire Being in Balance© aanpak voor te stellen. In interim management zag ik een ideale manier om mijn professionele bagage in te zetten voor anderen en bezig te zijn met mijn passie. Zo kwam ik op het pad van Randstad Professionals. Eind februari vorig jaar startte ik een eerste opdracht bij CM. Deze zou drie maanden duren, maar loopt intussen bijna een jaar.”

3. wat voor soort interim-managementopdracht is het?

“Er stond al lang een vacature voor teamverantwoordelijke open bij CM. Hr, change management en organizational design waren belangrijke elementen in die rol. Bedoeling was dat ik die functie tijdelijk zou invullen in afwachting van een vaste aanwerving. Die nieuwe manager is intussen aangeworven en ingewerkt. Dat ik toch nog voor CM werk, is omdat ik tijdens mijn opdracht ook een meerwaarde bracht in het optimaler organiseren van teams met betrekking tot een betere werking. We bouwden de structuur efficiënter uit, zodat er een win-win is voor de organisatie en de medewerkers. Als gevolg hiervan werd de opdracht verlengd. Naast de verantwoordelijkheid voor een deel van het originele team, kreeg ik ook een opdracht in het ondersteunen van het opzetten van het hr-beleid, interne communicatie en risicomanagement.”

4. wat vind je fijn aan deze opdracht?

“Ik ben heel blij met deze missie want ze leunt sterk aan bij mijn ervaring. Vanaf dag één kon ik dus toegevoegde waarde bieden. En dat vind ik toch wel belangrijk. Als interim manager mag je geen leercurve van 3 maanden hebben. Je moet direct resultaten kunnen halen. Een groot voordeel is dat ik onafhankelijk ben als consultant. Daardoor kan ik vanuit een helicopterview zeggen waar het op staat. Een kijk van buitenuit kan verrijkend zijn voor de interne verantwoordelijken en medewerkers die in de dagelijkse flow van hun job zitten.”

5. wat brengt de toekomst?

“We zien wel. Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe uitdagingen die Randstad Professionals me zal voorstellen. Het inhoudelijke primeert daarbij voor mij. En ik vind het ook belangrijk om binnen een maatschappelijk relevante organisatie te werken. Hoe groot het bedrijf is of hoever ik ervoor moet rijden, vind ik bijkomstig.

Als er niet meteen een interessante opdracht naar mijn hart op mijn pad komt, dan blijf ik mijn Being in Balance© coaching verder uitbouwen. Dat vind ik nu trouwens heel fijn, dat ik zowel van Randstad als van CM de mogelijkheid krijg om ook met Rise&Shine bezig te zijn. Ik kan de tijd die ervoor nodig is vrijmaken. Zo combineer ik waar ik het liefste mee bezig ben en creëer ik meerwaarde.”

quote icon

We hebben William in eerste instantie aangetrokken voor een continuïteitsopdracht voor een
inhoudelijk niet-evidente rol, gezien de complexe business waarin CM actief is. Door zijn
externe expertise en ervaring kon hij zich heel snel inwerken. Hij realiseerde een duidelijke
meerwaarde voor ons bedrijf. Daarom willen we zijn expertise nu ook aanwenden voor een
ander hr-project. Een echte win-win dus voor onze organisatie!

Ingrid Steppé
Directeur Organisatie en Transversale Processen, ZIV-AMI.