5 fases van de employee journey: weet wat je werknemers nodig hebben.

employee-journey

Iemand die al jaren voor je bedrijf werkt, heeft andere verwachtingen en noden dan iemand die er pas start. Een duidelijk beeld van de employee journey – of het volledige traject van een werknemer binnen je onderneming – helpt je de motivatie en het engagement van je werknemers te stimuleren. Met deze praktische tips maak je van elke fase een succes.

De employee journey start bij de sollicitatie en eindigt bij het vertrek van de werknemer. Daartussen wisselen zijn of haar verwachtingen en behoeften. Als werkgever is het belangrijk dat je die goed in kaart brengt. Die kennis vormt immers een onmisbaar puzzelstukje in je employer branding-strategie.

5 fases van de employee journey

Peakon – ontwikkelaar van het grootste platform ter wereld voor werknemersfeedback – onderscheidt vier verschillende fases in de employee journey: onboarding, ontwikkeling, retentie en offboarding. Wij voegen er nog een vijfde fase aan toe: preboarding.

1. preboarding

Tussen de ondertekening van het contract en de eerste werkdag zitten vaak enkele weken. Het valt wel meer voor dat het in die periode toch nog fout gaat: de werknemer gaat in op een ander aanbod of beslist om toch bij de vorige werkgever te blijven. Met slimme preboarding bind je je nieuwe werknemer aan je bedrijf nog voor de eerste werkdag.

3 tips voor slimme preboarding:

  • Nodig je nieuwe aanwinst uit voor een lunch of drink met zijn of haar toekomstige manager en team. Zo leert de nieuwkomer iedereen al kennen op een informele manier.

  • Mail boodschappen als ‘We hebben je laptop geïnstalleerd’ of ‘Je bureau is klaar voor maandag’. Zo toon je dat je erg uitkijkt naar zijn of haar komst. 

  • Bezorg de nieuwkomer alle praktische info over de eerste dag. Waar en bij wie moet hij of zij zich aanmelden? Wat staat er op het programma? Zo verschijnt je nieuwe kracht ontspannen op de afspraak.

 

2. onboarding

Deze fase vormt de basis van de relatie tussen werkgever en werknemer. In de eerste drie maanden is het vooral belangrijk om je nieuwe werknemer een warme ontvangst te bezorgen en elkaars verwachtingen te leren kennen. Zo neem je mogelijke onzekerheden weg en plavei je de weg voor een duidelijke relatie, gebaseerd op open communicatie.

Met onze handige tips voor onboarding geef je nieuwe medewerkers een vliegende start.


3. ontwikkeling

Zodra je mensen een tijdje in dienst zijn, gaan ze op zoek naar manieren om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze willen de impact in hun huidige rol verhogen of zien doorgroeimogelijkheden in het bedrijf. Vermijd dat ze die groei ergens anders zoeken en investeer in je werknemers met een efficiënt opleidingsprogramma. Zo behoud je hun engagement en benut je ten volle hun kwaliteiten.

3 tips voor een efficiënt opleidingsprogramma

  • Stem de verwachtingen van de opleiding goed af. Met een duidelijk plan houd je de werknemer gemotiveerd en vermijd je tijdverlies.
  • Gebruik de juiste tools en programma’s. Digitale leerplatformen worden steeds populairder, omdat je zo individuele trainingen op maat van je werknemer kan aanbieden.
  • Leg duidelijke doelstellingen vast en zorg dat de resultaten meetbaar en raadpleegbaar zijn. Zo overtuig je alle stakeholders van het nut van het opleidingsprogramma.

 

4. retentie

Medewerkers die al een tijdje in je bedrijf actief zijn, beschikken over heel wat kennis en ervaring. Je hebt er dus alle baat bij om de expertise van deze mensen uit te spelen in een managementfunctie of andere sleutelrol in je bedrijf. Door naar je medewerkers te luisteren en hun ontwikkelingsnoden au sérieux te nemen, laat je ook weten dat je ze naar waarde schat.

Employer branding draait niet alleen om de juiste mensen aantrekken, maar ook om talent aan boord houden. Ontdek wat de belangrijkste pijlers zijn van een efficiënt retentiebeleid.

 

5. offboarding

Hoeveel aandacht je ook aan de employee journey of aan je employer branding besteedt, er zullen altijd medewerkers je bedrijf verlaten. Dan is het belangrijk dat je achterhaalt wat precies de redenen voor vertrek zijn. Want zo krijg je waardevolle input om je personeelsbeleid bij te sturen. Bovendien houd je op die manier de deur open voor een eventuele terugkeer.

3 tips voor een leerrijke scheiding:

  • Bereid het exitgesprek tot in de puntjes voor en bezorg je (ex-)werknemer op voorhand een vragenlijst. Laat hem of haar vrijuit spreken en ga niet in de verdediging. 
  • Doe iets met de feedback. Onderneem actie als verschillende gevallen een patroon blootleggen, zoals een slechte manager of falende onboarding.
  • Zorg voor een waardig afscheid. Organiseer een afscheidsdrink, bedank je werknemer en wens hem of haar veel succes met de nieuwe uitdaging. 

Op het goede pad met je employer branding?

Stel jezelf de juiste vragen.