B2B-merk gaat voor juiste uitstraling in eigen community

Eén authentieke boodschap voor iedereen in de community: dat is voor Ilse Jansoone van Wijs de sleutel om als jonge onderneming de juiste talenten aan te trekken.

 

Wijs mikt niet op het grote publiek

 

Dat het grote publiek Wijs niet kent, is niet zo erg, zegt chief networking officer Ilse Jansoone – “AKA HR Director” staat er voor de duidelijkheid onder haar e-mails. ‘We zijn een B2B-merk en willen top of mind zijn in de wereld van media en digitale communicatie. We zorgen ervoor dat we in die community een bepaalde uitstraling hebben, dat bijvoorbeeld ons gebouw ons DNA weerspiegelt. Op basis daarvan komen mensen binnen – als sollicitant, mogelijke klant, freelancer of hoe dan ook. Wijs is één merk, en we willen zo transparant mogelijk communiceren zodat alle doelgroepen aangespoord worden om met ons samen te werken.’

‘We hebben ons bedrijf binnenstebuiten gekeerd en tonen heel transparant wie we zijn. Dat werkt: bij sollicitaties moet ik Wijs niet voorstellen’ - Ilse Jansoone, chief networking officer bij Wijs


transparant

Hoe ze zichzelf in de kijker zetten bij mogelijke medewerkers? ‘Zoals onze CEO Bart De Waele zegt: we hebben ons bedrijf binnenstebuiten gekeerd en tonen heel transparant wie we zijn en wat we doen. Dat werkt ook: bij sollicitaties moet ik Wijs niet voorstellen.’

Oprichter en CEO Bart De Waele is daarbij cruciaal. Toen Wijs – onder de naam Netlash – pas uit de startblokken schoot, was hij het gezicht van de start-up tegenover alle andere partijen. En ook vandaag is hij de belangrijkste ambassadeur van het bedrijf, die zijn kennis met iedereen deelt, zegt Ilse Jansoone. ‘Mensen die hier solliciteren, zeggen wel eens “ik heb Bart gehoord op een seminarie”. Het is een van de redenen waarom ze hier solliciteren.’

‘Ook de medewerkers hebben een belangrijke rol’, vervolgt ze. ‘Zij ondersteunen elke keer de signalen die het bedrijf uitstuurt en maken ze groter door te retweeten, te liken, te delen. Iedereen is ambassadeur.’

Nu de onderneming een zeventigtal medewerkers telt, groeit de uitdaging om die ene brand in een geïntegreerd verhaal uit te dragen naar de doelgroepen, erkent Ilse Jansoone. ‘En dan is het belangrijk voor hr om voldoende aandacht op het werkgeversmerk te blijven zetten.’

 

altijd plezant

Het coole, hippe imago rond Wijs versluiert voor sommige sollicitanten wel eens dat hier ook hard gewerkt moet worden, vervolgt de chief networking officer. ‘Sommige kandidaten hebben een te optimistisch beeld. Ze hebben het gevoel dat het hier altijd plezant is, terwijl het uiteraard ook een organisatie met stress en deadlines is, zoals elk bedrijf.’

‘Nochtans is het belangrijk om ook daar transparant in te zijn. Vandaag kun je je niet meer verschuilen achter een onterecht imago dat toch doorprikt wordt zodra iemand aan boord komt. Hoe transparanter je bent, hoe authentieker mensen kiezen – nadelen inbegrepen.’

En dus moet de communicatie parallel verlopen met de veranderingen achter de schermen. ‘Onze klantendoelgroep wordt anders, met grotere bedrijven die andere verwachtingen hebben ten aanzien van onze diensten, maar ook van onze gesprekspartners. We hebben vandaag ook mensen nodig die geen 25 meer zijn en al wat grijze haren hebben. Ons jonge, hippe imago was iets te expliciet om mensen met een zekere senioriteit aan te trekken. We hebben onze employer-brandingcommunicatie aangepast en mee laten evolueren met de maturiteit van het merk, waarbij de marktcommunicatie de voortrekker was.’