studie downloaden

studie downloaden

https://www.randstad.be
Randstad onderzocht voor de eerste maal hoeveel kandidaten de employer brand van een potentiële werkgever controleren. 'Dat zijn er veel meer dan verwacht, maar het is een prima manier om je kansen op een job te vergroten', analyseert Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad.

'Persoonlijk had ik een dergelijk hoog cijfer niet verwacht', - Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad

Randstad is er zich van bewust dat bedrijven steeds meer inzetten op het uitbouwen van hun employer brand. 'Dat blijkt ook uit de jaarlijkse Randstad Employer Brand Research, onze studie die binnenkort voor de achttiende maal gehouden wordt', vertelt Jan Denys. 'Bedrijven vinden employer branding onder meer belangrijk als hulpmiddel om de komende schaarste op de arbeidsmarkt op te vangen. Dat 78% van de 11.000 Belgische sollicitanten die we ondervroegen de employer brand van hun mogelijke werkgever ook controleert, is evenwel een grote verrassing. Persoonlijk had ik een dergelijk hoog cijfer niet verwacht.'

website is visitekaartje

Tegelijk schuilt er ook enige logica in het resultaat. 'Het hoeft niet te verbazen dat kandidaten hun kansen op een job willen maximaliseren door zich te verdiepen in de identiteit en het imago van een bedrijf', meent Jan Denys. 'Dat doen ze in de eerste plaats via websites. 43% van de kandidaten surft naar de homepage van hun mogelijke werkgever. Een website is zeer laagdrempelig, en elk bedrijf heeft er tegenwoordig wel eentje. Met die kennis moeten organisaties beseffen dat hun website correct en actueel dient te zijn: het is immers hun belangrijkste visitekaartje voor sollicitanten.'

niet alle info staat online

De mening van vrienden en familie is het tweede belangrijkste kanaal (42%) voor kandidaten om de reputatie van een werkgever in kaart brengen. 'Het is altijd interessant om iemand die in het betreffende bedrijf werkt - of iemand kent die er werkt - naar zijn of haar mening en ervaringen te vragen. Dat is een erg efficiënt en verre van verouderd kanaal: er wordt immers informatie uitgewisseld die niet zomaar online te vinden is', legt Jan Denys uit.

'Hoe sterker de employer brand, hoe beter de informatie zal zijn die via informele netwerken verspreid wordt. Een sterk brand zal ook positiever over de tongen gaan, zowel thuis als op café of restaurant.'

volwassen arbeidsmarkt

Ook social media spelen een belangrijke, maar toch verrassend kleinere rol (23%) om het employer brand van een bedrijf te onderzoeken. 'We mogen social media niet onderschatten, maar moeten hun rol ook relativeren. 'Het is sowieso verstandig om via verschillende kanalen werk te zoeken en relevante info te verzamelen', zegt Jan Denys.

22 procent van de respondenten zegt de employer brand nooit te controleren. 'Vinden ze het niet belangrijk? Worden ze verplicht om te solliciteren via de activering vanuit de werkloosheid? Of solliciteren ze enkel bij bedrijven die ze reeds goed kennen? Op de achterliggende redenen hebben we momenteel onvoldoende zicht', vindt Jan Denys.

Hij zou graag zien dat zo goed als alle kandidaten naar de employer brand, het imago en de identiteit van een werkgever kijken voordat ze solliciteren. 'Zo krijgen we een arbeidsmarkt waar mensen zich op een volwassen manier bewegen. Daarin kan Randstad ook een rol spelen. Bijvoorbeeld door kandidaten nog meer te stimuleren om zoveel mogelijk extra informatie over een bedrijf op te zoeken.'