Janssen: kennisbedrijf dat zorgt voor zijn talent.

Al jarenlang scheert Janssen hoge toppen in de Randstad Employer Brand Research. Het bedrijf is volgens het onderzoek van Randstad de meest aantrekkelijke Belgische werkgever van het afgelopen decennium.Werken in een hoogtechnologisch bedrijf, een job met impact en volop ontwikkelingskansen: het zijn slechts enkele van de vele troeven die het Kempense farmabedrijf in de etalage heeft. Personeelsdirecteur Hilde Claes: “We zijn een kennisbedrijf, natuurlijk draait alles rond onze mensen”.

We bellen personeelsdirecteur Hilde Claes in de eerste dagen van de corona lockdown. Het zijn uitzonderlijk tijden. Ze holt van overleg naar overleg, want het bedrijf moet veilig blijven draaien. Johnson & Johnson, het Amerikaanse moederbedrijf van Janssen, is op datzelfde moment al volop bezig met de ontwikkeling van een COVID-19-vaccin. De personeelsdirecteur is er erg trots op dat ook de Belgische R&D hier nauw bij betrokken is.

 

impact op levenskwaliteit wereldwijd

Waarmee een van dé werkgeverstroeven van het farmabedrijf al meteen geen betoog meer behoeft.

“Veel bedrijven zetten actief in op Corporate Social Responsibility, maar de intrinsieke waarde van hun inspanningen is niet altijd even duidelijk. Bij ons voelen medewerkers in alle geledingen van de organisatie dat hun job zinvol is.” - Hilde Claes.

 

Meer nog, dat ze een impact hebben op de levenskwaliteit van mensen wereldwijd. Het bedrijf liep er in het verleden minder mee in de kijker dan vandaag met het coronavaccin het geval is, maar de voorbije jaren werkte het onder meer aan geneesmiddelen tegen kanker, tuberculose en hiv. Sinds vorig najaar test het dan weer de efficiëntie van een nieuw ebolavaccin in het oosten van Congo.

 

speurtocht naar nichewetenschappers

Hilde Claes: “Het duurt makkelijk 10 à 15 jaar voor een medicijn klaar is voor de markt. De hele keten van ontwikkeling tot en met productie gaat gepaard met enorme inspanningen en astronomische investeringen.” Waarmee de personeelsdirecteur meteen een gevoelig punt aanraakt: de farma-industrie ligt niet zelden onder vuur voor de hoge kosten van bepaalde medicijnen of toepassingen. Zeker in vergelijking met generische varianten.

Onder die negatieve gevoelens ten aanzien van de sector lijdt het werkgeversmerk van Janssen hoegenaamd niet: in de Randstad Employer Brand Research is het bedrijf de aantrekkelijkste werkgever van het voorbije decennium. Dus met een naam als een klok en een sterk werkgeversmerk stromen de kandidaturen binnen?

Hilde Claes relativeert: “Veel van onze gezochte profielen liggen niet dik gezaaid. Naar nichewetenschappers met specialisaties in bijvoorbeeld infectieziekten of alzheimer speuren we zelfs wereldwijd. Gelukkig kunnen we bogen op een aantal inspirerende leiders. Op het vlak van R&D is Paul Stoffels echt een monument.”

“Gelukkig kunnen we bogen op een aantal inspirerende leiders. Op het vlak van R&D is Paul Stoffels echt een monument.”

 

de datawetenschapper van de toekomst

Vorig jaar verwelkomde Janssen 740 nieuwe collega’s over de drie Belgische sites – Beerse, Geel en Olen – heen. Naast wetenschappers zijn daar ook heel wat profielen uit andere domeinen bij. Hilde Claes: “Operatoren, ICT’ers, salesmedewerkers, financeprofielen, supplychainspecialisten … Alleen zijn we bij die doelgroepen allesbehalve top of mind. Daarom maken we ons al bekend als grote rekruteerder aan afstudeerders van universiteiten en hogescholen.”

En dan is er ook de digitale revolutie die door de farmasector raast. 

“Technologie raakt in alle domeinen vervlochten, dus ook in wetenschap. Onze wetenschappers van de toekomst werken op het raakvlak met datascience. Alleen is die digitale focus vandaag nog niet goed doorgedrongen in de universiteitscurricula. Ook daar ijveren we mee voor binnen de onderwijsinstellingen, via partnerships en stagetrajecten.” - Hilde Claes.

 

carrière is gedeelde verantwoordelijkheid

Naast maatschappelijke relevantie heeft het farmabedrijf nog heel wat andere troeven om uit te spelen in de strijd om talent. Hilde Claes: “We staan bekend als een hoogtechnologische speler, maar toch vooral als een werkgever die goed zorgt voor zijn personeel. Dat doen we sinds enkele jaren onder het motto ‘Healthiest Careers’.” 

Bij Janssen krijgt iedereen kansen om te groeien en zich te ontwikkelen binnen zijn talenten. Hilde Claes: “We geloven heel erg in talentdenken. Wanneer onze medewerkers hun talenten écht kunt gebruiken en ontplooien, dan zitten we gebeiteld. Dan voelen ze zich namelijk meer betrokken, hebben ze meer energie en werken ze aan een duurzame loopbaan.”

Daarnaast is er volop ondersteuning om fysiek en mentaal fit te blijven. Hilde Claes: “In feite is elke carrière een gedeelde verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer. Als werkgever reiken we alle nodige bouwstenen aan, maar we kijken tegelijkertijd naar elke individuele werknemer om er zijn loopbaan mee op te bouwen.”

 

“We reiken alle nodige bouwstenen aan, maar kijken tegelijk naar elke individuele werknemer om er zijn carrière mee op te bouwen”

 

hr betrokken bij elke beslissing

Voor elke loopbaanfase zijn er initiatieven, ook voor wie al heel wat jaren op de teller heeft. Hilde Claes: “In het eindeloopbaandebat komen altijd spontaan coaching en mentorschap naar boven. Maar wij bieden onze oudere werknemers ook de mogelijkheid om even uit de comfortzone van hun vertrouwde takenpakket te stappen en mee te draaien in een groot project waarbinnen hun ervaring goud waard is.”

 

In tegenstelling tot veel andere bedrijven heeft hr bij Janssen een zitje in de directieraad. En dat voel je werkelijk in alles op de werkvloer. Hilde Claes: “Nog al te vaak hoor je de verzuchting dat hr niet veel slagkracht of zeggenschap heeft. Bij ons, daarentegen, worden nooit beslissingen genomen zonder dat hr betrokken is. En eigenlijk is dat de logica zelve. We zijn een kennisbedrijf, dus natuurlijk draait alles rond onze mensen.”

 

Werk maken van je employer branding?