pik de laatste trends rond employer branding mee tijdens ons e-event op 20 mei.

registreer nu!

5 manieren om je employer brand inclusief te maken
5 manieren om je employer brand inclusief te maken

Bedrijven worstelen nog steeds met inclusie. Op de werkvloer, in het middenkader en aan de top. “Dat moet anders”, verklaart Youssef Kobo, initiatiefnemer van A Seat At The Table. “Je kan niet wachten tot de diversiteit binnen komt waaien, het is tijd voor actie.” Hoe je daaraan begint? Dat legt Youssef haarfijn uit.

“Meer diversiteit is een verrijking voor elke organisatie”, stelt Youssef. “Hoe meer je organisatie de samenleving weerspiegelt, hoe beter je kan inspelen op de noden van je klanten, en hoe meer achtergronden en invalshoeken je hebt om creatieve ideeën te ontwikkelen.”

 

zo zit dat - 1
zo zit dat - 1

1. vis in andere vijvers

“Bedrijven zoeken hun talent nog altijd op dezelfde plekken als 20 jaar geleden. Tegelijkertijd onderschatten ze hun afwezigheid in bepaalde gemeenschappen”, zegt Youssef. 

“Breng daarom je rekruteringskanalen in kaart en zoek naar nieuwe mogelijkheden om ander talent aan te trekken.”

zo zit dat - 2
zo zit dat - 2

2. kleur buiten de lijntjes

“Bedrijven in België zijn te conservatief in hun aanwervingsprocedures”, weet Youssef. “Tegelijkertijd is hun zoektocht naar talent vaak vruchteloos. Maar als je altijd hetzelfde recept inzet, kom je keer op keer op dezelfde frustrerende uitkomst.” 

“Probeer je rekruteringsprocessen in vraag te stellen. En stap af van dat diplomafetisjisme. Want in een wereld van disruptie en innovatie zijn de attitude en het ondernemerschap van mensen veel belangrijker. Op die manier maak je je talent pool meteen een stuk interessanter.”

zo zit dat - 3
zo zit dat - 3

3. maak de top van je bedrijf betrokken

“Als de top van je organisatie uit een homogene groep van blanke, mannelijke vijftigers bestaat, is de kans klein dat je divers talent aantrekt”, stelt Youssef. “Maar juist in het directiecomité en de raad van bestuur heb je verschillende levenservaringen en wereldbeelden nodig, en een connectie met de samenleving zoals ze is. Hoe hoger de diversiteit in het organigram zit, hoe meer diversiteit je zal aantrekken. Logisch, want als je club maar uit één groep bestaat, dan voel je je al snel een buitenstaander.”

Toch is Youssef geen fan van quota: “Dat systeem is het snelste en meest efficiënte systeem om diversiteit te bekomen. Maar het kan een boemerangeffect hebben: de publieke opinie is vandaag nogal gepolariseerd. Ik vrees dat we met quota de goodwill die er al is, zullen vernietigen.”

zo zit dat - 1
zo zit dat - 1

4. kijk voorbij de strategie

“Bedrijfsleiders zijn goed in het uitwerken van plannen”, aldus Youssef. “Maar die concepten en strategieën moeten leiden tot actie. Breng je plannen laagdrempelig in de praktijk. Stap voor stap. Ik geef bedrijven het advies om meteen werk te maken van die eerste medewerker met een migratieachtergrond. Focus daarop, en de rest volgt.” 

“We merken dat die eerste medewerker vaak overbevraagd is, want die heeft een bepaald inzicht in consumenten dat er daarvoor niet was. Dat bewijst nogmaals de reële nood aan diversiteit op de werkvloer.”

zo zit dat - 2
zo zit dat - 2

5. wees eerlijk

“Tussen marketing en realiteit zie ik vaak grote verschillen”, vertelt Youssef. “Bedrijven die zich in hun rekruteringscommunicatie spiegelen aan United Colors of Benetton, terwijl er in hun kantoren geen enkele kleur te bekennen is.”

“Wat je extern vertelt, moet je intern ook gaan belichamen. Anders zit je met een holle boodschap die later toch doorprikt wordt door de kandidaat."

ASATT
ASATT

kansarme jongeren laten doorgroeien naar de bedrijfswereld

“Jong divers talent en bedrijven vinden elkaar nog steeds niet”, aldus Youssef. “Met A Seat At The Table brengen we hen samen, via mentoringprogramma’s en events. We willen jongeren inspireren en aantonen hoe ambitieus ze zelf kunnen zijn. En bedrijven krijgen zo toegang tot onontgonnen talent.”