rekrutering bij Microsoft: onze mensen hebben de luxe om te shoppen.

Mensen willen heel graag bij technologiereus Microsoft aan de slag, zo blijkt uit de Randstad Employer Brand Research naar de meest aantrekkelijke werkgevers. Nochtans is IT een veeleisende business die bovendien in ijltempo evolueert. Waar zit toch het geheim van deze veteraan binnen de technologiescene?

“Verandering: het is de enige constante in de technologiesector. En dat is voor iedereen een uitdaging”, stipt hr-manager Kris Wauman aan. “Maar bij Microsoft kunnen we alleen mensen gebruiken die verandering omarmen. Om succesvol te zijn en blijven in onze organisatie, moet je zo’n dynamiek aankunnen en bereid zijn om elke dag bij te leren.”

geen job maar een loopbaan

“Dus terwijl we vroeger geneigd waren om te rekruteren op basis van een checklist met vereisten, zoeken we vandaag mensen die bereid zijn om hun skills continu aan te scherpen”, vervolgt hij. “Studiebagage of ervaringen van vorige werkgevers brengen ze binnen en dat is heel waardevol. Maar die expertise volstaat niet om het te maken in de snel evoluerende technologiebusiness.”

‘We werven je niet aan voor een specifieke job, maar voor een loopbaan binnen Microsoft’, krijgen sollicitanten te horen. Kris Wauman: “Of we daar uniek in zijn? Wellicht niet. Maar ik kan alleen maar onderstrepen dat we dat ook echt in de praktijk brengen. Zo krijgt elke medewerker een individueel leertraject dat nauwgezet wordt opgevolgd door hr en de directe leidinggevende.”

“Verandering: het is de enige constante in de technologiesector. En dat is voor iedereen een uitdaging.”

 

passie voor technologie

Sommige opleidingen zijn verplichte kost, waaronder het behalen van een aantal technische certificeringen. Verder worden de medewerkers van de salesorganisatie continu bijgeschoold om de technische oplossingen in mensentaal aan de man te brengen. Kris Wauman: “We hebben wel wat technische specialisten in huis, bijvoorbeeld in cloudcomputing, maar het leeuwendeel van het programmeerwerk gebeurt op het VS-hoofdkwartier in Redmond. In België zoeken we hoofdzakelijk commerciële profielen met een passie voor technologie.”

Concreet vult Microsoft Belux 40 à 50 vacatures in op jaarbasis. Op een personeelsbestand van 230 is dat stevig. Het bedrijf heeft een gezond verloop, maar er is daarbovenop flink wat interne mobiliteit. Medewerkers worden gestimuleerd om steeds nieuwe rollen op te nemen. Al geeft de hr-manager toe dat de groeimogelijkheden binnen de Belgisch-Luxemburgse organisatie niet eindeloos zijn: “Daarvoor kunnen we rekenen op onze wereldwijde community. Sommige medewerkers verhuizen op termijn  naar de VS voor een job in het hoofdkwartier.”

 

geen talent afsnoepen

Microsoft mikt op schoolverlaters, starters met tot 4 jaar werkervaring en seniorprofielen. Maar er hangen veel hengels in de talentvijver waaruit de technologiegigant vist. Kris Wauman: “Technologie en data-analyse doen hun intrede in de dienstverlening en processen van zowat elk bedrijf in welke sector ook. Bovendien snoepen wij zelf geen mensen af van onze partners, dat is not done.” Microsoft werkt immers samen met een netwerk van technologieresellers, in ons land goed voor zo’n 70.000 werknemers die samen 4 à 5000 bedrijven bedienen.

De concurrentie uit de hoek van de ontelbare technologiestart-ups en -scale-ups relativeert de hr-manager dan weer.

“Af en toe verliezen we een kandidaat aan een start-up. Maar mijn aanvoelen is toch dat de voorkeur van velen uitgaat naar de omkadering, schaalgrootte en impact van een internationale speler.”

 

geklopt op naambekendheid

En het ijzersterke consumentenmerk? Kris Wauman: “Natuurlijk speelt ook dat in ons voordeel. Hoewel: vaak kennen kandidaten van kindsbeen af onze software, maar ze weten bijvoorbeeld niet dat onze grootste groei en innovatie zich momenteel situeren binnen de cloudbusiness. Daar hebben we dus nog wat werk aan de winkel.

Bovendien zijn de Googles, Apples en Amazons van deze wereld mogelijks meer top-of-mind bij de jongste generatie. En ook hun employer brands zetten zij helemaal anders in de markt dan wij. In dat kader is de uitspraak van onze CEO Satya Nadella typerend: ‘You join here, not to be cool, but to make others cool’.”

Microsoft zet in de eerste plaats zijn bedrijfscultuur van flexibiliteit en autonomie in de verf. Kris Wauman: “Iedereen krijgt zijn targets, maar we houden ons ver weg van controle. Met andere woorden: de vrijheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken is absoluut. Sommigen zullen onze bedrijfscultuur typeren als zéér performancegedreven, maar je krijgt wel ongelooflijk veel opportuniteiten om jezelf te ontplooien en door te groeien.”

“De Googles, Apples en Amazons van deze wereld zijn mogelijks meer top-of-mind bij de jongste generatie”

 

Amerikaans met lokale toets

Binnen de Belux-organisatie blijven ze trouw aan de Amerikaanse bedrijfscultuur en functieomschrijvingen, hoewel ze toch hier en daar toch andere accenten leggen. Kris Wauman: “Voeren we een campagne voor onze traineeships, bijvoorbeeld, dan is het voor de authenticiteit belangrijk om lokale getuigenissen te sprokkelen. En de bedrijfswagen is hier nog altijd het extralegale voordeel bij uitstek. Daar moeten we rekening mee houden bij de samenstelling van remuneratiepakketten. Daarnaast zijn de vele leermogelijkheden een ongelooflijke troef!”

Want we moeten het niet onder stoelen of banken steken: Microsoft staat bekend als een uitstekende betaler en ook dat helpt om talent aan te zuigen. “Onze salarispakketten zijn heel competitief”, bevestigt de hr-manager. “Maar onze medewerkers krijgen ook tal van andere extra voordelen. Zo breidden we het moederschapsverlof uit tot 20 weken en kersverse vaders mogen 6 weken thuisblijven in plaats van de wettelijke 10 dagen. Onze mensen werken keihard, maar er zijn momenten dat je bij je familie moet zijn om de balans in evenwicht te houden.”

“Onze mensen werken keihard, maar er zijn momenten dat je bij je familie moet zijn om de balans in evenwicht te houden”

 

shoppen tussen werkgevers

Tot slot speelt zelfs in de haastige technologiewereld de zoektocht naar balans tussen werk en privéleven. Kris Wauman: “Geregeld krijgen we vragen rond vakantiedagen en flexibiliteit. Verder hechten kandidaten steeds meer belang aan mvo-aspecten. Hoe milieubewust ben je bezig en hoe pak je dat concreet aan? Waar zet je je datacenters neer en wat is de ecologische impact ervan?

En dat mag natuurlijk, want de talentpoule van Microsoft heeft nu eenmaal de luxe om te shoppen tussen werkgevers. Ook opvallend: het Belgische IT-wereldje is klein. “Wie Microsoft verlaat, komen we vaak opnieuw tegen binnen ons partnernetwerk”, besluit de hr-manager.

“En er zijn er ook die na een paar jaar op hun stappen terugkeren. En dat is geen probleem, onze deur blijft steeds openstaan voor talent.”

 

werk maken van je employer branding?