employer branding: de voedingssector is niet alleen aantrekkelijk voor foodies.

bart_buysse

Voedingsbedrijven zijn aantrekkelijke werkgevers, ook voor wie geen rasechte specialist in voeding is. “Wij zoeken net zo goed elektriciens en onderhoudstechnici, maar die associeer je niet meteen met voeding”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia, als we hem vragen waarom een aantrekkelijke sector toch niet alle vacatures ingevuld krijgt. “Bovendien ondergaan we de schaarste op de arbeidsmarkt niet zomaar. Ons ‘food at work’ employer brand zet met succes de troeven van de sector als werkgever in de verf. En we investeren nu al volop in de competenties die we in de jobs van morgen zullen nodig hebben.” 

Uit de jaarlijkse Randstad Employer Brand Research blijkt dat de voedingssector de negende plaats bekleedt in de rangschikking van meest aantrekkelijke sectoren. Volgens Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, totaliseert de sector, inclusief toeleveringsbedrijven, 260.000 jobs. Dat is goed voor één job op de vijf in de industrie. “In termen van omzet, investeringen tewerkstelling vormen de voedingsbedrijven de grootste industriële sector”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.

“Alleen al in 2018 kwamen er 2.000 nieuwe jobs bij. We creëren dus ook jobs en doen dat voor mensen met diverse profielen.”

 

voedings- en andere specialisten

Ook al is een negende plaats op 23 sectoren lang niet slecht, toch valt op dat de positie van de voedingsindustrie onder lichte druk staat. In 2010 prijkte de sector nog op de zesde plaats in de lijst van meest aantrekkelijke sectoren. Bart Buysse ervaart bovendien dat het niet vanzelfsprekend is om de vacatures in te vullen.

“De sector heeft een dagelijks gemiddelde van 1.500 niet ingevulde vacatures. Jammer genoeg zijn daar ook veel jobs bij die na drie en zelfs zes maanden niet raken ingevuld. De sector zoekt heel wat technische profielen: productie-arbeiders, ploegbazen,… maar ook operatoren, onderhoudstechnici of elektriciens. Daar zie je een perceptiefout. Je moet geen specialist in voeding zijn om in een voedingsbedrijf te werken.”

 

food at work

Fevia zet met het employer brand "Food At Work" de troeven van de voedingsindustrie als werkgever in de kijker bij potentiële medewerkers, scholen en de verschillende spelers op de arbeidsmarkt (zoals VDAB, Forem en Actiris). Zo organiseert Fevia jaarlijks innovatiewedstrijden om jongeren de voordelen van werken in de voedingsindustrie in de praktijk te laten ondervinden.

 

“We merken dat de automatisering leidt tot meer jobs in de voedingsindustrie, maar de profielen zijn wel anders” – Bart Buysse, CEO Fevia

nieuwe vaardigheden in de voedingssector

Tegelijk wil de sector anticiperen en nu al een goed zicht krijgen op de jobs van morgen. “We merken dat de automatisering leidt tot meer jobs in de voedingsindustrie, maar de profielen zijn wel anders”, stelt Bart Buysse vast. “Het gaat om andere vaardigheden op vlak van communicatie, analyse, planning, taakverantwoordelijkheid of probleemoplossend denken. Die competentienoden brengen we in kaart om daarmee te kunnen anticiperen, bijvoorbeeld door ze door te vertalen naar de opleidingen in de sector.”

Meer weten over de aantrekkelijkheid van de voedingssector als werkgever? Ontdek de resultaten van de sector in het Randstad Employer Brand Research 2019.