levenslang leren: investeer in de groei en ontwikkeling van jouw medewerkers.

Uit ons Randstad-onderzoek blijkt dat 41% van van de Belgen tussen 18 en 65 jaar het afgelopen jaar minstens één opleiding volgde. En dat de Belgische werkgevers het lang niet zo slecht doen op het vlak van levenslang leren als we vergelijken met andere Europese landen. En dat is maar goed ook!

 

De ontwikkeling van je mensen verdient ook jouw volle aandacht. Een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden zal niet alleen leiden tot het vertrek van je beste medewerkers. Het zorgt er ook voor dat jouw organisatie niet klaar is voor de toekomst.


win-win

Op de huidige arbeidsmarkt is nieuw talent schaars, dus je kunt er beter alles aan doen om jouw mensen aan boord te houden. Speel je een actieve rol in de ontwikkeling van je medewerkers, dan geef je het signaal dat je wil investeren in hun groei. Je geeft hen de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen, hun vaardigheden aan te scherpen en relevant te blijven in een steeds veranderende economie. En dat is niet alleen goed voor hen, maar ook voor (de toekomst van) je bedrijf. Een win win dus. Hoe je dat best aanpakt? We delen graag deze 4 tips!

1. maak een persoonlijk ontwikkelingsplan

Stel samen met je medewerker een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Het planmatig aanpakken van de ontwikkeling van jouw personeel heeft zowel voor je medewerkers als voor jou als werkgever heel wat voordelen. Je mensen krijgen de kans om zich te ontwikkelen, zich te specialiseren of door te groeien binnen de organisatie. Voor jou als werkgever helpt zo’n plan om ervoor te zorgen dat de kennis en vaardigheden van je mensen blijven aansluiten op de doelen van je organisatie. En, je medewerkers blijven gemotiveerd, omdat ze hun ambities kunnen verwezenlijken.


2. geef medewerkers verantwoordelijkheid

Het is belangrijk dat mensen het stuur van hun loopbaan zelf in handen nemen. Jij bent als werkgever verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat ze alles kunnen leren om hun werk voor jou vandaag en in de toekomst zo goed mogelijk te blijven doen. Maar je bent niet verantwoordelijk voor hun carrière. Dat zijn ze zelf. Professionals kennen hun vakgebied bovendien van binnen en van buiten. Waarschijnlijk weten je medewerkers heel goed wat voor hen de beste ontwikkelingsmogelijkheden zijn om hun kennis en expertise te vergroten. Laat hen dan ook eerst zelf bepalen wat zij denken nodig te hebben. Je kan hen daar vervolgens in faciliteren. Bijvoorbeeld door hen de ruimte en tijd te geven om zich in te lezen, seminaries te volgen, workshops, (online) opleidingen en trainingen te volgen of andere manieren te vinden om hun vaardigheden zelfstandig te ontwikkelen. Laat hen vervolgens met elkaar delen wat ze hebben geleerd.


3. koppel je medewerkers aan een mentor

Met het faciliteren van mentorschap in je organisatie laat je zien dat je de ontwikkeling van jouw medewerkers au sérieux neemt. En hoewel het mentorschap al vaak wordt ingezet bij de onboarding - het begeleiden van nieuwe medewerkers - hoeft het niet daartoe beperkt te blijven. Een mentor kan in elke fase van iemands loopbaan bijdragen aan de groei van mensen.

Onderwerpen waar mentoren en medewerkers samen mee aan de slag gaan kunnen zijn:

  • hoe krijg je meer expertise?
  • hoe ga je om met feedback (geven en krijgen)?
  • hoe deel je frustraties en successen?
  • hoe staat het met je ontwikkeling binnen en buiten de organisatie?
  • welke nieuwe vaardigheden en/of kennis heb je nodig om je professionele en persoonlijke doelen te bereiken?
  • welke netwerken zijn relevant voor je?


4. bied opleiding aan in nieuwe technologieën

Wie relevant wil blijven, moet blijvend investeren in leren. Elke dag duiken er nieuwe software- en informatiebeheersystemen op, die bedrijven en hun werknemers helpen om het werk te stroomlijnen en de resultaten te verbeteren. Om deze opkomende technologieën goed te kunnen gebruiken, hebben je werknemers opleiding nodig. Ze kunnen de nieuwe programma's dan effectiever implementeren en hun manier van werken aanpassen. Upskilling is daarmee het nieuwe toverwoord voor zowel werkgevers als werknemers.


Meer weten over het onderzoek van Randstad Research over hoe het gesteld is met levenslang leren in ons land?