werknemers willen meer dan ooit loon naar werken.

Elk jaar brengt Randstad de kwaliteit van de employer brands van de grootste Belgische bedrijven in kaart. De belangrijkste bevindingen van 2018? Sterke werkgeversmerken trekken niet alleen makkelijker mensen aan, ze verhogen ook de betrokkenheid van werknemers. En loon is meer dan ooit de belangrijkste reden om een werkgever te kiezen.

‘Naast het loon is de ligging van het bedrijf een erg belangrijke reden om bij een werkgever te blijven’ - Jan Denys, arbeidsmarktexpert Randstad Group

 

loon, werkzekerheid en werksfeer domineren keuze voor werkgever.

Voor het 18de jaar op rij onderzocht Randstad bij 11.000 studenten, werknemers en werkzoekenden de aantrekkelijkheid van de employer brands van 181 privébedrijven met meer dan 1.000 werknemers.

De belangrijkste criteria bij de keuze van een werkgever zijn dit jaar: loon en voordelen (65%), werkzekerheid (55%) en werksfeer (54%).

‘Deze top 3 is vergelijkbaar met de voorgaande jaren. Toch was het verschil tussen het eerste en tweede belangrijkste criterium nog nooit zo groot. Mensen verlangen meer dan ooit loon naar werken’, vertelt Jan Denys, arbeidsmarktexpert en communicatiedirecteur bij Randstad Group.

 

redenen om te blijven

Voor de eerste maal peilde Randstad ook naar de criteria die werknemers doorslaggevend vinden om bij een werkgever te blijven. Jan Denys: ‘Het criterium loon en voordelen staat ook daar op de eerste plaats (56%), maar we zien ook dat de ligging van het bedrijf (46%) en de werksfeer (46%) belangrijk zijn bij de keuze om ergens te blijven.’

Ook uit de recente arbeidsmarktstudie van Randstad blijkt dat naarmate mensen langer in een bedrijf werken, hun relatie met de werkgever functioneler wordt. ‘Dat speelt hier wellicht ook mee. Voorts zien we slechts minieme verschillen in de criteria die werknemers belangrijk vinden om voor een werkgever te kiezen en die om er bij te blijven’, verklaart Jan Denys.

 

aantrekkelijkste sectoren

De werkgeversaantrekkelijkheid van de meeste sectoren daalt, al is de top 3 onveranderd gebleven tegenover 2017. ‘Mensen willen nog altijd het liefst werken in de sectoren Farmaceutica (41,2%), Media (40,4%) en Aeronautica (36,3%)’, verduidelijkt Jan Denys.

Wat opvalt, is dat de aantrekkelijkheid van de sector Banken en Verzekeringen (28,4%) blijft dalen. ‘Ondanks de inspanningen van de voorbije jaren’, stelt Jan Denys vast. ‘De sector staat zelfs niet meer in de top 10 en wordt in aantrekkelijkheid voorbijgestoken door onder meer Chemie (31,8%) en Automobielproductie (30,5%).’

Over alle sectoren heen zijn het overwegend dezelfde criteria die private werkgevers aantrekkelijk maken.

‘In 16 van de 22 onderzochte sectoren is de financiële gezondheid van de werkgever het belangrijkst voor werknemers. Op de tweede plaats staat de mogelijkheid om op het werk gebruik te maken van de nieuwste technologieën.’

 

overheid overklast privé

Randstad bestudeert, naast de privébedrijven, elk jaar een aparte sector. De voorbije jaren kwamen de publieke sector, de social profit en de disruptieve merken aan bod. Dit jaar gaven de respondenten hun mening over de werkgeversaantrekkelijkheid van de Belgische centrumsteden.

Jan Denys: ‘Met een gemiddelde aantrekkelijkheid van 43,7 procent zijn die lokale besturen aantrekkelijker dan de farmaceutische sector (41,2%). En als we het gemiddelde van de volledige privésector nemen, scoren de centrumsteden zelfs 13,5 procent beter. Vooral de werkzekerheid en de balans werk-privé maken werken voor een lokaal bestuur aantrekkelijk voor de respondenten.’

Grote steden zijn aantrekkelijker als werkgever dan kleine. In de top 3 voor Nederlandstalig België staat Gent (55,4%) op nummer één, gevolgd door Brussel (52,8%) en Hasselt (52,4%). In Franstalig België willen de meeste respondenten werken voor de lokale overheid in Namen (56,3%), gevolgd door Brussel (52,8%) en Aarlen (50,7%).

‘Lokale besturen zijn geduchte concurrenten voor privébedrijven’, besluit Jan Denys. ‘Zeker in de war for talent houden ondernemingen daar best rekening mee.’

 

 


dit zijn de 10 aantrekkelijkste werkgevers in België

 

‘tripAdvisor voor bedrijven’ heeft weinig kans op slagen

Randstad onderzoekt het imago van bedrijven via externe panels en respondenten. Maar dat kan ook gebeuren via big data van (ex-)werknemers. Onlangs kondigde StepStone aan dat het bedrijven in België online zal laten quoteren, zoals TripAdvisor dat voor de reissector doet.

 

kans op manipulatie

‘Geen goed idee’, meent Jan Denys. ‘Ex-werknemers zullen wellicht sneller reageren wanneer ze iets negatiefs willen delen. Huidige werknemers zullen hun mening verbloemen, of misschien bang zijn om zich negatief uit te laten. Werkgevers kunnen hun personeel ook pushen om positieve feedback te geven: het systeem kan gemanipuleerd worden. Er zijn ook heel wat wetenschappelijke vragen: hoe betrouwbaar is dit? Dit kan alleen werken als de organisatie gebeurt door een onafhankelijke initiatiefnemer: een soort Test Aankoop voor bedrijfsreviews.’