leiderschap: ben jij een micro-manager? Een checklist!

Steeds meer bedrijven investeren vandaag in het coachen van hun leidinggevenden. Ze beseffen maar al te goed dat slecht leiderschap een erg negatieve impact heeft op het welzijn en de productiviteit van hun medewerkers. En een stevige domper zet op de innovatiecapaciteit van het bedrijf in zijn geheel!

slecht leiderschap? geen vertrouwen!

Eén van de vaakst genoemde foute leiderschapsstijlen is het micromanagement. Daar waar leidinggevenden hun mensen zouden moeten coachen en de grote lijnen zouden moeten uitzetten, trekken de micro-managers alles naar zich toe. Ze voelen zich pas veilig als ze alles kunnen controleren en hebben geen vertrouwen in hun mensen. Het gevolg is meestal dat die zich niet gewaardeerd voelen, gefrustreerd raken en zelfs compleet (moeten) afhaken.  

   

micro-manager? doe de test

De kans is groot dat de meeste leidinggevenden die dit lezen het volmondig eens zijn met het feit dat micro-managen van medewerkers erg negatieve gevolgen heeft voor een organisatie. Ook de micro-managers onder ons zullen dit volmondig beamen. Ze zijn zich in de praktijk echter meestal niet bewust van de gevolgen van hun leiderschapsstijl.

 

Wil je weten of jouw leiderschap neigt naar micromanagement? Onze leadership development coach, Vinciane Lefevre van Randstad Risesmart, stelde deze checklist samen! 

  • ik wil dat ALLE beslissingen via mij lopen

  • ik delegeer alleen eenvoudige taken, geen grote en belangrijke taken 

  • ik focus vooral op hoe een taak moet gebeuren en niet op het waarom of het wat

  • ik wil de hele tijd in detail weten wat mijn medewerkers doen om hun doelstellingen te behalen

  • ik geef mijn medewerkers de oplossing in plaats van hen te begeleiden in de zoektocht naar een oplossing

  • ik stuur mijn mensen minstens één mail per dag met vragen, advies en aanpassingen en ik check ook hun “beschikbaarheidsstatus” op de chats

  • ik wil graag bij elke mail in cc staan

  • in plaats van feedback te geven aan de medewerker in kwestie, geef ik die feedback aan het hele team

  • als ik een probleem heb, doe ik geen beroep op mijn team, maar ik zoek zelf de oplossing

  • ik ben vaak gefrustreerd over de manier waarop mijn medewerkers een taak uitvoeren omdat ik het anders/beter zou aanpakken

 

Zijn meerdere van punten in deze checklist herkenbaar? Dan is de kans groot dat je de neiging hebt tot micro-managen. Door een gebrek aan vertrouwen vind je het moeilijk om te delegeren en wil je de hele tijd alles tot in de details zelf onder controle houden. Op termijn werkt dat erg verstikkend voor medewerkers, zijn ze niet meer gemotiveerd en verlaten ze het bedrijf

 

Het goede nieuws? Jouw leiderschap is maakbaar en leiding geven kan je leren

 

Interesse in meer informatie over hoe je een betere people manager kunt worden?

Of wil je dat de leidinggevenden in jouw bedrijf gecoached worden? Wij hebben experts met een stevige track record in het coachen van coaches. Wil je weten wat zij voor jou kunnen betekenen?