proactief rekruteren? bouw talent communities.

Denk je pas aan rekruteren wanneer iemand je bedrijf verlaat? Dan dreig je keer op keer achter het net te vissen. Een ‘talent community’ of talentpool laat toe om te (blijven) connecteren met interessante profielen of sterke kandidaten. Bijvoorbeeld met de mensen die een sollicitatie in je bedrijf nét niet haalden.

Uit een rondvraag voor het Talent Trends Report van 2019 van Randstad Sourceright bleek dat 76% van de bedrijfsleiders en hr-professionals bij het rekruteren een tekort aan talent op de arbeidsmarkt als een grote uitdaging beschouwt. En ook na corona zullen de knelpuntvacatures blijven bestaan. Steeds meer werkgevers maken daarom ook werk van een talent community om beter in te spelen op die schaarste.

 

wat is een talent community?

Je kan dit zien als een database van interessante profielen die (nog) niet voor je bedrijf werken. Omdat je deze mensen nu niet kunt rekruteren, of omdat je geen geschikte openstaande functies hebt, of dat deze mensen nog studeren of ze nog bij een andere werkgever aan de slag zijn. Maar de situatie kan snel veranderen. En dán is het handig dat je een directe lijn hebt met die kandidaten.

 

hoe bouw je een talent community op?

Plaats op de vacaturepagina van je website een duidelijke inschrijvingsmodule voor je talentpool. Zo bouwt je database zich vanzelf op met gemotiveerde kandidaten. Vul daarnaast ook zelf je community aan met interessante profielen:

  • Kandidaten die het bij een vorige sollicitatie nét niet haalden.
  • Mensen die je bedrijf verlaten hebben.
  • Studenten in afstudeerrichtingen die erg gegeerd zijn en die je wil rekruteren.
  • Jobstudenten die ooit voor je bedrijf werkten.
  • Mensen die je ontmoette op een netwerkevenement.
  • Freelancers en uitzendkrachten die je kan inschakelen voor losse projecten.
  • Ex-collega’s of kennissen van jou of je medewerkers. 


Werk niet met een doodgewone Excel-file, maar investeer in een platform om je talentpool te beheren. Zo blijft je database overzichtelijk en makkelijk raadpleegbaar.

Tip!
Je medewerkers hebben vaak een groot netwerk van mensen die in jouw sector actief zijn. Met een sterk referral program moedig je je werknemers aan om die interessante profielen toe te voegen aan je database. Gebruik een (financiële) beloning als incentive voor je medewerkers.

hoe creëer je een gevoel van ‘community’?

Geef je potentiële medewerkers het gevoel dat ze deel uitmaken van een exclusieve groep. De kans is zo een stuk groter dat ze zullen toehappen wanneer je ze in de toekomst een job aanbiedt.

enkele tips om dat exclusieve gevoel te creëren:

  • Organiseer exclusieve events voor de leden van je talentpool.
  • Laat ze als eerste nieuwe producten testen en vraag hun feedback.
  • Rekruteren? Deel nieuwe vacatures eerst met je community en pas later openbaar.
  • Geef je talenten vrije toegang tot je e-learningplatform. 


opgelet!
zorg dat je in orde bent met de GDPR. Je hebt expliciete toestemmingen nodig om de gegevens van je kandidaten in een database op te nemen, om hen uit te nodigen voor events en om hun cv te bewaren. Je contacten moeten bovendien op elk moment hun gegevens kunnen aanpassen of verwijderen.


Op zoek naar een nieuwe medewerker voor een tijdelijke opdracht of vast? Of interesse in meer informatie over hoe wij u kunnen helpen bij uw proactieve rekrutering?