employer branding, een job voor hr of marketing?

Een sterke employer brand creëren is een werk van lange adem. Dat het vaak onduidelijk is wie verantwoordelijk is – doorgaans hr of marketing – bemoeilijkt de zaak. Onze suggestie: combineer het beste van beide werelden. We geven je enkele concrete tips voor een geslaagde samenwerking tussen de verschillende afdelingen.

Welk departement is in een onderneming verantwoordelijk voor employer branding? Het is een van de vragen die arbeidsmarktexpert Jan Denys beantwoordt in ‘Werken aan merken’ .

In 36% van de bedrijven is alleen de hr-afdeling verantwoordelijk. De marketingafdeling bekleedt de tweede plek, maar volgt met 15% op ruime afstand van hr. Wellicht heeft de grote voorsprong van hr te maken met het feit dat employer branding vaak op de bedrijfsagenda komt als oplossing voor concrete rekruteringsproblemen.

Toch wordt ook in 34% van de bedrijven de verantwoordelijkheid gedeeld door hr, marketing en/of communicatie. Die samenwerking rond employer branding is geen toeval, want marketing en hr werken in essentie op dezelfde manier. Marketing is potentiële klanten zoeken en ze aanmoedigen je product te kopen. Recruitment is potentiële werknemers zoeken en ze aanmoedigen te solliciteren.

5 tips voor een geslaagde samenwerking

Hr doet er dan ook goed aan de skills van het marketingteam te benutten om het werkgeversmerk uit te bouwen. Maar hoe zorg je voor een geslaagde samenwerking tussen hr en marketing, met een sterke employer brand als resultaat? Hierbij 5 tips:

1. stel een verantwoordelijke aan

Als werkgever ben je de eindverantwoordelijke van je employer brand. Maar misschien heb je niet de tijd om de employer branding-strategie uit te stippelen of de uitvoering ervan op te volgen. Duid daarom iemand aan die knopen doorhakt en geregeld aan jou rapporteert. Steeds meer bedrijven gaan daarvoor op zoek naar een employer brand leader. Die werkt nauw samen met alle hr- en marketingcollega’s die betrokken zijn bij de strategie.

2. vorm een werkgroep

Zodra duidelijk is wie de employer branding-strategie in goede banen moet leiden, vorm je een werkgroep waarin zowel hr als marketing vertegenwoordigd is. Kies voor collega’s die geloven in het project en het ook met vuur kunnen verdedigen. Zo zet je meteen alle neuzen in dezelfde richting.

3. overtuig het management

Maak het management van meet af aan duidelijk dat een sterke employer brand cruciaal is voor het bedrijfsimago. Als dat besef leeft, zal de werkgroep makkelijker beslissingen kunnen doordrukken en geen kostbare tijd verliezen.


4. stem je boodschap af op je employee value proposition

Hr weet wat werknemers verwachten van een werkgever. Marketing kent de technieken – denk maar aan storytelling en contentmarketing – om hun aandacht te trekken. Breng beide expertises samen om te bespreken welke boodschap je wil overbrengen en welke gevoelens je wil opwekken bij ieder contactmoment tussen bedrijf en werknemer. Stem je boodschap af op je employee value proposition – de basis van je werkgeversmerk – want pas dan kan je als werkgever met sterke en relevante communicatie uit de hoek komen.

 

5. blijf in lijn met je bedrijfsmerk

Spiegel je voor je employer brand (werkgeversmerk) aan je company brand (bedrijfsmerk) om verwarring te vermijden bij werknemers en klanten. Als je een merkbelofte hebt, trek je die door in je employer branding. Nike doet dat bijvoorbeeld met ‘Just do it’. Alleen zo creëer je een authentieke werknemersbeleving. De input van de marketingcollega’s is hier cruciaal: zij hebben het bedrijfsmerk vormgegeven en weten dus welke krachtlijnen het werkgeversmerk moet bevatten.

 

Werk maken van je employer branding?