employer branding? pas op voor de rage! 

Toen we 20 jaar geleden met ons onderzoek het belang van employer branding wilden aantonen, werden we vreemd bekeken door marketeers en roloogden hr-professionals. Vandaag kan het belang van employer branding nauwelijks overschat worden, is de discipline een vast onderdeel van elke marketingopleiding en voelt elke hr-professional in zijn dagelijkse realiteit haarfijn aan of hij voor een aantrekkelijke of een minder aantrekkelijke werkgever moet rekruteren. 

rage

Met employer branding en dankzij een sterk werkgeversmerk trekken bedrijven niet alleen gemakkelijker talent aan. Ze houden medewerkers ook langer aan boord. Dat staat twee decennia later al lang niet meer ter discussie. Maar met dat besef, kwam ook de rage. Vandaag beweren honderden consultants immers dat ze employer branding-expert zijn. Stuk voor stuk toveren ze quickwins uit de hoed en detecteren ze laaghangend fruit om de aantrekkelijkheid van werkgeversmerken te boosten of het werkgeversimago op te poetsen. 

 

onderschat de kandidaat niet

Employer branding is een werk van lange adem. Kandidaten zijn immers niet naïef. En slaag je er toch in ze aan boord te halen onder valse voorwendselen, dan raak je ze meteen weer kwijt. Een goede naam en faam opbouwen als werkgever kan alleen als u voor het talent dat u nodig hebt ook echt een aantrekkelijke werkgever bent. En vervolgens erg consequent communiceert waar u als werkgever voor staat. Kortom, een employer brand opbouwen vraagt een volgehouden en consistente aanpak. 

 

checklist

Bent u goed bezig met uw employer brand? Stel uzelf deze vragen:

  • Weet u waar u als werkgever voor staat? 
  • Welke 5 kenmerken typeren u volgens uw medewerkers?

  • Weet u wat de medewerkers die u nodig heeft precies zoeken in een werkgever?  

  • Weet u op welke criteria u dan moet inzetten? 

  • Heeft u een plan van aanpak voor de uitbouw van uw employer brand?

 

Bij Randstad doen we sinds 2000 elk jaar onderzoek bij meer dan 14.000 Belgische werknemers naar wat bepalend is bij hun keuze voor een werkgever. Ons Belgisch onderzoek werd intussen wereldwijd in 32 landen uitgerold. Wij beschikken over een enorme waaier van waardevolle data en inzichten waarmee we werkgevers wegwijs maken om het verschil te maken met hun employer brand. 


Wil u weten wat we op het vlak van employer branding voor u kunnen betekenen? Hoe wij u op een duurzame manier kunnen ondersteunen met de uitbouw van uw employer brand?